Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 21 2023

Läkemedelsnytt vecka 21 2023

Ta del av nytt om läkemedel.

Läkemedelsnytt vecka 21 handlar om:

• Apotek får endast ge egenvårdsråd utifrån preparatens åldersgräns
  • Tänk på ordinationen när insulinpennor skickas med hem
  • Terapigrupp infektion/Strama informerar: Uppdaterad terapirekommendation Endokarditprofylax
  • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Apotek får endast ge egenvårdsråd utifrån preparatens åldersgräns

När läkare eller sjuksköterska vill skicka med patienten egenvårdsråd kan med fördel "Meddelande till ditt apotek" användas. Personalen på apoteken vill dock uppmana läkare och sjuksköterskor att komplettera de kortfattade egenvårdsråden i kryssform med eventuella instruktioner om preparatval samt hur de receptfria preparaten ska användas. Personalen på apoteken får endast ge egenvårdsråd efter de åldersgränser och indikationer som preparaten har. Om läkemedlen till exempel ska användas av barn yngre än vad som rekommenderas i bipacksedeln behöver därför råden komma från vården.

Exempel: Om ett barn under sex år kommer in med instruktionen "Antihistamin" får inte apoteken ge några råd alls, eftersom alla preparaten har sexårsgräns. Då behöver vården ange val av antihistamin och dosering.

Skärmdump på blankett Meddelande till apotek läkemedel.Förstora bilden

Blanketten Meddelande till ditt apotek.

Tänk på ordinationen när insulinpennor skickas med hem

Enligt regionens Utbyteslista för insulin (INS-16353) kan utbyte ske fritt mellan insuliner (inom varje grupp) oavsett vad som står i läkarordinationen. Byte sker enhet (E) för enhet (E). De insuliner som är markerade med fet stil i utbyteslistan är rekommenderade av terapigrupp endokrinologi och de som i första hand ska finnas i vårdavdelningarnas bassortiment.

Utbyteslista för insulin gäller inte i den kommunala hälso- och sjukvården, utan där behöver namngivet insulin finnas ordinerat i läkemedelslistan. Om en insulinpenna skickas med patienten hem efter ett vårdtillfälle, exempelvis vid nyförskrivning eller för att undvika glapp i behandling, ska därför den penna som skickas med hem vara införd i patientens läkemedelslista av utskrivande läkare. Om det finns flera insuliner på läkemedelslistan behöver det tydligt framgå om något insulin ersätter ett annat.

Terapirekommendationerna för Endokarditprofylax (TER-17946) i tandvården har uppdaterats. Den största skillnaden är att indikationen för antibiotikaprofylax vid vissa ingrepp i munhålan har utökats och innefattar nu även patienter med inopererad klaffprotes inklusive TAVI samt patienter där främmande material har använts för reparation av hjärtklaff.

Ändringen motiveras av rekommendation från ESC (European Society of Cardiology 2015 - Guidelines for the management of infective endocarditis

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Nytt från sortimentsrådet. För mer information se Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel. Uppdateringar görs löpande.

Restnoterat

• Digoxin tablett

Uppdaterat

• Estradot depotplåster, Kalcipos tablett, Amoxicillin/klavulansyra tablett, Amoxicillin tablett
  • Isosorbidmononitrat olika beredningsformer, Mepivakain inj-vätska, Paracetamol olika beredningsformer

Tips!

Skriv ut sidan för att kunna sätta upp informationen i fikarum och andra lokaler vid behov.