Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 23 2023

Läkemedelsnytt vecka 23 2023

Ta del av nytt om läkemedel.

Läkemedelsnytt vecka 23 handlar om:

• Flytande Alvedon kommer i ny beredningsform
  • Uppdaterad rekommendation för behandling av bakteriell vaginos
  • Sommar, sol och risk för vätskebrist – tänk på läkemedelsbehandlingen
  • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Flytande Alvedon kommer i ny beredningsform

Förpackning för Alvedon

Bild 1: Ny förpackning Alvedon oral suspension.

Företaget bakom flytande Alvedon 24 mg/ml byter tillverkare och i samband med det ändras även formuleringen från oral lösning till oral suspension. Nya Alvedon oral suspension har smak av jordgubb. Förpackningar på 100 ml finns redan nu, medan förpackningen på 1000 ml ersätts med en förpackning på 200 ml efter sommaren. Byte i avdelningssortimenten hos enheter med läkemedelsservice sker automatiskt. Produkterna är dock inte utbytbara mot varandra på recept.

Förpackningen av nyheten Alvedon oral suspension kommer på ytterkartongen att ha tilläggsmärkningen ”Ny formulering” i syfte att minska risken för förväxling. Den orala suspensionen innehåller sorbitol och maltitol.

Uppdaterad rekommendation för behandling av bakteriell vaginos

Vagitorium innehållande metronidazol tillhandahålls inte sedan en tid tillbaka och kommer att utgå i augusti. Läkemedlet har tidigare rekommenderats vid behandling av bakteriell vaginos och ersätts nu av Zidoval gel (metronidazol) i den digitala versionen av Rekommenderade läkemedel 2023.

Liksom tidigare rekommenderas Donaxyl vaginaltablett (dekvalinium) i första hand och Dalacin vaginalkräm/vagitorium (klindamycin) eller Flagyl tablett (metronidazol) i andra hand.

Skärmklipp

Figur 1: Urklipp från webbversionen av Rekommenderade läkemedel.

Sommar, sol och risk för vätskebrist – tänk på läkemedelsbehandlingen

I samband med senaste uppgraderingen av Cosmic kom en efterlängtad nyhet vad gäller läkemedelspaket - möjligheten att välja vilka ordinationsmallar i ett paket som ska vara ibockade. Läkare som är medicinskt ansvariga för paketen har fått avgöra vad som är mest patientsäkert i respektive fall och ett antal paket är nu förändrade.

Vi manar därför till extra uppmärksamhet vid ordination med hjälp av paket. Ett exempel är läkemedelspaket för ordination inför höft- eller knäplastik i Arvika och Karlstad, där nu inga ordinationsmallar är ibockade så att läkaren aktivt får ta ställning till vilka läkemedel i paketet som ska ordineras till aktuell patient.

Grupp av läkemedel

Exempel på läkemedel

ACE-hämmare

enalapril, ramipril

Angiotensin­receptor­blockerare (ARB)

kandesartan, losartan

Diuretika

furosemid, hydroklortiazid, spironolakton

Metformin

Glucophage, Janumet (kombinations­preparat)

SGLT-2-hämmare

Forxiga, Jardiance

NSAID (COX-hämmare)

ibuprofen, celecoxib

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Nytt från sortimentsrådet. För mer information se Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel. Uppdateringar görs löpande.

Restnoterat

• Antabus brustablett

Uppdaterat

• Mepivakain inj-vätska
  • Estradot depotplåster
  • Paracetamol olika beredningsformer
  • Actilyse 2 mg inj-inf vätska och Metalyse 10000 E inj-inf vätska
  • Ibuprofen oral suspension och suppositorium

Tips!

Skriv ut sidan för att kunna sätta upp informationen i fikarum och andra lokaler vid behov.

Kontakta Region Värmland

För dig som är patient