Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 24 2023

Läkemedelsnytt vecka 24 2023

Ta del av nytt om läkemedel.

Läkemedelsnytt vecka 24 handlar om:

• Tänk på solen i kombination med vissa läkemedel
  • Planera in i höstens kalender
  • Nya ordinationsmallar för rekommenderade doser av tiamin
  • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Tänk på solen i kombination med vissa läkemedel

Under den ljusare årstiden ökar risken för fototoxiska och fotoallergiska hudreaktioner på solljus i samband med användning av vissa läkemedel. De flesta personer har inga större problem med överkänslighet mot solljus, men den interindividuella känsligheten varierar dock kraftigt.

Fototoxiska reaktioner är vanligast. Exempel på läkemedel som kan ge den typen av reaktioner är tetracykliner (särskilt doxycyklin), diuretika (hydroklortiazid och i lägre grad furosemid), NSAID (ketoprofen och naproxen), antimalariamedel (klorokin och hydroxiklorokin), retinoider och kalciumflödeshämmare. Fotoallergiska reaktioner är ovanliga, men allvarligare eftersom konsekvenserna kan vara livslånga. Exempel på läkemedel som kan ge fotoallergiska reaktioner är NSAID (ketoprofen, diklofenak, piroxicam och celecoxib), diuretika (främst hydroklortiazid) och antimalariamedel (klorokin och hydroxiklorokin).

Den viktigaste åtgärden är att sätta ut det aktuella läkemedlet. Om det inte är möjligt ska patienten skydda sig med kläder och hatt samt använda solskyddsmedel med hög solskyddsfaktor för både UVA och UVB.

Toxiska och allergiska reaktioner på ljus och läkemedel i förening (Janusinfo)

Solvanor

Region Värmland har tagit fram en e-utbildning för att öka kunskapen om sol och solskador och för att ge dig som arbetar med människor tips på hur du pratar med dem om solvanor.

På sidan Solvanor finns mer information och användbara länkar.

Planera in i höstens kalender

Målgrupp för utbildningarna är läkare, farmaceuter och kommunens MAS:ar.

• 7 september kl.13-16
    Läkemedelskommitténs seminarium 3. Tema: Demens i primärvård och sömnstörningar
  • 9 november kl.13-16
    Läkemedelskommitténs seminarium 4. Tema: Infektionssjukdomar och tuberkulos

Anmälan via utbildningsportalen.

Nya ordinationsmallar för rekommenderade doser av tiamin

Nu finns två nya ordinationsmallar i Cosmic med tiamin (vitamin b1) för profylax och behandling av Wernickes encefalopati. Båda ordinationsmallarna är medicinskt godkända av neurologkliniken men ingår, med några få undantag, i hela slutenvårdens urval av ordinationsmallar.

Ordinationsmallarna utgår från läkemedlet Thiamine Sterop (50 mg/ml), som enligt produktresumén ska spädas och administreras som långsam infusion under minst 30 minuter.

Aktuella doseringar:

• Profylax: 2 ml (100 mg) x 2 i 5 dagar
  • Behandling: 8 ml (400 mg) x 3 i 3 dagar följt av 2 ml (100 mg) x 2 i 4 dagar.

Vissa kliniker har behov av att ge tiamin i andra doser eller på andra sätt och har därför egna ordinationsmallar i sitt urval. Hör av er till malladministratörerna på farmacitjansteenheten@regionvarmland.se om ni ser andra behov än vad som uppfylls av de nya ordinationsmallarna.

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Nytt från sortimentsrådet. För mer information se Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel. Uppdateringar görs löpande.

Restnoterat

• Prometazin tablett och oral lösning
  • Lazix Retard depotkapsel

Uppdaterat