Region Värmland logga
Sidhuvud med Region Värmlands blomstersymbol och två foton. Ett med en spruta och ett med läkemedelspiller i en ask.

Läkemedelsnytt vecka 4 2024

Information från läkemedelscentrum.

Rekommenderade läkemedel 2024 - nu som webbsida

En ny version av listan rekommenderade läkemedel har tagits fram av läkemedelskommittén och dess terapigrupper. Listan finns numera endast som webbsida.

Rekommenderade läkemedel - Region Värmland (regionvarmland.se)

Den nya versionen av Rekommenderade läkemedel är även anpassad för att vara tillgänglig i smarta telefoner och läsplattor. Kom ihåg att lägga till Rekommenderade läkemedel i din verktygslista på intranätet.

För synpunkter och idéer mejla oss på lakemedelskommitten@regionvarmland.se

Skriv inte ut Ozempic på annan indikation än diabetes

Ozempic (semaglutid) förväntas vara restnoterat i omgångar under hela 2024. Användning utanför godkänd indikation innebär risk för bristande tillgång på Ozempic till diabetespatienter. Läkemedelsverket uppmanar därför alla läkare att tills vidare enbart förskriva Ozempic inom godkänd indikation.

Förskriv inte diabetesläkemedel för viktnedgång (lakemedelsverket.se)

Ozempic har sedan tidigare begränsad subvention och ingår endast i läkemedelsförmånen för patienter med typ 2-diabetes som först provat metformin, sulfonureider eller insulin, eller där dessa inte är lämpliga. Det är förskrivaren som bedömer om förutsättningarna är uppfyllda och det ska anges på receptet. Om Ozempic förskrivits med förmån för en annan indikation än diabetes typ 2, till exempel behandling av övervikt, behöver apotekspersonal kontakta förskrivaren för rättning av receptet.

Läkemedelskommittén i Värmland ställer sig bakom Läkemedelsverkets uppmaning. Läs mer om restmeddelande för rekommenderade alternativ till Ozempic.

Restnoteringar, utgående läkemedel och licenser

Ny e-utbildning i inhalationsteknik

För att patienter med astma och KOL ska få ett lyckat resultat av sin inhalationsbehandling är det viktigt att såväl patient som vårdpersonal kan hantera den aktuella utrustningen. I Utbildningsplattformen finns nu en ny e-utbildning om inhalationsteknik som lär vårdpersonal att hjälpa patienten göra rätt.

• Olika typer av läkemedel och inhalatorer
  • Inhalationsteknik pulver respektive spray
  • Genomgång av inhalatorer
  • Lära ut och bedöma inhalationsteknik
  • Dokumentation av inhalationsteknik

Utbildningen riktar sig till all vårdpersonal som möter patienter med inhalationsbehandling och beräknas ta cirka 25 minuter att gå igenom.

Utbildningen Inhalationsteknik finns i utbildningsplattformen

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Här uppmärksammas ny information från sortimentsrådet. Uppdateringar görs löpande.

Nytt restmeddelande

Acetylcystein lösning för nebulisator

Uppdaterat restmeddelande

• Flutikason inhalationsspray
  • Indivina tablett
  • Klorhexidinsprit kutan lösning
  • Pancreaspulver (Creon) enterokapsel
  • Paracetamol suppositorium

Utgående vara

Niferex orala droppar

Avslutad restnotering

Airomir inhalationsspray

Mer information om restnoteringar finns på sidan Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel.