Region Värmland logga
Folktandvården gör hembesök

Folktandvården knackar på – ökar jämlikheten till tandvård

I Folktandvården Värmland arbetar flera team av tandsköterskor och tandhygienister med hembesök för att förbättra munhälsan hos personer med stort omvårdnadsbehov.
– Det är ett viktigt samarbete mellan folktandvården och kommunerna – vi gör detta tillsammans, med patientens bästa för ögonen, säger Mimmi Eliasson, tandsköterska.

Folktandvården jobbar för att sprida medvetenheten kring vikten av en god munhälsa och strävar efter att säkerställa att alla, oavsett ålder och omvårdnadsbehov, får tillgång till tandvård. En del är att folktandvården utför uppsökande verksamhet för att identifiera tandvårdsbehovet hos vissa äldre och personer med funktionsnedsättning som annars kanske inte skulle fått tandvård.

Läs mer om folktandvårdens uppsökande verksamhet