Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Att se världen genom andras ögon

Lars Eikelenboom, Sandra Wilhelmsson och Elin Jonsson arbetar inom hemtjänsten i Hagfors kommun, och var några av de som provade empativerkstaden under utbildningsdagen.

Att se världen genom andras ögon

Hur är det leva med KOL, ha en synnedsättning eller ensidig förlamning? Vilken är patientens upplevelse och hur kan vård- och omsorgspersonal använda den erfarenheten i sitt arbete? Det och mycket annat har individ- och omsorgsavdelningens medarbetare i Hagfors kommun testat.

I samverkan med Region Värmland har Hagfors kommun testat en empativerkstad, ett tillfälle för både medarbetare och chefer att öka förståelsen för hur det är att leva med olika funktionsnedsättningar. Under en utbildningsdag fick de möjlighet att se världen genom andras ögon och också fördjupa förståelsen för invånarnas situation och behov.

Empativerkstad

Personal testar hur det är att leva med olika funtionsnedsättningar

Hur är det att ha grön starr, begränsad rörelseförmåga eller KOL?

Dagen bestod av en inledande workshop, följt av gruppövningar som syftade till att främja samarbete och kreativitet. För att öka förståelsen för invånarnas situation och behov fick deltagarna i en empativerkstad kliva in i rollen som patient genom att testa stationer uppbyggda efter personas med olika funktionsvariationer som KOL, grön starr, åldersdarrningar och hjärtsvikt. Hur kan det kännas att försöka läsa tidningen med en synnedsättning, att ta sig ur en säng med kraftigt begränsad rörelseförmåga eller gå en kort sträcka med minskad andningskapacitet?

– Empativerkstad är ett sätt att simulera en funktionsnedsättning och försöka förstå någon annans perspektiv genom att själv prova och uppleva. Det är inte samma sak som att veta eller fullt ut förstå men det ger tankar och reflektioner, säger Carl Hast, utvecklingsledare på innovationsenheten, Region Värmland.

– I arbetet mot god och nära vård, hälsa och omsorg är en viktig del att förstärka det personcentrerade förhållningssättet och öka delaktigheten för de vi är till för, säger Jenny Wennberg, samverkansledare på Nya Perspektiv. I gemensamma dialoger om omställningen, och med empativerkstaden, ökar vi förutsättningarna för de som möter våra invånare i sin vardag. Det leder till nya insikter och ökad förståelse vilket påverkar deltagarnas framtida möten med invånarna.

Tre personer från Hagfors kommun som genomfört empativerkstaden

Insikter och reflektioner bland personalen

Lars Eikelenboom, Sandra Wilhelmsson och Elin Jonsson (bilden ovan) arbetar inom hemtjänsten i Hagfors kommun, och var några av de som provade empativerkstaden.
– Vi har fått många insikter och möjligheter till reflektion för hur vi kan arbeta mer personcentrerat och lyssna på våra invånare som är i behov av våra insatser. Att verkligen lyssna på individen och våga ställa frågan Vad är viktigt för dig i mötet med individen.

Små detaljer kan spela störst roll

Isa Nyberg är medicinskt ansvarig sjuksköterska i Hagfors kommun.
– Hagfors kommun ville genomföra empativerkstaden för att vi tror på ett personcentrerat arbetssätt och att det skulle kunna vara ett viktigt verktyg och en inspiration för alla. Vi har också insett att det är en stor hjälp för oss att arbeta med värdegrund. Det ger en insikt om att det ibland kan vara de små detaljerna i vardagen och i omvårdnadssituationerna som är avgörande för det personcentrerade arbetssättet.

– Dagen var en möjlighet för oss att tillsammans utforska och utveckla arbetet inom vård- och omsorg, där närvaro och engagemang är avgörande för att skapa verklig förändring och göra en positiv skillnad i människors liv, fortsätter Isa. Det var också ett led i arbetet mot nära vård och en viktig del i vårt arbete med jämlikhet och delaktighet.

Reflektion för ökad förståelse och empati

Maria Persson är socialchef i Hagfors kommun.

– Empativerkstaden var en bra blandning av teori, praktiska övningar och reflektion. Workshopen gav oss mer kunskap om arbetet till god och nära vård, hälsa och omsorg och vi fick sedan möjlighet att sätta oss in i olika typer av vardagssituationer utifrån begränsningar som olika diagnoser kan ge. Tid för reflektion var ett viktigt inslag som inte bara ökade förståelsen och tillvaratog erfarenheterna från dagen utan den delen gav även ett mervärde ur ett värdegrundsperspektiv. Med ökad kunskap och empati för de vi möter ökar möjligheterna att skapa en mer personcentrerad vård- och omsorg.

Kvinna testar att ha en funktionsvariation i empativerkstaden.