Vårdval vårdcentral
Krav- och kvalitetsbok: Del 1 Allmänna villkor
Om förfrågningsunderlaget
"Krav- och kvalitetsbok: Del 1 Allmänna villkor" är en del av vårdval vårdcentrals förfrågningsunderlag. Underlaget i sin helhet beskriver Region Värmlands krav och villkor för att bedriva verksamhet inom vårdval vårdcentral under 2025.
Förfrågningsunderlaget består av fyra delar:
- Krav- och kvalitetsbok: Del 1 Allmänna villkor (detta dokument)
- Krav- och kvalitetsbok: Del 2 Vårdcentral
- Krav- och kvalitetsbok: Del 3 Tilläggsuppdrag för barnmorskemottagning, barnavårdscentral, familjecentral och ungdomsmottagning (uppdrag, uppföljning och kommersiella villkor)
Innehållsförteckning
- Om förfrågningsunderlaget
- Innehållsförteckning
- Inledning
-
Ansökan
- 1. Godkännande
-
2 Allmänna villkor
- 2.1 Uppdraget
- 2.2 Läkemedel (avser vårdval vårdcentral)
- 2.3 Hjälpmedel
- 2.4 Medicinsk service
- 2.5 Tolk
- 2.6 Informationsmöten och samråd
- 2.7 Information om verksamheten
- 2.8 Lokaler
- 2.9 Utrustning
- 2.10 Smittskydd
- 2.11 Lagar, förordningar, riktlinjer och policys
- 2.12 Tillstånd
- 2.13 Hållbar utveckling
- 2.14 Personal och ledning
- 2.15 Underleverantörer
- 2.16 Verksamhetsrevision
- 2.17 Patientenkäter
- 2.18 Sekretess
- 2.19 Patientjournal
- 2.20 Sjukresor
- 2.21 Patientnämnd
- 2.22 Informationsförsörjning och IT-stöd
- 2.23 Information och marknadsföring
- 2.24 Allmänhetens insyn
- 2.25 Försäkringar, ansvar och åligganden
- 2.26 Efter avtalets upphörande
- 2.27 Förändring i vårdgivares vårdgivarstruktur, till exempel vid organisationsförändring
- 3 Uppföljning
- 4 Rapportering
- 5 Revidering av förfrågningsunderlag
-
Bilagor
- Bilaga 1:1 Avtalsmall
-
Bilaga 1:2 IT
- 1. Introduktion
- 2. Vårdgivarens officemiljö
- 3. Instyrning önskemål från privat vårdgivare
- 4. Informationssäkerhet och IT-relaterade krav
- 5. Journalföring och informationssäkerhet
- 6. Vårdinformationssystem Cosmic
- 7. Digitala tjänster – invånartjänster
- 8. Reservrutiner
- 9. Roller - Privata vårdgivare och Region Värmland
- Region IT ska utse;
- Privat vårdgivare ska till Region IT namnge/informera;
- 10. Följsamhet till regionens utveckling
- 11. Förvaltning HSA- och SITHS (e-tjänstekort)
- 12. Definitioner, akronymer och förkortningar
- 13. Lagar, förordningar och styrande dokument
Inledning
Detta dokument, nedan kallat förfrågningsunderlag, beskriver de krav som ställs på de vårdgivare som önskar etablera sig i Värmland inom ramen för vårdval.
Övergripande styrning av vårdval i Värmland
Region Värmlands ledning och styrning av vårdval har utgångspunkt i den aktuella långtidsplanens fastställda värdegrund, vision och verksamhetsidé. Region Värmlands vårdval skall eftersträva efter att alla utförare får samma förutsättningar, om det inte finns skäl för annat.
Begrepp
Med vårdenhet avses en funktionell enhet som tillhandahåller vård enligt förfrågningsunderlaget. En enhet kan vara en funktionellt sammanhållen enhet genom avtal med underleverantörer.
Med vårdgivare avses en juridisk person eller motsvarande som bedriver vårdverksamhet inom vårdval i Värmland. En vårdgivare kan bedriva vård vid flera vårdenheter.
Förfrågningsunderlag
Region Värmland tillhandahåller detta förfrågningsunderlag som är underlag för ansökan att delta i valfrihetssystemet i Region Värmland. Förfrågningsunderlag består av minst två delar:
- Allmänna villkor vid vårdval
- Specifikt vårdval
Ansökan
Ansökan utgörs av en blankett till aktuellt vårdval som ska besvaras och insändas tillsammans med i förfrågningsunderlaget övriga efterfrågade uppgifter. Svaren ska vara på svenska och blanketten ska vara undertecknad av behörig företrädare hos vårdgivaren.
1. Godkännande
Vårdgivare som önskar bedriva vård inom vårdvalet åtar sig att följa villkor i krav- och kvalitetsboken för specifikt vårdval. Krav- och kvalitetsboken utgör förfrågningsunderlag för vårdvalet.
En vårdgivare får bedriva vård inom vårdvalet under förutsättning att vårdgivaren godkänns av Region Värmland.
Efter godkännande tecknas avtal mellan vårdgivaren och Region Värmland. Avtalet reglerar samtliga villkor för att tillhandahålla vårdverksamheten inom vårdvalet. I kontraktet anges utöver de ekonomiska villkoren även vårdgivarens lokalisering. Om en vårdgivare bedriver vårdverksamhet vid flera vårdenheter tecknas kontrakt för varje enhet.
Vårdgivaren ska uppfylla nedanstående krav för att godkännas.
1.1 Ekonomisk stabilitet
Vårdgivaren ska ha ekonomisk stabilitet och ekonomiska förutsättningar för att fullgöra åtagandet enligt förfrågningsunderlaget. Region Värmland förbehåller sig rätten att vid godkännandeprocessen begära in dokument som styrker detta. För privata vårdgivare kommer Region Värmland att kontrollera att de uppfyller i Sverige eller i hemlandet lagenligt ställda krav avseende sina registrerings-, skatteoch avgiftsskyldigheter.
Region Värmland kommer via Creditsafe och i förekommande fall Skatteverket och
Kronofogdemyndigheten att vid behov kontrollera följande uppgifter om aktuella sökanden och underleverantörer:
- Registrering för moms och som arbetsgivare.
- Erlagd arbetsgivaravgift de senaste tre redovisningsmånaderna.
- Registrering för F-skatt, FA-skatt eller A-skatt.
- Skulder för svenska skatter och avgifter hos Skatteverket.
- Skulder hos kronofogdemyndigheten och eventuell uppgift om betalningsuppgörelse.
För utländsk vårdgivare gäller motsvarande dokumentation som intyg på att denna fullgjort i hemlandet föreskrivna registreringar och betalningar. Intyg får vara maximalt sex (6) månader gammalt och företes i original.
Vårdgivare som inte kan uppvisa en godkänd riskbedömning ska visa att företaget har en stabil ekonomisk bas genom att på begäran tillhandahålla en finansiell säkerhet genom bankgaranti eller moderbolagsgaranti samt på begäran kunna redovisa referens till bank eller annan finansiär.
Region Värmlands bedömning av huruvida en vårdgivare ska godkännas kommer att ske utifrån vårdgivarens finansiella och ekonomiska ställning samt förmåga att fullfölja åtagandet under hela avtalsperioden. Region Värmland kommer att göra en helhetsbedömning bland annat genom att inhämta kreditupplysning samt eventuella referenser.
Vårdgivare som inte är skyldig att upprätta årsredovisning eller årsbokslut ska visa att verksamheten har en stabil ekonomisk bas genom att tillhandahålla resultaträkning och balansräkning eller på begäran lämna referens till bank eller annan finansiär.
1.1.1 Juridisk person under bildande
Juridisk person under bildande måste vara bildad vid kontraktets undertecknande. Den juridiska personen ska vid samma tillfälle inneha F-skattsedel och uppvisa registreringsbevis utfärdat av Bolagsverket.
Juridisk person under bildande ska i ansökan om godkännande ange nuläge, förutsättningar och tidplan för sin etablering. En ekonomisk plan för verksamheten bifogas ansökan och intygas av namngiven revisor eller bank.
1.2 Uteslutande av sökande
Vårdgivaren kommer att uteslutas från godkännandeprocessen om vårdgivaren eller företrädare för denne enligt lagakraftvunnen dom är dömd för sådan brottslighet enligt LOU (2007:1091) 10 Kap. 1 avseende:
- Deltagande i kriminell organisation.
- Bestickning.
- Bedrägeri.
- Penningtvätt.
Vårdgivaren kan uteslutas från godkännandeprocessen om vårdgivaren:
- Är i konkurs eller likvidation, är under tvångsförvaltning eller är föremål för ackord eller tills vidare har inställt betalningar eller är underkastad näringsförbud.
- Är föremål för ansökan om konkurs, tvångslikvidation, tvångsförvaltning, ackord eller annat liknande förfarande.
- Enligt en lagakraftvunnen dom är dömd för brott mot person inom ramen för sin yrkesutövning eller dömts för annat brott som allvarligt kan rubba Region Värmlands förtroende för leverantörens förmåga eller lämplighet, eller
- Har gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen och Region Värmland kan visa detta.
- Inte har fullgjort sina åtaganden avseende socialförsäkringsavgifter eller skatt i hemlandet eller annan stat inom EES-området, eller
- I något väsentligt hänseende har låtit bli att lämna begärda upplysningar eller lämnat felaktiga upplysningar som begärts med stöd av denna bestämmelse.
Om sökanden är en juridisk person, får denne uteslutas om en företrädare för den juridiska personen har dömts för sådant brott som avser yrkesutövningen eller gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen. Region Värmland får begära att en vårdgivare visar att det inte finns någon grund för att utesluta vårdgivaren.
1.3 Vårdgivaren
Sökanden ska i ansökan ange i vilken kommun man avser etablera en vårdenhet. I samband med kontraktsskrivning ska vårdgivaren, efter samråd med Region Värmland, i syfte att uppnå samsyn och med beaktande av Region Värmlands analys av befolkningens behov, ange lokalisering (adress) av vårdenheten.
1.4 Plan för verksamhetens bedrivande
Sökanden ska visa att man kan uppfylla förutsättningarna för uppdragets fullgörande. I ansökan om godkännande redovisar sökanden en plan för hur och med vilka kompetenser verksamheten kommer att bedrivas för att uppfylla Region Värmlands förfrågningsunderlag. Senast i samband med avtalsskrivning ska en plan finnas med bland annat en förteckning över ingångna anställningsavtal för nyckelpersonal, beskrivning av och tidplan för hur kvarstående rekryteringsbehov avses lösas samt beskrivning av hur och med vilken tidplan lokaler kommer att ställas i ordning.
1.5 Kvalitetsledningssystem
Vårdgivaren ska ha ett kvalitetsledningssystem enligt Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2011:9).
1.6 Återkallelse
Region Värmland har rätt att återkalla godkännandet för en vårdgivare om vårdgivaren inte uppfyller villkoren för att bedriva verksamheten.
Godkännandet av en vårdgivare gäller i sex (6) månader, därefter äger Region Värmland rätt att återkalla godkännandet för det fall ett kontrakt inte har träffats eller att verksamhet inte har startats inom angiven tid.
2 Allmänna villkor
2.1 Uppdraget
Vårdgivare verksamma inom vårdval i Region Värmland ska följa nationella och regiongemensamma riktlinjer, vårdprogram och beslutade samverkansrutiner. Nya metoder och rutiner uppmuntras av Region Värmland men ska godkännas av Region Värmland där de inte bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet (evidens). Vårdgivaren ska delta i kvalitetsregister som beslutats för respektive verksamhet av och inom Region Värmland. I uppdraget ingår också att medverka i utvecklingen av behandlingsrutiner, metoder och vårdprogram.
2.2 Läkemedel (avser vårdval vårdcentral)
Läkemedelsbehandlingen ska vara rationell, säker och kostnadseffektiv med ett helhetsperspektiv där patientens och samhällets bästa sammanvägs och beaktas. Läkemedelsbehandling av äldre ska särskilt beaktas.
Verksamhetschefen har ett övergripande ansvar för vårdenhetens läkemedelshantering. Vårdenhetens förskrivning ska ske i enlighet med de rekommendationer, riktlinjer och rutiner som utfärdats eller förmedlats av regionens läkemedelskommitté (LMK) och/eller av läkemedelscentrum (LMC). Avvikelser ska kunna förklaras och åtgärdas, om ej kan extra granskning ske eller ersättning innehållas.
Vårdenheten har kostnadsansvar för;
- Rekvisitionsläkemedel (läkemedel som används i den egna verksamheten).
- Läkemedel, livsmedel, läkemedelsnära produkter och förbrukningsartiklar som förskrivits av vårdenheten på recept, hjälpmedelskort och/eller livsmedelsanvisning.
- Läkemedel som förskrivits enlig rutin ”undantagshantering – regionsubvention av läkemedel utanför läkemedelsförmånen.
Enkla och fördjupade läkemedelsgenomgångar ska genomföras enligt Region Värmlands rutin.
Förskrivare ansvarar för att ge patienten adekvat information om dennes läkemedelsbehandling och att läkemedelslistan är aktuell efter varje vårdkontakt, enligt Region Värmlands fastställda riktlinje.
Vårdenheten ska medverka i Region Värmlands gemensamma uppföljnings- och utvecklingsarbete.
Det kan ske genom att vårdenhetens medarbetare deltar i arbetsgrupper där adekvat kompetens avropas för olika projekt. Det kan exempelvis handla om att vara ledamot i regionens läkemedelskommitté och/eller i någon av terapigrupperna. Insatserna i olika arbetsgrupper kan variera över tid.
Vårdenheten ska använda en för verksamheten aktuell och giltig arbetsplatskod, samt förskrivarkod vid förskrivning av läkemedel, livsmedel, läkemedelsnära produkter och förbrukningsartiklar Vårdenheten ska acceptera att data rörande vårdenhetens läkemedelsanvändning (recept och rekvisition) görs tillgängligt i Region Värmlands uppföljningssystem. Vårdenheten ska följa upp den egna läkemedelsförskrivningen, bland annat med stöd av ”Läkemedelsblommorna” och månatlig statistik från Region Värmland.
Vårdenheten ska utse en läkemedelsansvarig läkare (LAL) som arbetar enligt Region Värmlands uppdragsbeskrivning för LAL. Denna ska medverka på de möten som årligen arrangeras av LMC.
Det åligger vårdenheten att ta del av producentoberoende läkemedelsinformation som förmedlats av LMK och/eller LMC.
Vårdenheten ska ge förskrivare, och övrig berörd personal, möjlighet att medverka vid utbildningar som arrangeras av LMK och/eller LMC.
Vårdenheten ska följa överenskommelsen om samverkansregler mellan läkemedelsindustrin, medicintekniska industrin och laboratorietekniska industrin och medarbetare i offentlig hälso- och sjukvård. Webbutbildning om samverkansreglerna finns via SKR webbsida Samverkansregler – trygg samverkan med life science-branschen/SKR och i regionens utbildningsportal.
Kvalitetsgranskning av läkemedelshantering ska genomföras enligt Region Värmlands rutin.
Kassation av läkemedel ska ske på ett miljömässigt korrekt sätt. Det åligger verksamheten att följa Region Värmlands handlingsplan för läkemedel och miljö.
2.3 Hjälpmedel
Vårdgivaren ska följa de övergripande styrdokument och lokala rutiner och riktlinjer som finns antagna.
2.4 Medicinsk service
Godkänd vårdgivare ska svara för att erforderliga diagnostiska undersökningar genomförs på patienter. Den som har beställt analysen eller undersökningen har generellt sett fullt kostnadsansvar om inte annat meddelats. Region Värmland äger rätt att granska vårdgivarens nyttjande av medicinsk service.
Vårdgivaren ska använda elektronisk remiss, som kan levereras och tas emot snabbt, samt att vårdinformationen kan lagras säkert. Krav på data, utrustning och överföring av data framgår av Region Värmlands riktlinjer.
Vårdgivaren ska använda sig av Region Värmlands medicinska service och diagnostik, förutom klinisk kemi där separat överenskommelse med de privata vårdcentralerna kan träffas om annan leverantör.
Förutsättningen är att kraven i övrigt enligt detta avsnitt är uppfyllda.
För medicinsk teknik gäller att separata avtal ska tecknas.
Vårdgivaren ansvarar alltid för att all medicinsk service och diagnostik som används håller en kvalitetsnivå som är jämförbar med Region Värmlands verksamheter och att resultaten är överförbara till andra vårdnivåer. Inom de områden som Region Värmland har en formell nivå på kvalitet, till exempel ackreditering eller certifiering, ansvarar vårdgivaren för att använda minst motsvarande nivå. Kravet på kvalitetsnivå innebär att de laboratorier som finns på vårdenheten ska vara ackrediterade.
Region Värmlands anvisningar för analysbeställning, patientförberedelse, provtagningsmaterial, märkning, provtagning, provhantering och provtransport ska följas.
Region Värmlands remissregler för radiologiska och fysiologiska undersökningar ska följas.
2.5 Tolk
Region Värmland svarar för tolkkostnader enligt regelverk.
2.5.1 Språktolk
Vårdgivaren ansvarar för att tillhandahålla tolk till patient som inte förstår eller kan uttrycka sig på svenska språket. Tolk ska i första hand anlitas hos tolkförmedling som Region Värmland har avtal med. Anvisningar för beställning av språktolk finns på Region Värmlands intranät.
2.5.2 Tolk döva med flera
Region Värmlands Tolktjänst ansvarar för tolkservice åt döva, dövblinda, hörselskadade och vuxendöva.
2.5.3 Taltjänst för talskadade
Patienter som har svårigheter att kommunicera, som primärt inte beror på hörselskada, kan få hjälp genom Taltjänst Sverige, Teletal.se.
2.6 Informationsmöten och samråd
Vårdgivaren ska vara representerad på informationsmöten som Region Värmlands ledning, eller annan på dess uppdrag, kallar till. Region Värmland och vårdgivaren ska ha ett ömsesidigt informations- och samrådsansvar beträffande verksamhetsförändringar som påverkar tillgänglighet och annan service gentemot allmänheten och patienter eller samarbetet mellan Region Värmland och vårdgivaren. Detta gäller också förändringar som vidtas i vårdgivarens organisation.
2.7 Information om verksamheten
Vårdgivaren ansvarar för att det finns lättillgänglig, lättförståelig och relevant information i olika kanaler för invånare, patienter och närstående.
2.8 Lokaler
Vårdgivarens lokaler ska vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättning.
Lokalerna ska vara utrustade enligt gängse medicinska och andra krav för att tillgodose patienters behov vad avser god och säker behandlingsmiljö och i övrigt vara anpassade för den typ av verksamhet som uppdraget avser.
2.9 Utrustning
All utrustning som används inom verksamheten ska uppfylla vedertagna normer och krav på tillförlitlighet, prestanda och kvalitet för att tillförsäkra en ändamålsenlig funktion samt stödja gällande vårdprogram.
Vårdgivaren ansvarar för att all utrustning erhåller fortlöpande service och förebyggande underhåll.
2.10 Smittskydd
Vårdgivare har ansvar för samverkan med Smittskydd Värmland och ansvarar för smittskyddsinsatser för de till vårdgivaren listade invånarna. Ansvaret omfattar att följa smittskyddslagen och att följa riktlinjer som utarbetats av Smittskydd Värmland inom smittskydd, vårdhygien och Strama Värmland.
Vårdgivare inom Vårdval vårdcentral har bland annat att följa nedanstående tre viktiga punkter enligt Smittskyddslagen (SmL):
- Vid upptäckt av smittsam sjukdom som är anmälningspliktig enligt Smittskyddslagen ska klinisk anmälan till Smittskydd Värmland och Folkhälsomyndigheten göras inom 24 timmar efter diagnos (helgdagar räknas inte). Anmälan ska göras i det elektroniska anmälningssystemet Sminet.
- Smittspårning vid smittspårningspliktig sjukdom ska utföras enligt smittskyddslagen och enligt Smittskydd Värmlands riktlinjer.
- Patient som är drabbad av allmänfarlig sjukdom ska behandlas och få adekvata läkemedel kostnadsfritt (i enlighet med Smittskyddslagen). Vid frågor eller tveksamhet angående ovanstående ska vårdgivaren inhämta råd från Smittskydd Värmland.
Vårdgivaren ska för tillämpliga delar:
- Följa överenskommelse mellan allmänmedicin, infektionskliniken och Smittskydd Värmland angående patienter med hepatit C.
- Kontakta smittskydd i ett tidigt skede inför ny- eller ombyggnad.
- Följa lokala riktlinjer och föreskrifter om hygien och byggnation.
- Följa Smittskydd Värmlands rekommendationer om vård och uppföljning av patienter med konstaterad MRB-smitta (multiresistenta bakterier).
- Fortlöpande kontrollera att gällande hygienföreskrifter följs (ett program för egenkontroll ska finnas).
- Årligen utföra hygienrond enligt särskilt protokoll för poliklinisk vård.
- Följa de behandlingsrekommendationer beträffande antibiotika som utarbetats av
Läkemedelskommittén Värmland (LMK) och Strama Värmland. - Följa nationella Stramas 10-punktsprogram.
- Fortlöpande vidareutbilda sin personal i antibiotikafrågor så att ökad bakteriell
resistensutveckling kan motverkas. - Vid frågor om hur rådande antibiotikapolicy ska tolkas har LMK:s terapigrupp infektion (Stramakommittén) tolkningsföreträde.
- Vara ansluten till, och registrera samtliga vaccinationer i aktuellt vaccinjournalsystemet. Ansluta sig till Region Värmlands influensavaccinationsprogram.
- Medverka till effektiv övervakning av bakteriell resistens i länet. Vårdgivaren ska också medverka till att eventuell spridning av resistenta bakteriekloner inom länet upptäcks så tidigt som möjligt. För att kunna ha en sådan överblick måste odlingsproverna inom länet skickas till ett av Region Värmland angivet laboratorium.
2.10.1 Övrigt
Smittskydd Värmland har tolkningsföreträde när det gäller hygienföreskriften.
Vårdgivaren ska utse namngiven hygienombud, som ska delta i Smittskydds nätverksmöten och vara deras kontaktperson på enheten.
2.11 Lagar, förordningar, riktlinjer och policys
Vårdgivaren ansvarar för att gällande konventioner, lagar, förordningar, föreskrifter och Region Värmlands egna riktlinjer och policys som berör detta avtal följs. Övergripande dokument som till exempel av fullmäktige beslutade riktlinjer och gällande budget, patientens rättigheter, patientavgifter med mera, se www.regionvarmland.se.
Vårdgivaren ska inrätta ett ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete i enlighet med Socialstyrelsens föreskrift (SOSFS 2011:9).
2.12 Tillstånd
Vårdgivaren ska ha de tillstånd och bemyndiganden som krävs för verksamheten samt uppfylla sådan anmälningsskyldighet som vid var tid är gällande för utförande av uppdraget. För de fall myndighet skulle återkalla tillstånd, bemyndigande eller F-skattsedel ska vårdgivaren omedelbart meddela Region Värmland detta.
2.13 Hållbar utveckling
En hållbar utveckling är en övergripande målsättning för EU och genomsyrar all unionens politik och verksamhet. Hållbar utveckling består av tre delar, ekologisk (miljö), social och ekonomisk hållbarhet. Delarna går hand i hand och stöttar ömsesidigt varandra.
2.13.1 Ekologisk hållbarhet
Region Värmland har ett särskilt ansvar för befolkningens hälsa och för att medverka till en god miljö i Värmland. Detta görs bland annat genom att kontinuerligt förbättra och effektivisera det interna miljöarbetet. Syftet är att minska resursförbrukning och för att förebygga miljöbelastning i verksamheten. En naturlig utgångspunkt i arbetet utgörs av gällande lagar och förordningar samt krav från Region Värmlands politiska organ. Här finns Region Värmlands beslutade miljöpolitiska program som en riktlinje för samtliga vårdgivare.
Vårdgivaren ska årligen redovisa de uppgifter som behövs för uppföljning av Region Värmlands miljöpolitiska program, och denna redovisning ska vara allmänt tillgänglig. Miljöpåverkande kemikalier som Region Värmland beslutar att fasa ut ur verksamheten ska samtidigt fasas ut av samtliga vårdgivare inom vårdval i Värmland.
2.13.2 Social hållbarhet
Social hållbarhet handlar om att bygga ett långsiktigt stabilt och dynamiskt samhälle där grundläggande mänskliga behov uppfylls. Jämlikhet och jämställdhet är viktiga delar i detta och här har Region Värmland undertecknat EU-överenskommelsen Den europiska deklarationen för jämställdhet mellan kvinnor och män på lokal och regional nivå (CEMR:s jämställdhetsdeklaration).
Deklarationen är en riktlinje för samtliga vårdgivare.
2.13.3 Ekonomisk hållbarhet
Ekonomisk hållbarhet som handlar om att hushålla med mänskliga och materiella resurser på lång sikt ansluter till Socialstyrelsens effektiv vård.
2.14 Personal och ledning
Vårdgivaren ska ha utsedd, namngiven verksamhetschef i enlighet med hälso- och sjukvårdslagens krav som ska vara väl förtrogen med de lagar, förordningar, föreskrifter, riktlinjer, råd och rekommendationer som gäller för hälso- och sjukvården. Vid byte av verksamhetschef ska vårdgivaren meddela Region Värmland detta innan förändringen träder i kraft.
Vårdgivaren ska ha personal i sådan omfattning som krävs för att utföra uppdraget i enlighet med förfrågningsunderlaget och önskvärt är att vårdgivaren tecknar kollektivavtal med berörda personalorganisationer.
Vårdgivaren ansvarar för att personalen har för uppdraget adekvat utbildning och legitimation och får den fortbildning och vidareutbildning som erfordras för att upprätthålla kompetens och tillhandahålla en god och säker vård.
Vårdgivaren ansvarar för att personal (inklusive vikarier och ersättare) inte uppbär ersättning från nationella taxan under den tid de är verksamma hos vårdgivaren och utför tjänster enligt upprättat kontrakt.
2.15 Underleverantörer
Vårdgivaren äger rätt att anlita underleverantör avseende del av uppdraget. Sådan underleverantör ska meddelas till Region Värmland. Vårdgivare med vårdavtal får inte anlitas som underleverantör utan Region Värmlands medgivande.
Vårdgivaren ansvarar för underleverantörers åtaganden och eventuella underlåtenhet på samma sätt som vårdgivaren ansvarar för egen verksamhet. Vårdgivaren ska ansvara för att underleverantörer har erforderlig kompetens och kvalitet att fullfölja sitt åtagande i enlighet med uppdragsbeskrivningen i förfrågningsunderlaget.
2.16 Verksamhetsrevision
Region Värmland äger rätt att genomföra verksamhetsrevisioner för att säkerställa att vårdgivaren fullföljer sitt åtagande enligt förfrågningsunderlaget. Vårdgivaren ska medverka vid sådan revision och ställa material och dokumentation som erfordras till förfogande. Region Värmland svarar för ersättning åt person eller personer som anlitas i detta avseende. Samtliga deltagare i en verksamhetsrevision ska beakta gällande bestämmelser om sekretess och tystnadsplikt.
Region Värmland äger den rapport som kommer ur verksamhetsrevisionen. Region Värmland omgående tillställa och kommunicera rapporten med vårdgivaren. Region Värmland äger rätt att publicera resultatet av uppföljningarna.
2.17 Patientenkäter
Vårdgivaren samverkar med Region Värmland vid genomförande av patientenkäter. Region Värmland äger rätt att anvisa metod, frågeställningar och tidpunkt för gemensamma patientenkäter. Region Värmland äger rätt att ta del av allt grundmaterial från patientenkätsundersökningar i de delar som är gemensamma enligt Region Värmlands anvisningar. Enkätresultaten kommer att publiceras på den webbplats som är uppbyggd för ändamålet med länkning från Region Värmlands webbplats.
2.18 Sekretess
Vårdgivaren förbinder sig att se till att all berörd personal samt eventuella underleverantörer iakttar den sekretess och tystnadsplikt som gäller inom hälso- och sjukvård (se patientsäkerhetslagen och offentlighets- och sekretesslagen).
2.19 Patientjournal
Bestämmelser om skyldighet att föra patientjournal finns i patientdatalagen (2008:355). Region Värmlands riktlinjer för journalföring samt tidsgränser för när dokumentation ska vara införd ska följas.
Vårdgivaren ska avgiftsfritt lämna över kopia av patientjournal till annan vårdgivare som lämnar vård till patienten. Innan överlämnandet sker till annan vårdgivare, ska patientens samtycke först inhämtas.
Vid utlämnande av kopior av patientjournal i andra fall (till exempel patient eller myndighet) ska vårdgivaren följa Region Värmlands avgiftsregler.
Vårdgivaren ska följa Region Värmlands eventuella anvisningar avseende sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation.
Då vårdgivaren verkställer beslut om rådgivning och annat personligt stöd enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, ska separat journal föras.
2.20 Sjukresor
Vårdgivaren ska tillhandahålla information om reglerna för sjukresa samt utfärda erforderliga intyg för sjukresa. Vårdgivaren ska vid behov vara behjälplig vid beställning av resa.
2.21 Patientnämnd
Vårdgivaren ska aktivt bistå patientnämnden i utredning av enskilda patientärenden och tillvarata patientnämndens erfarenheter i det interna kvalitetsarbetet.
Vårdgivaren ska tillhandahålla aktuellt informationsmaterial från patientnämnden i väntrummet.
2.22 Informationsförsörjning och IT-stöd
Enligt IT-bilaga 1:2.
2.23 Information och marknadsföring
Vårdgivaren ansvarar för att på ett tydligt sätt visa att den är godkänd av Region Värmland. Det gäller i allt informationsmaterial för patienter och invånare, exempelvis i kallelser, informationsmaterial, annonser och på webbsidor. Vårdgivare inom Region Värmland regi använder regionens logotyp, och andra vårdgivare som arbetar på uppdrag av Region Värmland anger på väl synlig plats: Ingår i Vårdval, Region Värmland.
Vårdgivaren ansvarar för att informera om sin verksamhet till invånare, patienter, samverkansparter och andra intressenter. Vårdgivaren ansvarar för att marknadsföring av verksamheten är saklig och följer intentionerna i förfrågningsunderlaget samt i övrigt följer god marknadsföringsetisk sed.
Region Värmland informerar invånarna om utbudet av godkända vårdgivare. Vårdgivaren ansvarar för att lämna aktuell och relevant information som underlag till detta.
2.23.1 Riktlinjer för marknadsföring
Definitioner
Med marknadsföring avses vårdgivares reklam och andra åtgärder som är avsedda att främja avsättningen av och tillgången till vårdgivarens tjänster och produkter.
Med information avses objektiv och faktabaserad information som vårdgivaren tillhandahåller invånare, till exempel information om patientlagen, öppettider etcetera.
2.23.2 Grundläggande krav på marknadsföring av hälso- och sjukvård
Utgångspunkter
Vårdgivares marknadsföring ska:
- Vara saklig, korrekt och relevant.
- Ha en god etisk och seriös framtoning som inte riskerar att rubba förtroendet, för vårdgivaren eller för uppdragsgivande region.
- Ske med måttfullhet och med stort hänsynstagande till mottagaren.
- Endast uppmuntra till vård som är medicinskt motiverad, och
- Ha sin utgångspunkt i det uppdrag som anges mellan vårdgivare och region.
Identifikation och avsändare
Vårdgivares marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Det ska även vara tydligt för mottagaren att det är vårdgivaren som svarar för marknadsföringen.
Medium eller kanal för marknadsföring
Marknadsföring ska ske i sådana sammanhang och på sådant sätt att den inte kan anses som stötande eller kränkande. Vid val av medium bör endast sådana användas som bibehåller och positivt påverkar uppfattningen om hälso- och sjukvård som seriösa verksamheter.
Pris och avgifter
Vårdgivare får inte marknadsföra sig och sina vårdtjänster med fokus på avgifters storlek.
Vårdgivare får inte marknadsföra sina tjänster som gratis, avgiftsfritt eller med annat uttryck som indikerar eller framhäver vårdtagarens begränsade eller obefintlig kostnad för vårdgivarens tjänster i det enskilda fallet. Det är dock tillåtet för vårdgivare att ange tillämpliga avgifter, så att vårdtagare på förhand förstår kostnaden för sin vårdkontakt.
Vårdgivare får inte ge erbjudanden om rabatterade besök, erbjuda tjänster, produkter eller annat av ekonomiskt värde som ett led i vårdtagarens marknadsföring. Vårdgivare får inte marknadsföra vårdtjänster på kredit.
Marknadsföring till barn och ungdomar
Vårdgivare får inte rikta sin marknadsföring till barn och ungdomar under 18 år.
Vårdgivares marknadsföring får inte tillgängliggöras inför eller i program i radio, tv eller på webbsidor på internet som vänder sig till barn och ungdomar, eller vars besökare till stor andel består av barn och ungdomar.
Oaktat förbudet mot marknadsföring till barn och ungdomar är det tillåtet för vårdgivare att ge information till barn och ungdomar om hälso- och sjukvård.
Vårdgivares ansvar
Vårdgivare ansvarar för att dessa riktlinjer och tillämpliga lagar och regler iakttas och efterföljs vid informationsgivning och marknadsföring. Marknadsföring som inte är förenlig med dessa riktlinjer utgör ett avtalsbrott av väsentlig betydelse. I förfrågningsunderlaget stadgas särskilt om de påföljder som kan göras gällande om vårdgivare inte följer riktlinjerna.
2.24 Allmänhetens insyn
Region Värmland ska i avtal med privata utförare tillförsäkra sig information som gör det möjligt att ge allmänheten insyn i den verksamhet som lämnats över till privat utförare (3 kap 19a § KL). Vårdgivare inom vårdval i Region Värmland ska lämna information om:
- Verksamhetens kvalitet och avvikelser i verksamhet: brukarundersökningar,
sammanställningar av inkomna rapporter, klagomål och synpunkter (dock inte uppgifter om enskilda som omfattas av sekretess), lex Mariaanmälningar (inte uppgifter om enskilda som omfattas av sekretess). - Personalen och dess villkor: kompetens, utbildningsnivå och kapacitet, språkkunskaper, antalet anställda, antalet anställda omräknat till heltid, personalkontinuitet, organisation (inte om sekretess gäller enligt 31 kap 16 § OSL) och eventuella underleverantörer.
- Miljöarbete, i den utsträckning det är tillåtet enligt upphandlingslagstiftningen att ställa miljökrav.
Information som begärs in från privata utförare ska ha en koppling till den verksamhet som uppdraget avser. Vid bedömningen av vilka uppgifter som bör efterfrågas ska ledningen sökas i eventuella branschöverenskommelser.
2.25 Försäkringar, ansvar och åligganden
Försäkring som täcker skador enligt patientskadelagen tecknas av Region Värmland. Vårdgivaren är skyldig att utan kostnad tillhandahålla de intyg, utredningar och analyser som Regionernas Ömsesidiga Försäkringsbolag (LÖF) behöver för sin handläggning av patientskadefall.
Vårdgivaren har fullt ansvar för sitt åtagande enligt förfrågningsunderlaget och för all skada och alla förluster som kan komma att orsakas av åtagandet.
Vårdgivaren åtar sig att teckna och vidmakthålla ansvars- och företagsförsäkringar efter vedertagna normer, som håller Region Värmland skadelös vid eventuell skada. Vårdgivarens ansvar är inte begränsat till de belopp som omfattas av de försäkringar som vårdgivaren tecknat.
Vårdgivaren ska från tid till annan fullgöra samtliga åligganden avseende inbetalning av socialförsäkringsavgifter, skatter och avgifter.
2.26 Efter avtalets upphörande
Vid avtalets upphörande samråder Region Värmland och vårdgivaren kring hanteringen av patientjournaler, patientlistor, lokaler, utrustning och personal för att övergången till annan vårdgivare ska ske utan avbrott eller brister i verksamheten.
Extern vårdgivare ska bistå Region Värmland med av Region Värmland begärda uppgifter, såsom statistik, produktionsvolym hänförlig till kontraktet med mera.
Vid Region Värmlands genomförande av eventuellt kommande byte av vårdgivare eller upphandling åtar sig vårdgivaren att vid behov medverka i eventuella visningar av uppdrag, samt vid antagande av annan vårdgivare, bistå denne med information gällande uppdragets utförande.
För utförda tjänster gäller förfrågningsunderlagets bestämmelser i tillämpliga delar även efter det att avtalet upphört att gälla.
2.27 Förändring i vårdgivares vårdgivarstruktur, till exempel vid organisationsförändring
Vårdgivare inom Region Värmlands beslutade vårdval ska använda det vårdinformationssystem som Region Värmland erbjuder. I detta ingår vårdinformationsystemet ska användas enligt Region Värmlands anvisningar. Avtal om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation ska upprättas
mellan Region Värmland och respektive vårdgivare.
Vid förändringar i vårdgivares vårdgivarstruktur (till exempel som konsekvens av vårdgivares
organisationsförändring) ska Region Värmlands riktlinjer, instruktioner och rutiner följas. Detta för att säkerställa en kontinuitet gällande patientens vårdinformation. Region Värmland är huvudman och vårdgivare ska följa de aktiviteter som regionen och förändringen kräver. Berörd vårdgivare ska vid förändringar utföra nödvändiga aktiviteter samt tillhandahålla resurser och kompetenser som förändringen kräver, utan kostnad för Region Värmland.
3 Uppföljning
3.1 Syfte
Uppföljningen syftar till att följa upp om vårdgivaren uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget, graden av måluppfyllelse samt bidra till utvecklingen av aktuellt vårdval. Ett urval av uppgifterna ska tillhandahållas som information till medborgarna. I förfrågningsunderlaget för respektive vårdvalsområde framgår nyckeltal, indikatorer och övriga uppföljningsdata som ska levereras till Region Värmland och på vilket sätt. Därutöver kommer Region Värmland att meddela vilka uppföljningsdata, gällande miljöperspektivet, som ska levereras.
3.2 Patientsäkerhet
Patientsäkerhetslagen har som syfte är att göra vården säkrare och att det ska bli enklare för patienter att anmäla felbehandling. Vårdgivare har ett tydligt ansvar att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete och att arbeta förebyggande för att förhindra vårdskador.
Vårdgivare har också en skyldighet att utreda händelser som lett till eller hade kunnat leda till allvarlig vårdskada. Patientsäkerhet är en prioriterad fråga för Region Värmland. Samtliga vårdgivare i vårdval ska följa de rutiner för rapportering som regionens chefläkare beslutat om.
Vårdvalsenheten ska även informeras om IVO beslutat att vidta åtgärd mot vårdgivaren eller dennes hälso- och sjukvårdspersonal. För Region Värmlands egenregiverksamhet sker detta av patientsäkerhetsenheten. De privata vårdgivarna rapporterar direkt till vårdvalsenheten.
3.3 Revision
Region Värmlands revisorer äger rätt att inhämta uppgifter för att genomföra revision av den verksamhet som bedrivs inom ramen för vårdvalet. Detta är en förutsättning för att Region Värmlands revisorer ska kunna fullgöra sitt uppdrag i enlighet med lag och god revisionssed, att granska om verksamheten är ändamålsenlig och ekonomiskt tillfredsställande och om den interna kontrollen är tillräcklig samt pröva regionstyrelsens ansvarstagande. Revisorerna granskar inte utförarens egen organisation, drifts- och affärsförhållanden eller ekonomi.
Exempel på information som kan komma att efterfrågas är uppgifter om verksamheten, kvalitetssystem, kvalitetsuppföljningar, patientuppgifter samt uppgifter av ekonomisk art. Revisorerna kan också inhämta annan information i enlighet med vad som i övrigt anges i krav- och kvalitetsboken.
3.4 Journalgranskning
För journalgranskning av privata utförare verksamma enligt LOV finns exempel på följande tillvägagångssätt beskrivna i en nationell modell framtagen av SKR. Av IT-säkerhetsskäl är våra rekommendationer att ej använda USB. Känslig information bör hanteras enligt instruktion i Vida (vy IT-säkerhet). En handläggare från regionen är närvarande när utföraren avidentifierar journalerna, men är placerad så i rummet att handläggaren inte kan läsa sekretessbelagd information ur journalerna. Därefter granskar andra handläggare de avidentifierade patientjournalerna, som kan kopplas samman med ett avidentifierat ersättningsunderlag.
När journalgranskning aktualiseras ska utföraren tillfråga x antal patienter om samtycke att regionen granskar deras journaler. När samtyckena inkommit så kan regionen se journalerna. Här behöver man tänka på att man kan behöva tillfråga 100 personer för att få fram 25 ja till att granska.
Regionen klargör vilka patientjournaler som önskas granskade (exempelvis samtliga journaler för personer som besökt verksamheten under tre olika datum). Utförarens verksamhetschef gör därefter en menprövning för samtliga patienter vars journaler är aktuella. Om men anges för någon av journalerna, ska detta skriftligen motiveras och insändas till regionen.
4 Rapportering
4.1 Rapportering
Vårdgivaren ska leverera de data som krävs för att möjliggöra utbetalning av ersättning till vårdgivaren enligt den för aktuellt vårdval gällande ersättningsmodellen. Vårdgivaren ska också leverera de uppföljningsdata som ingår i uppföljningsmodellen.
Vårdgivaren ansvarar för att de data som ligger till grund för utbetalningen av ersättningen är journalförd och signerad enligt gällande lagar och riktlinjer innan avstämningstidpunkten för verksamhetsmånaden. Data som inte är journalförda och signerade vid avstämningstidpunkten kommer ej att ligga till grund för utbetalning av ersättningen. Det åligger vårdgivaren att kvalitetssäkra sin verksamhetsstatistik och omgående meddela vårdvalsenheten vid misstanke om fel. Ingen omberäkning av ersättning och eventuella avdrag kommer att göras för besök som journalförts och signerats efter avstämningstidpunkten.
5 Revidering av förfrågningsunderlag
Förfrågningsunderlagen till vårdvalen beslutas årligen av Regionfullmäktige. Strävan är att beslutet med textdelar ska beslutas under juni månad inför nästkommande verksamhetsår. Bilagor som reglerar ersättningsnivåer beslutas vid annan tidpunkt och följer regionens ordinarie beslutsprocess om budget inför kommande verksamhetsår. Ersättningsnivåer ska meddelas utförare senast innan nytt verksamhetsår påbörjas. Förslag på revideringar kan lämnas löpande under året men ska ha inkommit senast vid årsskiftet för att kunna beredas och inarbetas i förfrågningsunderlag inför nästkommande verksamhetsår.
Om möjligt ska förslag till revideringar innehålla hänvisning till del i förfrågningsunderlaget samt sida och avsnitt. Det bör framgå motivering till förslaget av ändring och befintlig text samt förslag till ny text.
Mall för lämnande av förändringsförslag finns på vårdgivarwebben.
Bilagor
Bilaga 1:1 Avtalsmall
Bilaga 1:1 Avtalsmall (pdf) Pdf, 280 kB.
Bilaga 1:2 IT
1. Introduktion
Inom Region Värmlands Krav- och kvalitetsbok finns ett antal bilagor som förtydligar och reglerar olika områden.
Denna bilaga, Bilaga 1:2 till Del 1, Allmänna villkor IT, är upprättad i syfte ge vägledning och tydlighet kring villkor samt vissa råd och rekommendationer för att säkerställa en stabil och säker IT-miljö inom primärvården i Värmland. Dessutom innehåller bilagan ett antal krav som ligger inom vårdgivarens ansvar. Årets version har ett ökat fokus på tydlighet för privata vårdgivare som utför vård på uppdrag
av Region Värmland.
Bilagan riktar sig till följande målgrupper;
- Regiondrivna vårdenheter inom Vårdval Vårdcentral
- Privata vårdenheter inom Vårdval Vårdcentral
- Regiondrivna vårdenheter inom Vårdval Fysioterapi
- Privata vårdenheter inom Vårdval Fysioterapi
Införande av ”Fri nyttighet IT”
Region Värmland har beslutat att införa ”Fri nyttighet IT” under år 2022. ”Fri nyttighet IT” omfattar den IT-miljö som krävs och ska användas av privata vårdgivare för att kunna utföra sitt vårduppdrag med motsvarande förutsättningar som enheter som drivs av Region Värmland. Det är olika innehåll i ”Fri nyttighet IT” för Vårdval Vårdcentral och Vårdval Fysioterapi.
Separat beskrivning av ”Fri nyttighet IT” inklusive aktuella bilagor, finns inom regionen. Vårdgivare inom regionens vårdval ska följa den utveckling, de förändringar och de regler som sker kring konceptet ”Fri nyttighet IT”.
1.1 För privata vårdgivare inom vårdval vårdcentral gäller:
”Fri nyttighet IT” ska följas och användas av privata vårdgivare inom Vårdval Vårdcentral.
En privat Vårdcentral ska vara ansluten till regionens nätverk där Region IT ansvarar för drift och förvaltning. Personalen ska använda regionens datorarbetsplats, regionens multifunktionsskrivare/nätverksskrivare (MFP) samt den kringutrustning som gäller ”Fri nyttighet IT”, Vårdval Vårdcentral.
Privat vårdgivare inom Vårdval Vårdcentral ska journalföra i Cosmic samt erbjudas och använda övriga vårdsystem och administrativa system som gäller inom Vårdval Vårdcentral.
Vissa anpassningar och exklusiva lösningar kan förekomma för privat vårdgivare gällande innehåll, åtkomst, behörigheter, teknik, inloggningsrutin och så vidare. Detta främst utifrån att personal på privata enheter tillhör annan vårdgivare och ej är anställda av Region Värmland.
Privat vårdcentral ska erbjudas regionens service- och supportorganisation med samma förutsättningar som regiondrivna vårdcentraler.
Respektive privat vårdgivare tillhandahåller och ansvarar själva (funktion och licenskostnader) för egen Officemiljö (e-post, ordbehandling/kalkyl, funktion för videomöte, lagringsyta mm). Regionen kan bistå med paketering av vårdgivarens licens samt distribution till användare. (Gäller Vårdval Vårdcentral). Planering vid sådant stöd ska ske mellan Region IT och resurs från vårdgivarens centrala IT-organisation. I vårdgivarens ansvar kring officemiljö ingår information, utbildning och support för vårdgivarens personal.
Respektive vårdcentral ansvarar för, och bekostar själv, sådant som ej ingår i ”Fri nyttighet IT”. Till exempel extra bildskärm, lokala skrivare, diktafoner, detta gäller även förbrukningsmaterial och andra tillbehör.
Serviceavtal för regionens nätverksskrivare (MFP) ska vara kopplat till respektive privat vårdenhet/vårdcentral. I serviceavtal ingår service och toner. Serviceavtal för nätverksskrivare ingår ej i ”Fri nyttighet IT” och respektive vårdenhet faktureras denna avgift.
Privata vårdgivare ansvarar för egen fastighet där vårdverksamhet bedrivs. I detta ingår ansvar för fastighetsnät (datakablage), kanalisation och datauttag som krävs för samtliga nätverksanslutna enheter som regionen placerar i vårdcentralen. På vårdcentralen ska vårdgivaren tillse att det finns ett dedikerat låsbart utrymme för rack där regionens switchar och kopplingspaneler ska vara placerade.
Fastighetsnät ska vara framdraget till regionens stativ för korskoppling/switch som finns på samtliga vårdcentraler. Även erforderliga eluttag ingår i vårdgivarens ansvar. Vid förändringar i vårdgivarens lokaler (till exempel om- och tillbyggnad) ska Region IT:s kontaktperson omgående informeras för planering mellan Region IT, verksamheten och fastighetsägaren.
Respektive vårdcentral (vårdenhet) ansvarar för egen försörjning av egen konferensutrustning som till exempel bildskärm och högtalartelefon. Konferensutrustning skall vara skild från regionens nätverksmiljö.
Det åligger vårdgivaren att löpande hålla sig uppdaterad och informerad kring det IT-stöd och ITtjänster som levereras av Region Värmland.
Privat vårdgivare inom Vårdval Vårdcentral ansvarar för egen telefonilösning. Möjlighet finns att avtala med Region Värmland för att ingå i regionens telefonilösning.
Det kan finnas vissa skillnader i regionens leverans till privata vårdgivare, jämfört med leverans till enheter som drivs av Region Värmland. Företagen som agerar vårdgivare är privata och personal ej är anställda av regionen. I vissa fall krävs att regionen upprättar anpassade, unika lösningar för privata vårdgivare.
Vårdgivaren har ansvar att vara uppdaterad samt nogsamt följa både branschens och Region IT:s regler och krav gällande IT-säkerhet och informationssäkerhet.
1.2 För privata vårdgivare inom Vårdval Fysioterapi gäller:
”Fri nyttighet IT” ska följas och användas av privata vårdgivare inom Vårdval Fysioterapi.
Privata vårdgivare inom Vårdval Fysioterapi äger och ansvarar för sin egen IT-utrustning såsom datorarbetsplats, skrivare, tillbehör inkl licenser. I detta ingår att vårdgivaren ansvarar för en stabil nätverksmiljö och stabil internettjänst till sin datorarbetsplats. Uppkoppling till regionens IT-miljö sker via en portaltjänst där vårdgivaren på ett ”virtuellt skrivbord” ska använda) regionens resurser/applikationer som gäller för Vårdval Fysioterapi (Cosmic mm). Autentisering sker enligt regionens gällande lösning och krav för ”Fjärråtkomst_Portal”.
Vårdgivaren ansvarar för löpande underhåll och nödvändiga uppdateringar av sin IT-miljö, allt i syfte att säkerställa en stabil anslutning via regionens tjänst för uppkoppling.
Respektive privat vårdgivare tillhandahåller och ansvarar själva (funktion och licenskostnader) för egen Officemiljö (e-post, ordbehandling/kalkyl, funktion för videomöte, lagringsyta mm). I vårdgivarens ansvar kring officemiljö ingår information, utbildning och support för vårdgivarens personal.
Respektive vårdgivare ansvarar för, och bekostar själv, sådant som ej ingår i ”Fri nyttighet IT”. Till exempel datorarbetsplats, skrivare, nätverksmiljö och internettjänst. Detta gäller även förbrukningsmaterial och andra tillbehör.
Privata vårdgivare inom Vårdval Fysioterapi ansvarar även för att datorarbetsplats uppfyller Region Värmlands krav och rekommendationer. Regionen rekommenderar att vårdgivare inom Vårdval Fysioterapi tecknar avtal med extern/lokal IT-leverantörer för support och underhåll av datorarbetsplats. Region IT ansvarar för tjänsten ”Fjärråtkomst_Portal” inklusive behörighet och åtkomst till avtalade IT-tjänster (applikationer på fjärrskrivbordet).
I samband med uppstart av ny enhet inom Vårdval Fysioterapi kommer personal från Region IT upprätta en aktivitetsplan tillsammans med vårdgivaren gällande förberedelser inför start. Allt för att säkerställa en trygg start.
Privat vårdgivare inom Vårdval Fysioterapi ska journalföra i Cosmic samt erbjudas och använda övriga vårdsystem och administrativa system som gäller inom Vårdval Fysioterpi.
Vissa anpassningar och exklusiva lösningar kan förekomma för privat vårdgivare gällande innehåll, åtkomst, behörigheter, teknik, inloggningsrutin och så vidare. Detta främst utifrån att personal på privata enheter tillhör annan vårdgivare och ej är anställda av Region Värmland.
Privat vårdgivare inom Vårdval Fysioterapi ska erbjudas regionens service- och supportorganisation. (exklusive för produkter och tjänster som tillhandahålles av vårdgivaren)
Det åligger vårdgivaren att löpande hålla sig uppdaterad och informerad kring det IT-stöd och ITtjänster som levereras av Region Värmland.
Privat vårdgivare inom Vårdval Fysioterapi ansvarar för egen telefonilösning.
Det kan finnas vissa skillnader i regionens leverans till privata vårdgivare, jämfört med leverans till enheter som drivs av Region Värmland. Företagen som agerar vårdgivare är privata och personal ej är anställda av regionen. I vissa fall krävs att regionen upprättar anpassade, unika lösningar för privata vårdgivare.
Vårdgivaren har ansvar att vara uppdaterad samt nogsamt följa både branschens och Region IT:s regler och krav gällande IT-säkerhet och informationssäkerhet.
2. Vårdgivarens officemiljö
Respektive vårdgivare ansvarar för sin egen officemiljö. Med officemiljö menas till exempel funktion för e-post, ordbehandling, kalkyl, videomöte, lagringsyta och så vidare. I vårdgivarens ansvar ingår både funktion och licensavgifter. För privata vårdgivare inom Vårdval Vårdcentral kan Region IT bistå med paketering och distribution (installation) i de fall där installation av programvara på regiondator krävs. I samtliga fall ska Region IT godkänna den programvara som privat vårdgivare önskar få installerad. Vårdgivaren ansvarar för att tilldela sin personal korrekt licenstyp avseende officemiljö. Vårdgivaren ansvarar även för erforderlig information, utbildning och support till vårdgivarens medarbetare avseende vårdgivarens officemiljö. Vid behov ska även Region IT ha tillgång till respektive vårdgivares officesupport.
3. Instyrning önskemål från privat vårdgivare
Om privat vårdgivare har önskemål att använda tjänst, programvara eller produkt som ej ingår i regionens leverans, ska detta ALLTID meddelas skriftligt till ansvarig inom Region IT i god tid innan önskat införande. Vårdgivaren ska beskriva lösningen, både vad gäller funktion och teknik.
Beskrivningen ska även innehålla motiv.
Regionen kommer behandla frågan och vid behov föra samtal med vårdgivaren. Bedömning sker med hänsyn till teknik, juridik, IT-säkerhet, korrekt journalföring, informationssäkerhet och så vidare. Regionens ambition är att vara hjälpsamma och försöka tillgodose vårdgivarens önskemål. Dock måste nämna områden beaktas vid regionens ställningstagande och beslut.
Instyrning av önskemål från privat vårdgivare ska ske till ”Kundansvarig/Kundteam privata”.
4. Informationssäkerhet och IT-relaterade krav
Generella krav - informationssäkerhet
Vårdinformation, avseende enskild patient, ska vara kvalitetssäkrad och lättillgänglig vid behov. Det ska finnas en gemensam informationsstruktur och informationen ska vara tillgänglig i hela vårdkedjan.
Patientens integritet ska också beaktas.
Vårdgivaren ska:
- Förhålla sig till Region Värmlands rutiner och policy gällande Informationssäkerhet.
- Förbinda sig att elektroniskt leverera respektive ta emot information till/från Region Värmland i den omfattning och på det format som Region Värmland beslutar.
- Förbinda sig att elektroniskt leverera respektive ta emot information till och från av Region Värmland angivna myndigheter och samarbetspartners i den omfattning och på det format
- Leva upp till gällande lagstiftning när information levereras elektroniskt och tillse att ITsystemen är utvecklade med funktionalitet för att uppfylla lagstiftningen.
- Vid behov ta fram verksamhetsrutiner för att säkerställa informationssäkerhet till exempel följsamhet enligt lagkrav).
- Teckna efterfrågade avtal med nationell utförare i förekommande fall – dessa är främst personuppgiftsbiträdesavtal – när vårdgivaren skickar elektroniskt data till en annan vårdgivare.
IT-relaterade krav
Specifika IT-krav som vårdgivaren skall följa:
- Vårdgivaren ska använda Region Värmlands aktuella vårdinformationssystem.
- Vårdgivaren ska använda de IT-produkter, IT-funktioner och de IT-komponenter som gäller inom Region Värmland för respektive avtalsgrupp (Vårdval Vårdcentral och Vårdval Fysioterapi).
- Vårdgivaren ska använda Region Värmlands organisation för felanmälan, service, support och utbildning. IT Servicedesk leder och fördelar inkomna ärenden.
- Personal och vårdenheter ska använda de kanaler som redovisas på regionens intranät för felanmälan, support och beställning. Primärt ska IT Kundwebb användas. (http://it.liv.se)
- Vårdgivaren ansvarar för att personal har erforderlig kunskap i de vårdinformationssystem som ingår i uppdraget/avtalet.
- Vårdgivaren ska vara ansluten till Sjunet.
- Vårdgivaren ska visa följsamhet och anslutas till de beslutade nationella tjänster som ingår i uppdraget.
- Licenser för program, system och molntjänster, som tillhandahålls av Region Värmland, får användas endast vid arbete relaterat till vårduppdraget med Region Värmland.
- Regionens säkerhetsfunktioner och säkerhetsrutiner ska användas och det är inte tillåtet att försöka kringgå dessa.
- De vårdgivare som driftar sin egen IT-miljö (Vårdval Fysioterapi) ska säkra denna enligt branschstandard.
Exempelvis, men inte begränsat till:
- Antivirusprogram.
- Automatisk uppdatering av operativsystem.
- Programvaror ska vara uppdaterade.
- Separat dator och skrivare för yrkesverksamhet. - För åtkomst till Region Värmlands tjänster eller nätverk (gäller Vårdval Fysioterapi) krävs att
anslutande dator godkänns i den kontroll som görs vid anslutning.
Exempelvis, men inte begränsat till:
- Godkänt antivirusskydd.
- Uppdaterat operativsystem.
- Uppdaterade programvaror. - Vårdgivare som ansvarar för egen IT miljö (Vårdval Fysioterapi) ska ha ett uppdaterat skydd mot skadlig kod för datorer. Skyddet ska vara aktiverat för realtidsskanning och bestå minst av virusskydd. För åtkomst till Region Värmlands IT-miljö tillåts enbart validerade versioner av programvaror för skydd mot skadlig kod. För mer information kontakta IT, alla större leverantörer av sådana programvaror är idag godkända i Region Värmland. Säkerhetsuppdateringar från leverantörer av operativsystem och programvara ska appliceras snarast möjligt efter publicering.
- Vårdgivaren ska vara beredd att successivt utveckla sitt eget IT-stöd i linje med den nationella IT-strategin och den löpande utveckling av IT-stöd som Region Värmland genomför avseende informationsstruktur, IT-arkitektur och informationssäkerhet.
- Vårdgivaren ska utse ansvariga personer gällande administration av LiV-katalogen. I detta ingår att hålla respektive enhet i LiV-katalogen uppdaterad med aktuell personal. (”onboarding” och ”off-boarding” av personal)
- Vårdgivaren ska ha avtalat samarbete med auktoriserat externt HSA-ombud för HSA- och SITHS-administration och förvaltning. Alternativt att vårdgivaren har egen HSA-administration.
- Vårdgivaren ska tillhandahålla SITHS-kort för sin personal.
- Vårdgivaren ska hålla Region IT uppdaterad på kontaktinformation för vårdgivarens HSAombud.
- Vårdgivaren ska följa Region Värmlands regler och arbetssätt gällande säker inloggning.
- Vårdgivaren ska följa Region Värmlands regler och arbetssätt gällande ”Säker utskrift”.
- Vårdgivare ska följa respektive vårdvals (Vårdval Fysioterapi och/eller Vårdval Vårdcentral) eventuella rekommendationer/krav att använda ”Rådgivningsstöd webb (RGS webb) för sjukvårdsrådgivning”.
- Vårdgivaren ska teckna följande med Region Värmland;
- Avtal om Sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation
- Personuppgiftsbiträdesavtal
- Ineras Personuppgiftsbiträdesavtal 2 (för publicering till NPÖ och Journalen).
5. Journalföring och informationssäkerhet
Vårdgivaren ska:
- Tillämpa gällande regelverk för patientjournal och sammanhållen vård- och
omsorgsdokumentation. - Samverka med Region Värmland avseende sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation.
- Upprätthålla en god informationssäkerhet och tillse att enbart de som behöver patientuppgifter i sitt arbete inom hälso- och sjukvården får ta del av dessa.
- Förbinda sig till att följa Region Värmlands rutiner för spärr- och logghantering.
- Förbinda sig till att följa regelverket rörande vårdinformation för kvalitetsregister.
- I samverkan med Region Värmland och andra leverantörer delta i arbetet som syftar till en god gemensam informationsförsörjning.
6. Vårdinformationssystem Cosmic
Vårdinformationssystem Cosmic ska användas för journalföring. Förutom Cosmic så ingår ett antal kringliggande vårdstödsystem. Dessa är av stor betydelse för patienten och verksamheten och ska användas för att uppnå ett effektivt Cosmicstyrt flöde. De är gemensamma och obligatoriska inom Region Värmland samt för aktuellt vårdval, exempelvis befolkningsregister, EKG- och röntgensystem. Detta gäller för både privata vårdgivare och vårdenheter som drivs av Region Värmland.
7. Digitala tjänster – invånartjänster
7.1 Inledning
Vårdgivare (egen regi och privata vårdgivare) inom regionens vårdval ska använda de digitala tjänster och de invånartjänster som Region Värmland erbjuder vid gällande tidpunkt. Detta för att säkerställa en sammanhållen och enhetlig sjukvård för både vårdgivare och regionens invånare.
Dialog kan ske mellan Region Värmland och respektive vårdgivare för hantering av önskan om avvikelse från regionens erbjudande och tjänster. Övriga önskemål kring digitala tjänster och invånartjänster ska också hanteras i dialog mellan regionen och vårdgivare.
Aktuella tjänster ska finnas dokumenterade i regionens riktlinjer, instruktioner och rutiner.
7.2 Nationell patientöversikt (NPÖ)
Från och med den 1 januari 2023 är det möjligt för vårdgivare och omsorgsgivare att dela information med varandra genom direktåtkomst eller annat elektroniskt utlämnande genom ett elektroniskt system för sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation. Det primära syftet är att förbättra och förenkla kommunikationen mellan olika vårdgivare och omsorgsgivare och därmed förbättra vården till och insatserna för den enskilde.
Genom sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation kan onödig dubbeldokumentation undvikas.
Vårdgivare inom regionens vårdval ska följa Regionen Värmlands anslutning av nya
informationsmängder enligt beslutat nationellt ramverk för att uppnå en gemensam struktur och skapa tillförlitlighet genom att vårdpersonalen vet vad de kan förvänta sig att se via tjänsten NPÖ.
7.3 1177 invånartjänster
1177 är invånarnas samlade ingång till den offentliga hälso- och sjukvården. Här kan invånarna besöka 1177.se för att ta del av hälso- och sjukvårdsinformation, logga in för att göra vårdärenden eller ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. 1177 ger invånarna möjlighet till delaktighet och överblick över sin hälsa och vård.1177 förvaltas och utvecklas av regionernas och kommunernas digitaliseringsbolag Inera.
Vårdgivare inom Region Värmlands vårdval ska vara anslutna till de av regionen beslutade e-tjänster som gäller vid aktuell tidpunkt. E-tjänsterna ska vara publicerade på respektive enhets kontaktkort 1177. Beslutade e-tjänster kan vara olika för regionens olika vårdval.
Dialog kan ske mellan Region Värmland och respektive vårdgivare om eventuellt behov av ytterligare e-tjänster.
Genom att logga in på 1177 journalen kan invånarna ta del av journalinformation från hälso- och sjukvården. Vårdgivare inom regionens vårdval ska följa Regionen Värmlands anslutning av informationsmängder enligt beslutat nationellt ramverk. Målet är att invånare ska kunna ta del av all den information som dokumenteras inom regionfinansierad hälso- och sjukvård och tandvård enligt gemensam överenskommelse mellan regionerna.
7.4 Videomöte med patient
Vårdgivare inom regionens vårdval ska använda de lösningar för symtombedömning/hänvisning, video och chatt som gäller inom regionen vid aktuell tidpunkt. Dialog kan ske mellan Region Värmland och respektive vårdgivare om eventuell önskan om avvikelse.
7.5 Dialog med privat vårdgivare
Region Värmland och privat vårdgivare ska löpande samverka och ha dialog om gällande erfarenheter, digitala tjänster och invånartjänster. Formen för denna dialog kan ändras över tid och utgångsläge är de tjänster som gäller vid aktuell tidpunkt. Vårdgivares egna önskemål och erfarenheter ska kunna hanteras i denna dialog och samverkan.
7.6 HSA- och SITHS-förvaltning
Privat vårdgivare ansvarar för sin HSA- och SITHS-förvaltning. Om privat vårdgivare ej har egen HSA-/SITHS förvaltning ska vårdgivare anlita och utse ombud för denna förvaltning. Gällande till exempel namnsättning och struktur av enheter gäller Region Värmlands rutiner och regler. Innan beslut och fastställande ska regionen och vårdgivare ha dialog om nya enheter, förändringar och så vidare.
7.7 Inera
Inera är kommunernas och regionernas digitaliseringsbolag med uppdrag att utveckla välfärden.
Ineras katalogtjänst HSA innehåller bla uppgifter för korrekta behörigheter när användare och invånare loggar in i tjänster och system.
Privat vårdgivare ska, som direktansluten eller via ombud, förhålla sig till Ineras uppdrag, regler och roll. Vårdgivares uppdrag gentemot Region Värmland ska harmonisera med Ineras roll, Ineras tjänster och Ineras uppdrag.
Privat vårdgivare ansvarar för att vara uppdaterad på Ineras tjänster och regler.
8. Reservrutiner
Vårdgivaren ansvarar för framtagande av verksamhetens instruktioner och reservrutiner för hantering av särskilda händelser och tekniska störningar.
Verksamheten ska även vara uppdaterad på regionens motsvarande reservrutiner.
Det gäller reservrutiner för bla:
- Cosmic
- ”Särskild händelse, stor olycka och katastrof”
- ”Kontinuitetsplanering”
Privat vårdgivare har möjlighet att ta stöd av regionens ”Säkerhets- och beredskapsavdelning”.
Kontaktuppgifter; se regionens intranät.
9. Roller - Privata vårdgivare och Region Värmland
Region IT ska utse;
- ”Kundansvarig Privata”. Person/kundteam som är extra insatta kring privata vårdgivare. För vårdgivaren är detta en kontakt inom Region IT vid frågeställningar som är exklusiva för privata vårdgivare. Detta är en resurs vid sidan av regionens service- och supportorganisation som hanterar normala service- och supportärenden.
Privat vårdgivare ska till Region IT namnge/informera;
Nationellt (från vårdgivarens centrala organisation);
- Kontaktperson övergripande IT-frågor
- Kontaktperson gällande vårdgivarens HSA- och SITHS-förvaltning.
- Kontaktperson gällande vårdgivarens officemiljö (e-post, ordbehandling/kalkyl, funktion för videomöte, lagringsyta mm)
Lokalt per vårdcentral;
- Verksamhetschef
- IT Ombud
- Vårdadministratörer
- Katalogadministratör
10. Följsamhet till regionens utveckling
Region Värmlands IT-miljö, med koncept, versioner, funktioner och så vidare, utvecklas över tid. Privat vårdgivare ska, på samma sätt som regionens enheter, följa och förhålla sig till Region Värmlands generella utveckling och även till den utveckling som sker inom respektive vårdval.
11. Förvaltning HSA- och SITHS (e-tjänstekort)
Privat vårdgivare ansvarar för egen HSA- och SITHS-förvaltning. I de fall vårdgivare anlitar externt ombud för detta ska ombudet vara auktoriserat och godkänt.
- Privat vårdgivare utfärdar och förvaltar erforderliga HSA-id för personer och enheter.
- Privat vårdgivare utfärdar SITHS/e-tjänstekort för personal.
- Privat vårdgivare ansvarar för att SITHS/e-tjänstekort innehåller de certifikat som krävs för uppdraget gentemot Region Värmland. I detta ingår det som krävs för access till nationella tjänster.
12. Definitioner, akronymer och förkortningar
Inera
Inera ägs av alla landsting och regioner, drivs utan kommersiella intressen och utvecklar och förvaltar tjänster inom eHälsa och e-förvaltning.
Inera har uppdraget att koordinera landstingens och regionernas samarbete för att utveckla och införa gemensamma e-hälsotjänster, teknisk infrastruktur samt gemensamma regelverk och standarder.
eHälsa
Nationell eHälsa är en strategi framtagen av Socialstyrelsen som handlar om hur framtidens vård och omsorg ska fungera och förbättras med hjälp av e-tjänster.
eHälsotjänst E-tjänst som kan effektivisera och förbättra vårdprocessen genom att underlätta för invånaren att hantera vårdrelaterad administration, undersökning och behandling via webben.
HSA
HSA står för Hälso- och Sjukvårdens Adressregister. HSA Nationell katalogtjänst är en elektronisk katalogtjänst som används för att lagra och hitta information om organisation och anställda inom svensk vård och omsorg. HSA utgör även underlag för olika säkerhetslösningar.
IT-tjänst
IT definierar en tjänst som en leverans av värde till kund genom att möjliggöra för dem att nå önskat resultat. Tjänstens omfattning rörande drift och förvaltning specificeras i tjänstekatalog.
Journal via nätet
Journal via nätet tillgängliggör journalinformation till invånarna på ett säkert sätt.
Nationella Kvalitetsregister
Nationella Kvalitetsregister innehåller personbundna uppgifter om problem, /diagnos, behandling och resultat. Registren används för att följa upp vad som åstadkoms i sjukvården för alla patienter i landet på det område registret omfattar. Exempel: Svenska Demensregistret (SveDem), Graviditetsregistret med flera.
NPÖ
Nationell Patientöversikt (NPÖ) är en del av den svenska nationella IT-strategin för vård och omsorg.
NPÖ samlar information från olika vårdsystem hos regioner, landsting, kommuner och privata vårdgivare, som med patientens medgivande kan bli tillgänglig för behöriga användare var som helst i landet.
Sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation
Sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation innebär att flera vårdgivare kan ge och få direktåtkomst till varandras journalhandlingar om de uppfyller patientdatalagens krav.
E-identitet för offentlig sektor
Inera och Försäkringskassan har utvecklat tjänsten E-identitet för offentlig sektor, som ska ersätta både SITHS och Försäkringskassans MCA.
E-identitet för offentlig sektor bygger på Ineras referensarkitektur för identitet och åtkomst. Det innebär att identifieringslösningen kan användas tillsammans med annan infrastruktur och lokala Identity providers (IdP:er), så länge den lokala lösningen följer referensarkitekturen.
SKR
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är en arbetsgivar- och intresseorganisation för kommuner, landsting och regioner i Sverige.
13. Lagar, förordningar och styrande dokument
De lagar, förordningar, styrande dokument som parterna ska förhålla sig till är;
- Dataskyddsförordningen (GDPR)
- Patientdatalagen (2008:355)
- Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
- Hälso- och sjukvårdslag (2017:30)
- Lag (2022:913) om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation
- Socialstyrelsens föreskrifter om informationshantering och journalföring i hälso- och sjukvården (SOSFS 2008:14)
- Region Värmlands styrande dokument och instruktioner för vårddokumentation
- Region Värmlands styrande dokument och arbetssätt gällande logghantering
Viktigt;
Lagar, styrande dokument, arbetssätt och instruktioner uppdateras löpande. I vårdgivarens ansvar ingår att hålla sig informerad och uppdaterad på aktuellt och gällande material.