Start / Samverkan, avtal och vårdval / Nära vård i Värmland / Inspiration och exempel / Digitala lösningar och välfärdsteknik

Digital fixare ökar trygghet och självständighet för äldre på Hammarö

Digital fixaren är en del av en statlig satsning på god vård och omsorg under 2022, och också en insats för att minska digitalt utanförskap hos äldre i Hammarö kommun. Tjänsten är kostnadsfri för alla i kommunen som är minst 75 år eller har särskilda behov. Via den digitala fixaren Robin kan äldre på Hammarö få hjälp med i princip allt inom ramarna för digitala tjänster och teknisk utrustning.

- Vi har ett stort behov av någon som kan stötta äldre och utbilda i välfärdsteknik på plats hemma hos brukaren, säger Mia Hernell Blomqvist, utvecklingsledare på Hammarö kommun. Vi såg också ett behov av att minska det digitala utanförskapet bland äldre som blev extra tydligt under pandemin.

Digitala fixaren Robin hjälper till med det mesta i digital väg.

Robin Backman Torpegård är Hammarö kommuns digitala fixare. Han gör hembesök och hjälper till med teknisk utrustning och digitala tjänster som mobiltelefon, surfplattor, TV, dator och routrar. Tjänsten är tillgänglig vardagar klockan 8-16 och Robin hjälper också till att coacha den som vill lära sig nya saker, exempelvis skaffa mobilt bank ID, beställa mediciner från apoteket, handla på nätet eller ringa bildsamtal.

Testa teknik via fixarens verktygslåda

I sin tekniska verktygslåda har Robin med sig teknik som de äldre kan testa om de känner sig osäkra på framtida inköp. Han har med sig smarta digitala lösningar som gör vardagen lite enklare exempelvis fjärrstyrda lampor, förenklad fjärrkontroll till tv och smarta tillbehör till mobil. I väskan finns även verktyg för enklare tekniska reparationer och installationer.

Stor efterfrågan på fixar-tjänsten

Efterfrågan på Robin har varit stor både bland äldre medborgare och bland personal, framför allt i hemtjänsten.

- Våra utvärderingar har visat mycket positiv resultat, säger Mia. Många säger att den här fixartjänsten har gjort dem säkrare, mer oberoende, ökat deras självkänsla och gett dem självförtroende nog att våga köpa in egen teknisk utrusning av olika slag.

- Den rådgivande/inköpsstödjande delen av fixarens arbete har blivit både större och mer viktig än vad vi hade räknat med. Att någon kan komma hem och hjälpa till med installationen av det man köpt skapar en viktig trygghet. Men också att någon kan ge oberoende vägledning om saker som abonnemang, bredband, ”storlek” och kostnadsnivå på dator och telefon har varit ovärderligt skriver många.

Ökad trygghet för äldre medborgare, deras anhöriga och för personalen

Medborgare över 75 år i Hammarö kommun kan nu få digital hjälp på ett enkelt sätt och deras anhöriga kan ägna tiden vid besök åt ”roligare” saker än att fixa teknik. Fördelarna spiller också över på personalen i hemtjänst och på SÄBO som jobbar närmast brukaren. Idag vet de vem de kan kontakta som snabbt och enkelt kommer dit och tar sig an problemet.

- Vad man kan spara i ökad självkänsla hos individerna, och hur mycket tekniska lösningar kan bidra till att skjuta upp behovet av insatser som hemtjänst eller boende, kan vi ännu bara spekulera i, säger Mia. Men vi är övertygade om att vi med denna satsning är på rätt väg och nu jobbar vi för att tjänsten ska permanentas och finnas som en del i ordinarie utbud i kommunen!

Läs mer om fixartjänsten på Hammarö kommuns webbplats