Region Värmland och kommunerna i Värmland samverkar i en gemensam nämnd, Hjälpmedelsnämnden i Värmland, som ska verka för att länets invånare erbjuds en god hjälpmedelsförsörjning på lika villkor.
Hjälpmedelsnämnden består av representanter för länets alla 16 kommuner och Region Värmland. Varje kommun har varsin representant och Region Värmland har tre. Utöver dessa ordinarie ledamöter tillkommer lika många ersättare.
Av nämndens ledamöter utses ett arbetsutskott som består av 3 representanter från Region Värmland och 3 kommunrepresentanter. Nämnden sammanträder 4 ggr per år.
Nämndens uppgifter och ansvarsområde regleras i avtal och reglemente om samverkan i gemensam nämnd.
Ur avtalet:
Till nämndens ansvar hör följande uppgifter:
Den gemensamma nämnden ska vidare finansiera driften av ett gemensamt kompetenscentrum för nämndens ansvarsområde. Centret ska ligga inom ramen för regionens enhet Hjälpmedelsservice.
Länk till Hjälpmedelsnämnden där bla. mötesdatum, protokoll och Avtal och Reglemente finns