18 09 04 Pallar och 18 09 07 ståstolar
Nivå:
5
Förskrivare:
Leg.arbetsterapeut
Leg.sjukgymnast/leg. fysioterapeut
Målgrupp:
Ståstolar:
Barn med funktionsnedsättning som medför stora svårigheter att sätta/resa sig från stol.
Barn med funktionsnedsättning som medför svårigheter att bibehålla stående ställning.
Pallar:
Barn med funktionsnedsättning som medför stora svårigheter i ADL-situationer.
Kriterier:
Ståstolar:
Aktivitetsbegränsning som innebär stora svårigheter att stå/sitta eller där restriktion finns efter
operation/skada/sjukdom och behovet inte kan tillgodoses på annat sätt.
Pallar:
Aktivitetsbegränsning som innebär stora svårigheter att sitta självständigt i en ADL-situation
Mål med hjälpmedlet:
Ståstolar:
Möjliggöra avlastat sittande/stående.
Pallar:
Möjliggöra aktivitet och delaktighet i ADL-situationer.
Förskrivning av flera:
Grundprincipen är att endast en (1) likvärdig produkt kan förskrivas. Särskilda skäl/funktionella behov kan förekomma som motiverar avvikelser från denna princip.
Övrigt:
____________________________________________________________________________________________
Råd i förskrivningsprocessen
Bedömning
Förskrivare gör en bedömning av barnets situation med tyngdpunkt på dess möjlighet till självständighet vid aktiviteter i hemmet/skola/förflyttning.
Tillsammans med barnet och dess vårdnadshavare samt ev. personal utreds behovet och mål med pallen/ståstolen.
Pall
I rektangelform eller triangel kan användas med fördel i t ex. på- avklädningssituationer. Den vuxne kan då vid behov sitta bakom barnet för att guida barnet i aktiviteten.
Ståstol
Kan tänkas vara ett alternativ till barn med neuromuskulära sjukdomar. Alternativa lösningar, ex hög pall eller rollator, värderas och en bedömning görs av den totala nyttan samt användningsgraden.
Utprovning:
Pall
Tänk på att pall i triangulärform blir något mindre i sittdjupet jmf med den rektangelformade.
Ståstol
Värdera säkerhetsaspekten högt för att undvika tipprisk. Viktigt med tydliga instruktioner om användandet.
Till ståstol finns ett omfattande tillbehörsprogram ex olika typer av sitsar, alternativa sits- och ryggstorlekar, olika hjul, lyftomater, bromsar.
Uppföljning:
Minst en gång per år. Tidigare/oftare då hjälpmedelet är nytt för barnet.