Så köper du din biljett

Du kan köpa din resa i appen, ombord på våra bussar och tåg, vid våra biljettombud och i webbutiken. Här kan du läsa mer om de olika köpsätten.

Med vår app Värmlandstrafik kan du söka din resa och köpa mobilbiljett för våra bussar och tåg. Du kan också ladda ner tidtabeller och se i realtid när bussen kommer till din hållplats.

Du kan köpa biljett i förväg vid köp i appens reseplanerare eller via Köp biljett i menyn. Du väljer själv om du vill aktivera biljetten direkt eller senare. Om du vill köpa flera biljetter samtidigt, men inte aktivera alla på en gång, måste du göra ett köp för varje biljett. Annars aktiveras alla biljetter samtidigt.

Kom ihåg att biljetten ska vara aktiverad när du kliver ombord.

Köpet kan ångras innan biljetten blivit aktiverad.

Återresa på samma biljett går bra inom biljettens giltighetstid.

Du kan köpa gruppbiljett till max 30 personer i regiontrafik och till 10 personer i tätortstrafik.

Fler biljettyper i appen

  • Duo/Familj. Är ni flera som reser tillsammans får ni rabatt. Duo/Familj gäller för max 5 personer varav högst två över 20 år. Rabatten blir upp till 50 procent beroende på hur många ni är som åker tillsammans. Duo/Familj finns som ett val när du väljer ålderskategori på din enkelbiljett.
  • 24- och 72-timmars. För dig som ska åka mycket under en eller några dagar finns våra korttidsladdningar för 24 eller 72 timmar. Du väljer om du vill resa i tätort eller i hela länet.
  • Flex 10/60. Vår populära periodbiljett Flex 10/60 finns också i appen. Du köper 10 resdagar att använda som det passar dig inom en 60-dagarsperiod. Läs mer om hur den gäller här.
  • 30-dagars periodbiljett ger de mest prisvärda resorna. Fritt resande inom valt område inom 30 dagar från aktivering.
  • Sommarbiljett. Gäller för resor i hela länet under sommaren och finns för alla åldrar.

Inför första köpet

Ladda ner appen Värmlandstrafik via App Store här!

Ladda ner appen Värmlandstrafik via Google Play här!

Första gången du köper en mobilbiljett behöver du aktivera ett (eller flera) betalsätt. Det gör du med några få uppgifter direkt i mobilen. Sedan är det enkelt att betala med antingen Swish, bankkort (du bekräftar ditt köp med Bank-ID) eller Klarna-faktura.

Om du är under 18 år och vill använda mobilbiljett behöver du få hjälp av en vuxen att koppla den till en betaltjänst, innan du köper din första mobilbiljett.

Mitt konto

På Mitt konto registreras biljetter med giltighetstid för fyra dygn eller längre, vilket i vårt nuvarande biljettutbud i appen kommer att omfatta Flex 10/60 och Sommarbiljetten.

Det innebär att de biljetter som är registrerade på ditt konto följer med över till den nya mobilen om du skulle byta mobil, och du behöver inte kontakta vår kundservice för att få biljetten ersatt. Du registrerar ditt konto först i samband med att du köper en Flex 10/60-biljett, genom att registrera ditt mobilnummer och/eller e-postadress.

Resa med din mobilbiljett

Skanna QR-koden på din mobilbiljett i biljettläsaren framme hos föraren (inte i den bakre kortläsaren) på Värmlandstrafiks bussar. Ombord på Värmlandstrafiks tåg saknas skanner. Visa upp din mobilbiljett för ombordpersonalen.

Mobilbiljetter som saknar QR-kod visar du upp för föraren när du går ombord.

Hållplatstider och karta

I appen kan du söka i reseplaneraren och köpa din resa snabbt och bekvämt. Du kan även se i realtid om bussen eller tåget är i tid till din hållplats.

Dina resor sparas under Sök resa. Där har du en förprogrammerad reseplanerare med karta, och kan alltid se när nästa resa är möjlig.

Trafikstörningsinformation

Under Trafikinformation i appens meny finns trafikstörningsinformation; förseningar, information om stängda hållplatser, omlagda linjer eller planerade banarbeten.

Företagsresor i mobilen

Vi har en smart lösning för tjänsteresor i appen. Det är en betaltjänst som heter Företagskonto. Den fungerar så att arbetsgivaren ansluter sin organisation till tjänsten och låter sina anställda enkelt betala sina tjänsteresor hos Värmlandstrafik med Företagskonto i appen. Biljetten kommer i mobilen och betalningen för biljetten sker genom en faktura till arbetsgivaren en gång per månad. Läs mer om Företagskonto här.

Res i andra län

Du kan också byta region och få reseinformation från andra delar av landet. Med appen kan du köpa mobilbiljett även för resor med Länstrafiken i Norrbotten, Länstrafiken i Västerbotten, Västernorrlands länstrafik, Luleå lokaltrafik, Länstrafiken Jämtland, Ultra (Umeå Lokaltrafik), Dalatrafik, Västmanlands lokaltrafik, Länstrafiken Örebro, Länstrafiken Sörmland, Jönköpings länstrafik och Kalmar länstrafik.

Tillgänglighet

Tillgänglighetsredogörelse Värmlandstrafiks app

Vi har biljettombud runt om i Värmland – allt från vårt eget kundcenter vid busstationen i Karlstad till privata butiker.

Hos alla biljettombud kan du ladda ett nytt eller ett befintligt resekort med period eller reskassa, köpa enkelbiljetter, kolla kortsaldo och aktivera vilande period. Vid vårt Kundcenter vid busstationen i Karlstad och vid Arvika Resecentrum kan du även köpa 365-dagars biljetter.

Här kan du se våra biljettombud på en karta. Klicka på Försäljning

Våra biljettombud

Arvika:

  • Arvika Resecentrum, Järnvägsgatan 267, Telefon: 0570-148 00
  • ICA Kvantum, Palmviksgatan 12, Telefon: 0570-389 38

Charlottenberg:

  • Pressbyrån, Helga Görlins gata 1, Telefon: 0571-205 00

Ekshärad:

  • ICA Supermarket Indianen, Torsbyvägen 1, Telefon: 0563-406 22

Filipstad:

  • Cirkle K, Lasarettsgatan 1, Telefon: 0590-104 01

Forshaga:

  • ICA Supermarket, Storgatan 40, Telefon: 054-87 00 05

Glava:

  • ICA Nära, Hönacka Sälgen, Telefon: 0570-400 01

Grums:

  • ICA Klingan, Sveagatan 89, Telefon: 0555-419 91

Hagfors:

  • Hagfors Pappershandel, Skolgatan 4, Telefon: 0563-101 56

Karlskoga:

  • ICA Maxi, Gesällgatan 5, Telefon: 0586-676 70

Karlstad:

  • Värmlandstrafiks Kundcenter vid busstationen, Telefon: 0771-32 32 00, knappval 2
  • Coop Kronoparken, Signalhornsgatan 10, Telefon: 010-410 91 00
  • Coop Råtorp, Råtorpsvägen 1, Telefon: 010-410 97 70
  • ICA MAXI, Välsviken, Telefon: 054-83 06 97
  • ICA Skåre, Centrumvägen 2, Telefon: 054-53 08 11
  • ICA Wallinders, Rudsvägen 34, Telefon: 054-13 79 00
  • ICA MAXI, Bergvik, Telefon: 054-777 45 00
  • Pressbyrån Centralstation Karlstad, Telefon: 054-21 36 17
  • Pressbyrån Drottninggatan 20, Telefon: 054-21 77 11
  • Pressbyrån Kungsgatan 14, Telefon: 054-21 06 87
  • Pressbyrån Sommargatan 110, Telefon: 054-83 63 90
  • Stora Coop, Bergvik, Telefon: 010-410 86 00
  • Willys, Ramgatan 4, Telefon: 054-19 53 70

Kil:

  • Järnvägscaféet, Stationsplan, Telefon: 0554-415 55
    Semesterstängt från 20 juli – 4 augusti.

Kristinehamn:

  • ICA MAXI, Närkevägen 28, Telefon: 0550-830 30
  • Kristinehamns turistbyrå, Södra Torget 3, Telefon: 0550-881 87

Lesjöfors:

  • Coop, Bergslagsgatan 70, Telefon: 010-410 95 60

Molkom:

  • Macken i Molkom, Graningevägen 2, Telefon: 0553-101 24

Munkfors:

  • Coop, Tallåsvägen 3, Telefon: 010-410 95 00

Råda:

  • ICA Nära (Åhströms i Råda), Åhströmsväg 1, Telefon: 0563-600 65

Skoghall:

  • MyWay Björkhagsgatan 2, Telefon: 054-51 01 45

Slottsbron:

  • Preem, Strandgatan 68, Telefon: 0555-301 06

Storfors

  • ICA Nära, Tallbacksgatan 10, Telefon: 0550-600 90

Sunne:

  • Coop Extra, Bryggaregatan 7, Telefon: 010-410 94 00

Säffle:

  • Coop Extra, Magasinsgatan 6, Telefon: 0533-69 19 00

Torsby:

  • Coop Extra, Berggårdsvägen 39, Telefon: 010-410 97 00

Väse

  • Värmlands-Rasta, Telefon: 054-84 04 70

Årjäng:

  • Cirkle K, Snickargatan 2a, Telefon: 0573-104 62

Vi har två webbutiker en för Värmlandskortet (Värmlandstrafik) och en för Resekortet (gamla Karlstadsbuss). I våra webbutiken kan du ladda på ditt befintliga busskort, se saldo på din reskassa, hur många dagar som finns kvar på din period och spärra ditt resekort om du tappar det och det är registrerat. Läs mer om webbutiken.

Bussar i regiontrafik: du kan köpa enkelbiljett hos föraren och betala med reskassa eller bankkort. Du kan också fylla på reskassa eller ladda på period till ditt resekort och du betalar med bankkort.

Tåg: du kan köpa enkelbiljett hos tågvärden och betala med reskassa eller bankkort. Du kan också fylla på reskassa eller ladda på Flex 10/60, 30-dagars och 24- eller 72-timmars periodbiljetter till ditt resekort.

Bussar i tätortstrafik Hammarö-Karlstad, Arvika och Kristinehamn: ombord kan du köpa enkelbiljett hos föraren och betala med reskassa eller bankkort. Du kan också fylla på reskassa eller ladda på period till ditt resekort och du betalar med bankkort. 

Stadstrafiken Karlstad: ombord kan du köpa enkelbiljett hos föraren och betala med reskassa eller bankkort.

Det inte går att köpa periodbiljett eller ladda reskassa ombord.

För dig som enbart reser inom vår stads- eller tätortstrafik: du kan köpa en enkelbiljett genom att helt enkelt hålla upp ditt resekort mot kortläsaren. Då dras ett belopp från din reskassa och biljetten laddas på kortet. Beloppet motsvarar vuxenpris. Om du är skolungdom, senior eller student behöver du kategorisera ditt kort så rätt pris dras. Det hjälper vårt kundcenter och våra biljettombud till med.

I förväg

Köp gärna din biljett i förväg i vår mobilapp eller vid något av våra biljettombud.

 

 

Resekort kan du använda som betalkort (reskassa) eller för periodbiljett. Eller bådadera.

  • Korten är opersonliga. Med reskassa kan du köpa enkelbiljetter för ett helt sällskap. En periodbiljett kan också användas av flera personer men inte på samma resa. Tänk på ålderskategorierna. En vuxen får till exempel inte åka på periodbiljett med skolungdomsrabatt.
  • Vi har tre olika utförande på våra resekort men dem fungerar på precis samma sätt. De laddas dock i olika webbutiker.
  • Den reskassa eller periodbiljett du laddar på kortet ligger kvar två år efter sista uppvärdering eller användning.
  • Resekort finns att köpa och ladda hos våra biljettombud. Själva kortet kostar 30 kr och sedan fyller du det med periodbiljett eller reskassa. Eller både och. Här hittar du våra biljettombud.
  • Vill du spärra ditt kort om du tappar det? Då måste kortet vara registrerat. Det räcker inte med att du skriver upp numret på kortet och sparar det. Kortnumret är det 13-siffriga numret längs långsidan på kortet.

Registrera ditt kort i webbutiken.

Nu är alla våra biljettautomater tagna ur drift.

För dig som har använt biljettautomater kommer här några tips på hur du kan köpa och ladda biljett i stället!

  • I appen Värmlandstrafik kan du enkelt köpa enkelbiljett, dygnsbiljetter,
    Flex 10/60 och 30-dagarsbiljetter.
  • I vår webbutik kan du ladda och se saldo på ditt resekort.
  • På vårt kundcenter på busstationen i Karlstad samt hos övriga biljettombud kan du köpa biljetter och ladda ditt resekort.
  • Du kan även köpa biljetter och ladda resekort ombord på våra bussar och tåg.

Sidan uppdaterad