X-linjen i Säffle växlar upp med en buss till
Succén med X-linjen fortsätter och den dynamiska tätortstrafiken, som går när du vill dit du vill i Säffle, sätter nya bokningsrekord. För att möta det höga bokningstrycket och hålla nere väntetiden tar Värmlandstrafik därför nu in en extra buss.
– Vi har varit uppe i 651 bokningar under en vecka med vår dynamiska buss. Väl värt att jämföra med de 50 resor som gjordes totalt per vecka när bussarna på linje 80 rullade, berättar Mathias Lindgren som är tätortstrafikchef på Värmlandstrafik.
Ökat resande innebär nytt test
X-linjen började som ett pilotprojekt hösten 2021. Satsningen blev så pass lyckad att X-linjen gick från test till ordinarie linjetrafik i december 2022 och ersatte därmed den vanliga linjetrafiken på linje 80. När fler och fler bokat resor med X-linjen ser också Värmlandstrafik att väntetiden ökar.
– Det är dags att på nytt testa och utveckla konceptet. Nu prövar vi vad som händer om vi sätter in ytterligare en buss och förare under de intensivaste restimmarna. Kan vi optimera och göra resorna ännu smartare och attraktivare för våra resenärer med två fordon? undrar Mathias Lindgren.
På test fram till sommaren
Extrabussen kommer att finnas på plats fram till sommaren och kopplas upp mot bokningssystemet på morgonen och eftermiddagen under vardagarna. Värmlandstrafik kommer sedan att utvärdera testet för att se hur kötider och bokningsgrad förändras när trafiken utökas.
– Vi vill bland annat se om vi kan få upp resandet så pass mycket med ytterligare ett fordon att upplägget också fungerar inom samma ekonomiska ram, förklarar Mathias Lindgren.
Redan under första dagen med två bussar slogs X-linjens dagsrekord, när 161 resenärer använde tjänsten. Den genomsnittliga väntetiden minskade till 9 minuter från tidigare 20 minuter.
Dynamisk trafik som bokas via app
X-linjen är en annan typ av kollektivtrafik, som bokas via en app och trafikerar Säffle tätorts alla hållplatser och därtill ett flertal virtuella hållplatser. Bussen körs bara när någon vill resa och som all annan kollektivtrafik bygger tjänsten på samåkning, där flera resenärer kan boka resor samtidigt från olika hållplatser. Systemet räknar ut den bästa rutten.