Här möts kreativitet och digital innovation

Utveckla dina färdigheter inom både 2D- och 3D-animation, samt den spännande kombinationen 2.5D-animation.
Upptäck din kreativa potential och ha roligt samtidigt som du studerar samt får en djupare förståelse för branschen när det gäller både film och spel.
Välkommen in i en värld där din fantasi spelar roll!

Den här kursen har nyligen utökats till två år för att ge dig en ännu starkare och bredare grund att stå på inför vidare studier eller jobb.

För dig som vill bli animatör

Animation är en två-årig utbildning för dig som vill bli animatör. Målet är att ge dig verktygen för ett yrkesliv som animatör eller förbereda dig för fortsatta fördjupade studier inom animationsområdet.

Utbildningens fokus ligger på modern digital animation där vi drar lärdom av traditionella principer och metoder för att få möjligheten att lära sig animation på – enligt oss – både det bästa och rätta sättet.

Möt engagerad personal som delar din passion för animation

Vi lär ut animation genom både 2D och 3D-animation, men vi gillar även att kombinera dessa tillsammans, så kallad 2.5D-animation. Du kan i stort sett närsomhelst genom utbildningen sömlöst byta mellan 2D och 3D, men du kan såklart även i ett tidigt stadie välja att nischa in dig på någon av dem.

Förutom att vi genomför en produktion per år, får du genom hela utbildningen bekanta dig med de viktigaste rollerna som finns inom animerad produktion och interaktiv media.

Feedback är väldigt viktigt för oss, och vi arbetar mycket med att både ge och ta emot feedback genom hela utbildningen. Vi lägger även vikt vid att arbeta med dokumentation, reflektion, planering och analys.

Utbildningens innehåll

Kursen pågår under två år varav varje år är 39 veckor

  • 2D- och 3D-animation
  • Grundprinciper och kroppsmekanik
  • Karaktärsanimation
  • Karaktärsdesign
  • 3D-modellering
  • 3D-skulptering
  • 3D-riggning
  • Skådespeleri
  • VFX
  • SFX
  • Motion Capture
  • Storyboard och storytelling
  • Bakgrunder och miljöer
  • Visualisering
  • Animationshistoria
  • Färgteori
  • Planering coh dokumentation
  • Reflektion och analys
  • Kortfilmsproduktion
  • Praktik
  • Festivalbesök

Bo på skolan

Du har möjlighet att bo på internat när du studerar på Molkoms folkhögskola. På internatet blandas människor med skiftande bakgrund och erfarenheter, vilket bidrar till viktig personlig utveckling och gemenskap.

Utbildningsort: Molkom

Längd: 2 år

Kurstyp: Särskild kurs

Studietakt: 100 procent

Start: augusti

Sista ansökningsdag: 15 april

Antagningsprov: Antagningsdag

Studiestödsnivå, CSN: Eftergymnasial

Internat: Ja

År 1 (39 veckor)

Grundläggande animation
Introduktion till animation, där du praktiskt får en förståelse för animation som fenomen och uttryck. Fokus ligger på att du på ett effektivt sätt lär dig att producera animationer på olika sätt, både stilistiskt och på ett fysiskt och tekniskt korrekt sätt. Du arbetar mestadels i Blender som verktyg där 2D och 3D kan kombineras på ett effektivt sätt, som ofta kallas för 2.5D. I Blender kan du genomföra hela processen i animation – från storyboard till färdig produkt.

Grundprinciper
Med utgångspunkt i animationens grundprinciper får du genomföra olika övningar enskilt som omfattar bland annat fysik, friktion, och volym. Dessutom får du lära dig hur du med olika tillämpningar kan få en animation att både se och kännas rätt. Övningarna kan oftast genomföras i både 2D och 3D.

Karaktärsanimation
Du får undervisning i skådespeleri för att se nyttan i att använda sig själv som referens och få insikt av vad skådespeleri är inom animation. Slutligen får du använda dig av det du lärt dig i en animationsövning genom att animera två karaktärer i en situation till ett givet ljudspår.

Karaktärsdesign
På den här kursen får du lära dig att skapa en karaktär anpassad för animation. Vi använder oss av olika principer för att förstå hur karaktärsdesign anpassad för animation hjälper till att uttrycka känslor, rörelse och tydlighet.

3D-modellering
Du får viktiga kunskaper i hur du skapar och modifierar 3D-objekt samt orientering i 3D-miljö. Genom olika övningar i 3D-modellering får du rätt verktyg att förstå hur du kan vända dig av 3D-modeller samt dess möjligheter.

3D-skulptering
Med hjälp av övningar inom 3D-skulptering får du lära dig dels skillnaden gentemot 3D-modellering, dels vilka möjligheter det finns med att skapa skulpturer från början eller som ett kreativt stöd till modellering.

3D-riggning
Grundläggande förståelse och praktiska metoder för att rigga 3D-karaktärer så att de kan animeras. Genom att ha genomgått moment inom både 3D-mdellering och -skulptering, skapas det tillsammans med riggning en helhetsförståelse för hur de fundamentala delarna inom 3D-animation fungerar.

Planering och dokumentation
Genom alla moment i utbildningen får du lära dig rutiner för hur du både planerar och dokumenterar ditt arbete. Inom animation är tydlig planering av stor vikt för att få rätt resultat, och dokumentation är minst lika viktigt för att förstå och lära sig av processen.

Reflektion och analys
För att förstå sin planering, dokumentation, process och resultat arbetar vi mycket med feedback, reflektion och analys. Du får träna på att se ditt arbete med ”andra ögon” och samtidigt ta del och lära dig av dina klasskamraters arbete samt både ta emot och ge feedback.

Animationshistoria
Du får undervisning i animationshistoria om hur animation och animerad film har utvecklats estetiskt och tekniskt. Du kommer kunna identifiera trender som kommit och gått, och få lättare att analysera framtiden. Vi tittar på animerad film, informativ film och diskuterar och reflekterar.

Färgteori
Du får grundläggande undervisning i färgteori – vad färg är, hur det påverkar oss och hur färg används inom animation. Du får en insikt i hur du kan använda färg effektivt och hur du med färg kan kontrollera hur animation upplevs.

Storyboard och Storytelling
Du lära dig hur en animation planeras och förbereds, genom arbete med storyboard och animatic. Initialt helt i 2D, men även hur 3D effektivt kan användas för att arbeta med bildutsnitt, arbete med kamera och previsualization. Dessutom får du lära dig att förvandla ett skrivet manus till en storyboard.

Bakgrunder och miljöer
Vi har undervisning om hur du kan skapa bakgrunder och miljöer för olika typer av animerade produktioner. Du får bland annat lära dig olika ”do’s and dont’s”, hur du ska tänka med ljus och skugga och perspektiv.

Skådespeleri
Du får undervisning i skådespeleri för att se nyttan i att använda sig själv som referens och få insikt av vad skådespeleri är inom animation. Detta är en viktig grund för att sedan kunna arbeta med karaktärsanimation, där du som animatör behöver.

Visualiserig
Du får möjlighet att träna dina färdigheter i att visualisera och kommunicera dina idéer och ditt uttryck. Detta får du göra med exempelvis Concept Art, Model sheets och Production Stills. Vi arbetar även med att få en tidig skiss genom hela processen fram till att bli en färdig produkt. Genom hela utbildningen får du även flera tillfällen till krokiteckning med en professionell modell.

Pitchning
Introduktion till hur du presenterar en idé och plan enligt det sättet som används inom branschen. Vi lär ut viktiga metoder och rutiner för hur en bra pitch planeras och presenteras för att på ett så realistiskt sätt som möjligt kunna genomföra en produktion.

Grundläggande produktion
Under första årets produktion får du tillsammans med en klasskamrat göra en kort animerad film mellan 30 sekunder och 1 minut som kommer bli en del av en längre antologi-film som hela klassen gör tillsammans utifrån några givna ramar. Denna produktion gör vi tillsammans med Skådespelarlinjen där skådespelarna agerar som röstskådespelare samt underlag för referenser. I den här produktionen får du testa på att följa en enklare pipeline från idéstadie till färdig produktion.

Festivalbesök
I slutet på vårterminen åker vi till Trollywood Animation Festival i Trollhättan. Festivalen är den viktigaste mötesplatsen för animation i Sverige, där du får möjlighet att besöka intressanta seminarier och träffa personer inom animationsbranschen. Klicka här för att läsa mer om festivalen: https://www.trollywoodanimation.se/

 

År 2 (39 veckor)

Fördjupande animation
Under ditt andra år får du ta dina lärdomar i animation från ditt första år till nästa nivå, från grundnivå till avancerad nivå. Du får lära dig nya tekniker, arbetssätt och principer.

Kroppsmekanik
Lär dig hur du animerar kroppens rörelser på ett mer avancerat sätt, antingen med 2D eller 3D. Du får genomföra övningar som behandlar viktfördelning, hur olika kroppsdelar är beroende av varandra samt balans och hållning.

SFX
Du får lära dig att animera specialeffekter i 3D, bl.a. hur vatten, rök och eld fungerar och beter sig. Möjligheten finns att även skapa effekter genom simuleringar i 3D.

VFX
Med visuella effekter menas animationer som används inom icke-animerade filmer. Du får lära dig att med hjälp av tracking och compositing placera in en 3D-karaktär i en icke-animerad filmscen.

Motion Capture
Med hjälp av den senaste tekniken får du praktiskt lära dig animatörens roll inom en produktion som använder sig av Motion Capture-teknik.

Praktik
Under utbildningens sista termin har du möjlighet att gå ut i praktik under ett antal veckor, för att närmare få möta branschen och arbetslivet. På praktikplatsen kommer du få en handledare och du följer arbetsplatsens schema.

Fördjupande produktion
Större produktion där hela klassen arbetar tillsammans enligt pipeline med branschstandard i en studiomiljö. Du får en tydlig roll och du får lära dig att ta instruktioner från producent och regissör.

Festivalbesök
I slutet på vårterminen åker vi till Trollywood Animation Festival i Trollhättan. Festivalen är den viktigaste mötesplatsen för animation i Sverige, där du får möjlighet att besöka intressanta seminarier och träffa personer inom animationsbranschen. Klicka här för att läsa mer om festivalen: https://www.trollywoodanimation.se/

Reel
I slutet på utbildningen får du skapa en Reel med en samling av ditt arbete för att använda som en del i din portfolio för framtida ansökningar.

Molkoms folkhögskola och Arts University Bournemouth i Storbritannien har ett samarbete som innebär att efter utbildningen kan du ansöka direkt till Animation Production. AUB är ett modernt universitet med bra kommunikationer till London, som är mindre än två timmar bort. Skolan är en av Storbritanniens mest ansedda och högst rankade konsthögskolor.

Animation Production är en bred tre-årig utbildning som har tät kontakt med branschen och utbildningen anpassas löpande utifrån aktuella branschkrav. Det finns ett stort fokus på samarbete med andra konstnärliga utbildningar på skolan bland annat film, skådespeleri, musik och mycket annat.

Skolbyggnad - Arts University Bournemouth.

Fördelar med skolornas samarbete

  • Molkoms folkhögskola och Arts University Bournemouth i Storbritannien har ett samarbete som innebär att efter ett års studier hos oss kan du ansöka direkt till Animation Production. AUB är ett modernt universitet med bra kommunikationer till London, som är mindre än två timmar bort. Skolan är en av Storbritanniens mest ansedda och högst rankade konsthögskolor.Du gör en direktansökan med stöd av rådgivare från skolan.
  • Animation Production är en bred tre-årig utbildning som har tät kontakt med branschen och utbildningen anpassas löpande utifrån aktuella branschkrav. Det finns ett stort fokus på samarbete med andra konstnärliga utbildningar på skolan bland annat film, skådespeleri, musik och mycket annat.
  • Du är prioriterad i ansökning för stipendier och nedsättning av avgifter.
  • Utbildningen är CSN-berättigad.
  • Skolan ger stöd med förberedelser som behövs för studier utomlands, till exempel boende, ansökan, intervju.
  • Personligt stöd i att förbereda din portfolio inför ansökan och få feedback.


Läs mer om utbildningen här.

Läs mer om samarbetet här.

Ingen egen utrustning krävs. Skolans tillhandahåller all utrustning. Det är dock bra med tidigare datorvana. Utöver lektionstid har du tillgång till vår animationssal på fritiden, dygnet runt.

Förutsättningar

Vår ambition är att skapa en dynamisk grupp med en jämn spridning mellan kön, etnisk bakgrund och ålder. Vi följer de bestämmelser som finns beskrivna i diskrimineringslagen.
Ingen egentlig erfarenhet inom animation är ett krav, du lär dig animation hos oss.

Till Animation antas varje år 12 personer. Slutligt urval sker utifrån antagningsintervjuer

Ansökan

Digitalt via Schoolsoft. Länk finns på Molkom folkhögskolas hemsida.

Fullständig ansökan innehåller:

  • Personbevis (Skatteverket)
  • Kopior på betyg/intyg från tidigare studier. (Scannas in digitalt i formaten JPEG, PNG eller PDF). Vänligen namnge filen eller filerna med ditt namn och att det är betyg/intyg. Exempel: Förnamn_Efternam_Betyg.
  • Personligt brev som beskriver dig själv, ditt intresse för animation samt varför du vill gå utbildningen. Ca ett A4 i formaten Word eller PDF. Vänligen namnge filen med ditt namn och att det är ett personligt brev. Exempel: Förnamn_Efternam_Personligtbrev.
  • Portfolio med 8-12 olika verk bestående av något eller några av följande:
    -Animationer
    -Illustrationer, karaktärsdesigns, bakgrunder eller skisser
    -3D-renderingar
    -Storyboards eller serie-strippar
  • Skicka in din portfolio i formaten JPEG, PNG, PDF eller MP4. Vänligen namnge filerna med ditt namn och vad det föreställer. Exempel: Förnamn_Efternam_Portfolio1.
    Vi förbehåller oss rätten att neka ansökningar där vi misstänker att generativ AI använts i portfolio.
  • Referenser
  • För att vara behörig att söka till skolans eftergymnasiala utbildningar krävs gymnasieexamen från yrkes- eller högskoleförberedande program. Validering av arbetslivserfarenhet kan ske.

Antagningsprocess

  • Ansökan registreras.
  • Bekräftelse att ansökan registrerats skickas till den sökandes angivna mail.
  • Fullständig ansökan är ett krav, vid ofullständig ansökan ombeds den sökande komplettera via mail.
  • Utifrån personligt brev och inlämnad portfolio, görs ett urval till antagningsintervju. Besked om intervju går ut via mail.
  • Deltagande på intervju är en förutsättning för att bli antagen. Vid för få platser sker ett urval utifrån ambitionen att skapa en dynamisk grupp.
  • Antagningsintervjuer sker i första hand digitalt, efter sista ansökningsdag.
  • Under intervjun bedömer vi:
    - Dina förutsättningar för att lära dig animation
    - Ditt intresse för animation
    - Din förmåga att arbeta självständigt
    - Dina förutsättningar att klara en heltidsutbildning
    - Dina förutsättningar för personlig utveckling
    - Din inskickade portfolio
  • Intervjutider är fördelade på flera dagar. Löpande antagning kan ske, dock högst fem personer antas direkt efter varje intervjudag.
  • Efter urvalsprocessen är klar skickas ett skriftligt besked, via mail, med information om att du blivit antagen, reservplacerad eller fått avslag, senast den 31 maj.
  • Det är viktigt att du svarar på antagnings- eller reservplaceringsbeskedet.
  • I samband med att du tackar ja till en erbjuden plats ska du betala en bekräftelseavgift snarast möjligt. Denna avgift används sedan till en gemensam kassa för resor och studiebesök.
  • Du får ett välkomstbrev via mail där all information om kursstarten framgår.

Ansök

Får du ingen bekräftelse på din ansökan eller har problem med att registrera dig i Schoolsoft, kontakta skolan så hjälper vi dig.

Kursintyg

Efter avslutat år på Animation får du två kursintyg, ett på svenska och ett på engelska, som visar att du har genomfört kursen. Intyget innehåller moment som görs under kursen samt bedömning av lärare. Lärare har rätt att ta bort delar ur intyget om deltagare inte uppfyller kursen moment och krav. För detta krävs att din närvaro är 80 procent eller högre.

Sidan uppdaterad