Region Värmland logga

Pressträff om projektet tisdag den 19 september

Pressinbjudan: Du är historisk! I höst tar kvinnohistorien plats i Värmland

Att kvinnor ges mindre plats i den breda historieskrivningen vet vi. Men visste du att det kan se lika illa ut om hundra år om vi inte gör något? Med fokus på berättelser om kvinnor samarbetar arkiv och bibliotek i projektet ” Du är historisk!”

Syftet är att hitta och lyfta kunskapen som finns i arkiven men också samla in vår tids kunskap - för framtiden.

Vid denna pressträff möter du bland andra dansarna Sanna Norbäck Welin och Ana Strandberg och bibliotekarierna Lova Ståhl och Helena Hagelin. Sanna och Ana har ett tre månader långt residens i Föreningsarkivet i Värmland och som kommer att utmynna i att arkivmaterial gestaltas. Lova och Helena som kommer att lyfta historien i Arvika och Forshaga genom att samla in berättelser från dagens kvinnor.

Du är historisk! kommer att synas på många platser i länet; på bibliotek, i bussar och utställningar och uppmärksammas i seminarier och workshops.

Stockholms Kvinnohistoriska är en viktig samarbetspartner.

Välkommen till en pressträff.

Tisdag den 19 september kl 13.30.

Edbergsalen, Arkivcentrum, Hööksgatan 2, Karlstad.

Fakta Du är historisk!

Du är historisk! är ett samarbete mellan Region Värmlands kulturavdelning och arkivenhet, Föreningsarkivet i Värmland, Folkbiblioteken i Arvika och Forshaga samt Stockholms Kvinnohistoriska. Satsningen är en del av projektet ”Biblioteket som demokratisk arena” och genomförs med stöd av Kulturrådet.

Läs mer på webben Kulturavdelningen, Region Värmland