Region Värmland logga

Årets Värmlandsförfattare och litteraturstipendiater på Nöjesfabrikens Stora scen. Pristagarna är Eneida Grenegård, Eva Thorstensson och Jenny Küttim. Priserna tillkännagavs och delades ut av kultur- och bildningsnämndens ordförande Sofia Magnusson (S) och enhetschef Oda Larsson (längst tills vänster). Fotograf Linn Malmén.

Eva Thorstensson är Årets Värmlandsförfattare

Idag klockan 14 på Nöjesfabrikens Stora scen prisades Årets Värmlandsförfattare och två litteraturstipendiater av Region Värmland. Pristagarna är Eneida Grenegård, Eva Thorstensson och Jenny Küttim.

Kultur- och bildningsnämndens ordförande Sofia Magnusson och Oda Larsson, enhetschef för kulturavdelningen höll i prisceremonin.

Årets Värmlandsförfattare Eva Thorstensson blev överväldigad och glad över samtalet från Region Värmland.

– Jag uppskattar mycket motiveringen där det står att jag får priset för hela mitt författarskap. Det värmer extra mycket.

Demokratiprojektet Inte glömma, inte minnas

Hennes engagemang i Demokratiprojektet och teaterföreställningen Inte glömma, inte minnas har fått stor uppmärksamhet det senaste halvåret. Den bygger på Evas bok med samma namn och handlar om Flora Gladh, en av Förintelsens överlevande, och hennes smärtsamma bilder från tiden i Auschwitz. Boken kom ut först 1999 och i nyutgåva 2015.

Det finns en längre intervju med författaren på Region Värmlands webb.

Eneida Grenegård och Jenny Küttim

Årets litteraturstipendiater är Eneida Grenegård för boken Kohjärta, dikter och bilder som visar hennes kärlek till kor. Jenny Küttim får stipendiet för boken Sanningsbärarna som handlar om hennes uppväxt inom Jehovas vittne.

På Region Värmlands webb finns samtliga motiveringar.

Motiveringen till Årets Värmlandsförfattare

Motiveringarna till litteraturstipendiaterna