Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 22 2023

Läkemedelsnytt vecka 22 2023

Ta del av nytt om läkemedel.

Felaktig länk

OBS! I prenumerantutskicket för vecka 23 gick fel länk ut.

Här hittar du nyhetsbrevet för vecka 23.

Läkemedelsnytt vecka 22 handlar om:

• Ändrat administrationssätt för intravenös antibiotika för vuxna
  • Nu finns ”Receptkalkylatorn” tillgänglig i Cosmic
  • Uppdaterade läkemedelspaket skapar aktivt val
  • Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Ändrat administrationssätt för intravenös antibiotika för vuxna

Från och med 1 juni 2023 ska ordination av antiinfektiva medel (antibiotika, antimykotika och virushämmande medel) till vuxna, som enbart ges som intravenös infusion också ordineras med administrationssättet intravenös infusion i Cosmic. Ordinationsmallar kommer att anpassas efter det nya beslutet. Fördelen med ordination som intravenös infusion är att vätska som anges vid administrering automatiskt går över till vätskebalansen. Förändringen gäller inte barn.

Förändringen beskrivs kortfattat nedan. Ta del av mer information samt instruktioner här (pdf) Pdf, 270 kB..

Förändring för läkare

Ordinationsmallarna för läkemedel som endast ges som infusion har administrationssättet infusion förvalt. Övriga ordinationsmallar är oförändrade.

Förändring för sjuksköterskor

För läkemedel som ordineras som infusion behöver sjuksköterskor starta och avsluta infusionen samt ange volym i samband med administrering. Volymen överförs då automatiskt till vätskebalansen. För läkemedel som ordineras som injektion, behöver volymen fortsatt föras in i vätskebalansen manuellt.

Nu finns ”Receptkalkylatorn” tillgänglig i Cosmic

Receptkalkylatorn är en funktion som hjälper användaren att räkna ut om förskrivet recept bör förnyas eller om det finns uttag kvar innan förskrivning bör ske. Användaren ser också om det borde finnas läkemedel kvar. Receptkalkylatorn kan också användas för att räkna ut antalet tabletter i en upp- eller nedtrappnings olika steg. Om beräkningarna visar att det enligt doseringen och förskriven förpackning borde vara slut på uttag visas även detta.

Idag finns det ett Excel-dokument "Förnya recept - mall" som vissa verksamheter och användare använder för att räkna ut detta, men samma funktionalitet har nu alltså flyttats in i Cosmic. Receptkalkylatorn i Cosmic kan startas på två sätt; via kortkommandot Alt+Högerklick samt via menyvalet Externa Applikationer/Automationer/Receptkalkylator. Saknas tillgång till flödet eller om övriga frågor finns så lägg ett ärende till IT- och teles kundwebb (kräver åtkomst till regionens intranät) med rubriken ”Receptkalkylator”. En instruktion återfinns inom kort i Vida under Cosmic Gemensamma Dokument/Automationer.

Uppdaterade läkemedelspaket skapar aktivt val

I samband med senaste uppgraderingen av Cosmic kom en efterlängtad nyhet vad gäller läkemedelspaket - möjligheten att välja vilka ordinationsmallar i ett paket som ska vara ibockade. Läkare som är medicinskt ansvariga för paketen har fått avgöra vad som är mest patientsäkert i respektive fall och ett antal paket är nu förändrade.

Vi manar därför till extra uppmärksamhet vid ordination med hjälp av paket. Ett exempel är läkemedelspaket för ordination inför höft- eller knäplastik i Arvika och Karlstad, där nu inga ordinationsmallar är ibockade så att läkaren aktivt får ta ställning till vilka läkemedel i paketet som ska ordineras till aktuell patient.

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Nytt från sortimentsrådet. För mer information se Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel. Uppdateringar görs löpande.

Restnoterat

• Betapred inj-vätska, Valproinsyra depottablett

Uppdaterat

• Alimemazin kapsel, Victoza förfylld inj-penna

Utgående vara

• Flagyl vagitorium

Avslutad restnotering

• Baklofen tablett och Tresiba förfylld inj-penna finns nu åter att tillgå.

Tips!

Skriv ut sidan för att kunna sätta upp informationen i fikarum och andra lokaler vid behov.

Kontakta Region Värmland

För dig som är patient