Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Utökat samarbete mellan Region Värmland och Karlstads kommun efter lyckat test på akuten

Utökat samarbete mellan Region Värmland och Karlstads kommun kring biståndsbedömare efter lyckat test på akuten. På bilden syns biståndsbedömare ALexander Pettersson, Karlstads kommun och Malin Lundgren Kullgren, enhetschef på vårdcentralen Gripen, Region Värmland.

Sedan oktober 2023 arbetar en biståndsbedömare från Karlstads kommun på akutmottagningen vid Centralsjukhuset Karlstad. Konceptet har blivit så framgångsrikt att ett liknande arbetssätt nu införs på vårdcentralen Gripen i Karlstad. På tisdag är det drop-in på vårdcentralen Gripen med möjlighet att träffa biståndsbedömare Alexander Pettersson.

Som vi berättat om tidigare arbetar Sofia Bolin från Karlstads kommun i dag som biståndsbedömare på akutmottagningen vid Centralsjukhuset Karlstad. Det är ett gemensamt arbetssätt mellan Region Värmland och Karlstads kommun och ett sätt att arbeta mer preventivt över huvudmannagränser. Genom att stötta personer i samband med hemgång bidrar Sofias arbete bland annat till färre onödiga inskrivningar och färre återkomster till sjukhuset.

Läs mer om Sofias arbete på akutmottagningen

Utvidgat samarbete

Arbetet har blivit framgångsrikt och därför utvidgar regionen och kommunen nu samarbetet genom ett liknande arbetssätt på vårdcentralen Gripen i centrala Karlstad. Med start den 4 juni kommer Alexander Pettersson, biståndsbedömare, att arbeta med att träffa Karlstadsbor som sökt sig till Gripen och som kan vara i behov av stöd i sin vardag. Stödet kan vara allt från rådgivning av teknik och smarta produkter till anpassningar i hemmet eller att utreda och bevilja eventuella insatser.

Framtidens vård kräver samarbete

Framtidens demografi innebär en allt äldre befolkning med större omvårdnadsbehov kommer att ställa andra krav offentliga verksamheter.

– Vi har ett viktigt omställningsarbete kring nära vård i Värmland som handlar om att tillsammans utveckla hälsa, vård och omsorg. Omställningen innebär att vi samskapar med invånare och flyttar fokus till att arbeta mer personcentrerat, sammanhållet, proaktivt och hälsofrämjande, säger Malin Lundgren Kullgren, enhetschef på vårdcentralen Gripen.

Tisdagen den 4 juni hålls öppet hus på Gripen. Biståndsbedömare Alexander Pettersson finns på plats för att för att berätta om den ny funktionen och besökare kommer att få möjlighet att berätta vad de vill ha ut av tjänsten.