En glad man med skägg och blå skjorta kastar upp löv i luften.

Aktiviteterna under fokusmånaden är många, med flera olika fokus. Det tas inte ut någon deltagaravgift och många evenemang ges via Teams, vilket gör det enkelt att delta

Nu är det snart dags för fokusmånad

Snart är det dags för fokusmånad om psykisk hälsa och suicidprevention. Det blir många olika aktiviteter för flera olika målgrupper. Berätta gärna för andra om möjligheten att lära mer inom området.

Fokusmånaden arrangeras 9 september–10 oktober. Månaden startar dagen innan suicidpreventiva dagen och avslutas med världsdagen för psykisk hälsa.

Aktiviteterna arrangeras av flera olika organisationer och har innehåll från flera områden inom psykisk hälsa. Det tas inte ut någon deltagaravgift och många evenemang ges via Teams, vilket gör det enkelt att delta. I vissa fall krävs anmälan.

De flesta vuxna i Värmland bör kunna hitta något evenemang som passar just dem. Om du inte själv kan delta kanske du kan rekommendera andra att kolla bland evenemangen.

Unga killar, kunskapsstöd och livsviktiga snack

Ett av månadens första evenemang är en konferens om suicidprevention den 9 september. För dem som vill delta digitalt är det fortfarande möjligt att anmäla sig.

Dagen efter konferensen är det suicidpreventiva dagen. Liksom tidigare år arrangeras ljusmanifestationer på flera orter i länet. Information om dem finns så klart i listan över fokusmånadens evenemang.

Bland månadens evenemang fick också rubriker som Stigmatisering vid psykisk ohälsa, Att nå unga killar, Aktuella kunskapsstöd inom programområde psykisk hälsa och Livsviktiga snack.

Mer om fokusmånaden

Fokusmånaden pågår 9 september till 10 oktober. Den startar dagen innan Internationella suicidpreventiva dagen, och avslutas med Världsdagen för psykisk hälsa. Aktiviteterna arrangeras av flera olika organisationer, för flera olika målgrupper och med innehåll från flera olika områden.

Huvudarrangörer för fokusmånaden är Regional koordinering psykisk hälsa (RKPH) och Regionala nätverket för suicidprevention i Värmland.

Information om fokusmånaden och alla aktiviteter finns på regionvarmland.se/fokuspsykiskhalsa.