Till startsidan

22 33 06 Bärbara datorer och handdatorer

Nivå:

1

Remittent:

Leg.läkare
Leg.logoped
Leg.arbetsterapeut
Leg.fysioterapeut/Leg.sjukgymnast

Förskrivare:

Hjälpmedelskonsulent

Målgrupp:

Personer med funktionsnedsättning som medför stora svårigheter att tala.

Kriterier:

Aktivitetsbegränsning som innebär stora svårigheter att kommunicera tillfredställande genom tal, tecken, bilder, symboler eller skrivna meddelanden.

Personen ska ha behov av ett datorbaserat hjälpmedel för sin vardagliga kommunikation, då behovet inte kan tillgodoses av enklare kommunikationshjälpmedel t.ex. bokstavstavla eller enklare samtalsapparat.

Personens behov av anpassad inmatningsenhet (styrsätt) samt programvara avgör val av datorbaserat hjälpmedel.

Om personen ska kommunicera med bilder ska han/hon ha erfarenhet av bildkommunikation som behöver utvecklas.

Mål med hjälpmedlet:

Möjliggöra och underlätta vardaglig kommunikation.

Förskrivning av flera:

Nej

Övrigt:

Bärbar dator, hand- eller fickdator förskrivs enbart i kommunikativt syfte, då det till datorn behövs anpassade inmatningsenheter (styrsätt) och/eller speciella programvaror.

Om personen har en egen dator sedan tidigare kan den anpassas enligt ovan.

Pedagogiska program, tränings- och spelprogram omfattas inte av förskrivning.

_________________________________________________________________________________________

Råd i förskrivningsprocessen

Vid förskrivning av samtalsapparat ska du i första hand ta kontakt med en logoped på logopedmottagningen eller med vuxenhabiliteringens kommunikationsteam (TEKO).

Är behovet akut rekommenderar vi att du ringer direkt till en hjälpmedelskonsulent hos hjälpmedelsservice.

Bedömning

En logoped på logopedmottagningen eller vuxenhabiliteringen bedömer om brukaren har behov av en samtalsapparat. Är svaret ja skickas remissen till Hjälpmedelsservice.

Om det finns behov kan du göra bedömningen och utprovningen i samråd med en hjälpmedelskonsulent hos hjälpmedelsservice.

Uppföljning

Du som förskrivare ansvarar för att uppföljning sker inom 6 månader. Vid uppföljningen utvärderas om hjälpmedlet uppfyller uppsatta mål och om det behöver göras några åtgärder.

Det kan ta lång tid innan kommunikationshjälpmedlet fungerar fullt ut. Därför kan du behöva följa upp hur det går vid upprepade tillfällen, innan du kan avsluta ärendet.

Om allt fungerar bra permanentas lånet. Därefter gör du ytterligare en uppföljning inom ett år.

Hjälpmedelsservice
Hjälpmedelskonsulent
Telefon: 010-831 71 54

Logopedmottagningen
Telefon: 010-831 95 60

Vuxenhabiliteringen
Telefon: 010-831 40 72

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?