Start /Vård och behandling /Tips och råd för sommaren

Tips och råd för sommaren

Sommaren är en period med särskilda omständigheter. Här finns tips och råd både för dig som vårdgivare och som du i din tur kan vidareförmedla till dina patienter och omsorgstagare.

Värmebölja, stöd inom vård och omsorg

• Ihållande värme kan medföra olika stora risker för olika personer, beroende på deras hälsotillstånd.
  • Många besök på akutmottagningen beror på att man fått i sig för lite vätska. Effekterna kan vara symtom som uttorkning och nedsatt allmäntillstånd, men även allvarliga symtom som värmeslag och hjärtinfarkt.
  • Se till att få i dig och dina omsorgstagare tillräckligt med vätska.

Tips till den som använder läkemedel

Informera dina omsorgstagare om att:

• Se över den personliga läkemedelslistan så att den stämmer med de läkemedel som hen använder.
  • Ta med aktuella läkemedel vid besök till en akutmottagning.
  • En del läkemedel kräver att man gör uppehåll vid vätskebrist på grund av exempelvis hög värme eller magsjuka. Vilka läkemedel det gäller för står på den personliga läkemedelslistan.
  • Förnya recept i god tid.
    Recept kan förnyas med hjälp av våra e-tjänster, genom att logga in på 1177.se

Information riktad direkt till privatpersoner

Region Värmland

Här har vi samlat information om de ändringar som görs i Region Värmland för att kunna ge god och bra vård även under semestertider. Vi berättar bland annat om åtgärder på våra sjukhus och hur vi uppfyller patientsäkerheten.

Sommaren i hälso- och sjukvården (regionvarmland.se)

1177.se

På webbplatsen 1177.se finns råd om vad man kan göra själv vid lindrig sjukdom eller skada. Här finns svar på de flesta frågor om egenvård, vid exempelvis en kraftig förkylning eller efter ett insektsbett.

Din guide till vården i Värmland (1177.se)

På 1177.se finns också öppettider och kontaktuppgifter till vården.

Hitta vård (1177.se)

För dig som är anställd hos Region värmland

Bemanning och rutiner under sommaren (Region Värmlands intranät)