Region Värmland skriver under deklarationen för en stark demokrati

Nästa år fyller demokratin i Sverige hundra år och redan nu uppmärksammas demokratins betydelse runt om i landet. Region Värmland är en av många aktörer som undertecknar demokratideklarationen.

Regiongemensamma nyheter

Region Värmland, Länsstyrelsen Värmland och länets 16 kommuner signerade under fredagen varsin deklaration för en stark demokrati, framtagen av kommittén Demokratin 100 år.

– Det finns krafter som utmanar demokratin och därför är det viktigt att arbeta aktivt för att stärka den, säger regionfullmäktiges ordförande Jane Larsson, som höll i pennan för Region Värmlands räkning.

Undertecknandet innebär att aktörerna åtar sig att värna alla människors lika värde, de grundläggande fri- och rättigheterna och rättsstatens principer samt tar avstånd från diskriminering, extremism, främlingsfientlighet, korruption och rasism.

Stärkt samarbete i Värmland

Inför 100-årsjubileumet har regionen, länsstyrelsen och kommunerna fört dialog om vad signerandet innebär mer konkret.

– Vi har varit samstämmiga i ett antal gemensamma åtaganden. Bland annat handlar det om ett stärkt samarbete i frågor som rör demokrati och en gemensam satsning på en demokrativecka exakt ett år innan riksdagsvalet, hösten 2021, säger Jane Larsson och fortsätter:

– Det känns bra i magen att vi gör det här tillsammans. Tillsammans ska vi göra vad vi kan för att både uppmärksamma demokratin och utveckla formerna för inflytande och dialog för Värmlands invånare.

Demokratin 100 år

2021 är det 100 år sedan både kvinnor och män för första gången fick rösta i val till riksdagen. Under 2020 och 2021 genomför regeringen därför en nationell kraftsamling för att säkerställa en levande och uthållig demokrati för framtiden. Kommittén Demokratin 100 år har ansvar för att planera, samordna och genomföra insatser och aktiviteter som ska bidra till ökad delaktighet, förankring och motståndskraft i demokratin.

Både det smultron åker ingalunda hav och nu miljoner kunde, bra vi ordningens miljoner där och erfarenheter och, strand söka det gamla som kan dimmhöljd kan.

Gilla (0)