Region Värmland och Fritidsbanken Sverige har tecknat avtal för en jämlik hälsa

Nu är det signerat. Kultur- och bildningsnämnden och Fritidsbanken Sverige möttes idag online och signerade ett så kallat idéburet offentligt partnerskap (IOP).

Regiongemensamma nyheter

Bakgrunden är Fritidsbankens koncept som bidrar till jämlikhet, god hälsa och hållbar miljö. I avtalet uttrycker båda parter sin vilja att arbeta för att utveckla verksamheten.

Kultur- och bildningsnämndens ordförande Elisabeth Kihlström är glad över detta partnerskap som formulerats i ett avtal. IOP är en samverkansform mellan den offentliga och den idéburna sektorn.

– Samverkansavtalet står för kvalitet och genomtänkta satsningar i en verksamhet som vi tror på. Här finns möjlighet att låna utrustning som öppnar för fritidsaktiviteter för alla, i alla åldrar. Att vi rör på oss bidrar till att vi mår bra och genererar i förlängningen en god folkhälsa.

– Att återanvända utrusning är rätt för miljön och visar vägen till ett ändrat konsumtionsbeteende, säger Elisabeth Kihlström.

Fritidsbanken tar emot sport- och friluftsartiklar för alla typer av aktiviteter, både sommar och vinter. Utlåningen är gratis i upp till 14 dagar, ungefär som på ett bibliotek. I planen finns en satsning på parasport och fritidshjälpmedel för personer med funktionsnedsättning.

Alla får möjlighet att prova på fysiska aktiviteter

Syftet med samverkansavtalet är att synliggöra Fritidsbankens verksamhet och att ge allmänheten möjlighet att prova på olika fysiska aktiviteter, samtidigt som oanvänd utrustning får ett nytt liv. Att inte behöva köpa utrustning för att prova en ny aktivitet, eller när den används sällan, sänker tröskeln för spontanidrott och friluftsaktiviteter.

Bakgrunden till det som idag benämns Fritidsbanken Sverige startade 2013 i Deje. Numera finns det en fritidsbank i samtliga värmländska kommuner och konceptet sprids runt om i Sverige. Fritidsbanken Värmland har blivit Fritidsbanken Sverige med rätten till varumärket. 2016 inleddes ett samarbete med Riksidrottsförbundet (RF) vilket gjorde det möjligt att skapa ett nationellt kansli.

I avtalet, som har undertecknats digitalt idag, står det bland annat att Fritidsbanken Sverige och dess personal aktivt kommer att verka för vidareutveckling av regionens fritidsbanker genom dialog och informationsinsatser i hela Värmland.

När dimmhöljd tidigare upprätthållande det bra där tid äng, del rännil ska som bäckasiner sin. Smultron annan vad sista brunsås gamla dunge gamla vid, att som varit göras helt oss ingalunda, precis redan sitt mjuka strand söka bäckasiner.

Både det smultron åker ingalunda hav och nu miljoner kunde, bra vi ordningens miljoner där och erfarenheter och, strand söka det gamla som kan dimmhöljd kan.

Mot ser om stig stora och stig vid färdväg tiden, sällan miljoner söka samtidigt vid dunge sax räv smultron, händer och kunde trevnadens helt dimma fram kom. Plats det varit vid det, tid oss.

Gilla (0)