Folkhögskolor i Värmland / Nyhetsarkiv / Slottets divan till Kyrkerud

Christofer Bocker samt boken Slottets divan

Slottets divan till Kyrkerud

Välkommen på författarbesök med Christofer Bocker. Under tre år befann sig dramatiker Christofer Bocker i det rosa slottets lanternin. Där fanns en divan, en persisk matta och en fåtölj. Hundra sunnebor tog plats och talade fritt under en timma.

Slottets divan är berättarväven i form av en dekalog på 1 000 sidor som skapats utifrån deras röster. Bocker kommer att genomföra en scenisk läsning med efterföljande samtal kring tillkomsten av verket.

Genomgående i Bocker konstnärliga verksamhet är utforskandet av det främmande, den Andre, samt att undersöka i vilken mån vi förstår att det främmande i lika stor utsträckning finns inom oss själva. Hans dramatiska verk bygger ofta på fria samtal med personer som på ett eller annat sätt har en relation till ämnet verket ska utforska.

Författarframträdandet är en del av Allsköns kultur i Årjängs kommun och görs med medfinansiering av Årjängs Bibliotek

Tid och plats

Datum: Måndag 21 oktober, klockan 13:00

Plats: Hawaiisalen, ingång hus 2B, Kyrkeruds folkhögskola, Årjäng

Våra föreläsningar är kostnadsfria och öppna för allmänheten. Ingen föranmälan krävs.

Mer information

Författarframträdandet är en del av Allsköns Kultur i Årjängs kommun som förenar all typ av kultur i ett och samma evenemang. Allsköns kultur arrangeras mellan den 16-25 oktober av Årjängs kommun, Svenska kyrkan Nordmarkens pastorat och Kyrkeruds folkhögskola.

Allsköns kultur 16-25 oktober 2024 (arjang.se)