Folkhögskolor i Värmland / Nyhetsarkiv / Kom och fira 150 år med oss!

Kanske dåtidens framtida hälsotränare. Här hoppas det bock i skolans gymnastiksal.

Kom och fira 150 år med oss!

12 september firar vi 150 år av utbildning, gemenskap och samhällsnytta. Välkommen på en rundtur i festlig stämning och med god plockmat.

150-årsjubileum

12 september kl 11.00

Vi inleder dagen med Värmländsk plockmat i vår restaurang.

Programinnehåll:

• Tal av skolans styrelseordförande Sofia Magnusson
  • Tal av verksamhetschef Annica Wallenborg
  • Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation
  • Release av jubileumsboken Molkom 150 år
  • Avtäckning av minnessten
  • Sång av skolans kör
  • Guidad rundtur

Anmäl din närvaro senast 2 sept till molkom@regionvarmland.se eller 010-833 10 04.

Varmt välkomna till oss!

En teckning av skolan från 1860.

Teckning från kursgården från 1860-talet.

Alltsedan skolan startades år 1874...

... har den präglats av flexibilitet och framtidstro med ett starkt engagemang för bildning, utbildning och personlig utveckling. Skolan har alltid varit ett viktigt komplement till det ordinarie skolsystemet och bidragit till att höja utbildningsnivån och utjämna de utbildningsklyftor som finns. Attraktionen till de utbildningar som funnits har alltid varit stark då kursutbudet gått hand i hand med det som samhället efterfrågat.

Som rektor är jag stolt över att vara en del av denna dynamiska plats där människor från olika bakgrunder och med olika erfarenheter får mötas, utbyta erfarenheter och lära av varandra.

Det är tillsammans vi skapar förutsättningar för lärande och bygger broar till framtiden, det är också tillsammans vi skapar en inkluderande miljö där människor genom bildning och utbildning kan växa och skapa sig nya möjligheter för livet. Skolan har alltjämt haft och kommer fortsätta ha en viktig funktion för den demokratiska utvecklingen av samhället.

Skolan är också en viktig arena och mötesplats på landsbygden där studerande och allmänheten kan träffas och tillsammans ta del av olika upplevelser och kulturaktiviteter.

Molkoms folkhögskola ska fortsätta vara en viktig arena för gemenskap där utveckling, kultur, demokrati, bildning och utbildning står i centrum. Skolan är inte bara en utbildningsinstitution, utan också en plats där vänskapsband knyts, drömmar föds och framtider formas!

Gunilla Frykensjö Björnfoth, Rektor

Kontakt och anmälan

Skolans expedition
Telefontid 8-16 måndag-torsdag, 8-14 fredag. Lunchstängt 12-13.

Mejl: molkom@regionvarmland.se