Karriärutvecklingsmodell

Dietist

Steg 4 - Dietist specialist

Du har antingen djup och/eller bred kompetens. Du initierar, driver och leder utveckling av processer och/eller kompetensområden inom yrket. Du delar med dig av din kunskap inom ditt specifika kompetensområde, exempelvis genom utbildning, mentorskap av yrkeskollegor, studenthandledning.

Ett barn och en man i arbetskläder sitter på barnstolar och ler mot varandra.

Kompetenskrav

För steg 4 ska, utöver kraven i tidigare steg, nedanstående formella och kliniska kompetenskrav vara uppfyllda. Ett riktmärke är att du utöver tid för att uppnå formella krav behöver minst 5 år relevant klinisk erfarenhet för att uppfylla kraven i steg 4.

Formell kompetens

  • Handledarutbildning på avancerad nivå.
  • Kurs i klinisk nutrition på avancerad nivå i för verksamheten relevant område.

Klinisk/reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Ansvarar för implementering av kunskapsunderlag som är evidensbaserade och relevanta på arbetsplatsen.
  • Ansvarar för utformning och revidering av relevanta lokala vårdprogram, riktlinjer och andra styrdokument.
  • Söker systematiskt och kritiskt värderar vetenskaplig litteratur.

Personcentrerad vård

  • Ansvarar för utveckling av metoder och arbetssätt som ökar patienters och närståendes möjligheter till delaktighet och självbestämmande i vård och behandling, samt utvärderar dessa.

Samverkan i team

  • Främjar systematisk utvärdering och utveckling av nutritionsarbetet inom regionens team och nätverk.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Leder, utvärderar och dokumenterar förbättringsarbete och utveckling av verksamhetens kvalitetsindikatorer.
  • Initierar utvärdering av patienters och närståendes synpunkter på verksamheten och använder i förbättringsarbete.
  • Kommunicerar förbättrings-/kvalitetsarbeten lokalt och regionalt.

Säker vård

  • Deltar i övergripande förebyggande patientsäkerhets- och kvalitetsarbete.
  • Leder uppdatering och framtagande av nya rutiner, instruktioner och checklistor på arbetsplatsen.
  • Initierar och föreslår lösningar efter avvikelserapporter, risk-och händelseanalyser som leder till förbättrad patientsäkerhet för verksamheten.

Informatik

  • Initierar och bidrar i utvecklingen av informations- och kommunikationsteknologi inom verksamheten.
  • Initierar, leder och utvärderar kvalitetsarbete gällande journaldokumentation och standardiserad terminologi enligt nutritionsvårdsprocessen.

Pedagogik

  • Stödjer dietister som är nya i handledarrollen, i egenskap av erfaren handledare.
  • Handleder studenter genom att planera, genomföra och utvärdera pedagogiska insatser som stödjer studenters förmåga att omsätta teoretisk kunskap i mötet med patienter och närstående.

Ledarskap

  • Motiverar och leder kollegor och ger konstruktiv återkoppling i samarbete kring klinisk nutrition.

Kompetensutveckling

Din fortsatta utveckling utgår ifrån verksamhetens behov och den individuella kompetensutvecklingsplan som du och din chef gemensamt har kommit fram till i det senaste medarbetarsamtalet. Utgå ifrån kompetenskraven i nästa steg när ni utformar kompetensutvecklingsplanen för dig.