Vårt uppdrag

•  utveckla äldretandvården långsiktigt och vara en samlande enhet i Värmland i äldretandvårdsfrågor.
  • aktivera vårdsamverkan mellan tandvårdens offentliga och privata kliniker, och mellan tandvården och kommuner och regioner i goda vårdkedjor och genom överenskommelser.
  • organisera vård i äldreboenden, i samverkan med allmäntandvården, för patienter som har svårt att besöka tandvården i syfte att tillgodose patienters behov av förebyggande/sjukdomsbehandlande och reparativ vård. Vården ska bedrivas på ett patientsäkert sätt och med god kvalitet och hygien.
  • stödja allmäntandvården i deras arbete att bedriva en god och säker vård till äldre och nå dem som bor i eget boende.
  • ansvara för nätverk för uppsökande verksamhet och s.k. N-tandläkare (en tandläkare på varje allmäntandvårdsklinik med ansvar för särskilda grupper).
  • bygga upp kunskap och kompetens om den äldre människans tandhälsa och munvård.
  • utbilda folktandvårdens medarbetare och, i samverkan med kommuner och regioner, erbjuda utbildning till omvårdnads- och hälso- och sjukvårdspersonal.
  • sprida kunskap till allmänheten och patientföreningar.
  • producera informationsmaterial om äldres munhälsa till patienter och vårdpersonal.
  • stimulera och bidra till kunskapsutveckling och forskning inom området.
  • delta i nationell samverkan, nätverk, konferenser och utbildningar.
  • öka kunskap inom tandvården i länet om andra kulturers syn på äldres tandhälsa och munvård.