Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 16 2024
Sidhuvud med Region Värmlands blomstersymbol och två foton. Ett med en spruta och ett med läkemedelspiller i en ask.

Läkemedelsnytt vecka 16 2024

Information från läkemedelscentrum.

Ledtid på licensläkemedel

Apoteket vill upplysa om att de inte ringer och meddelar ledtid (leveranstid) på licensläkemedel som beställs till vårdenhet där ledtiden är upp till cirka 20 arbetsdagar. Detta då det i princip alltid är en viss ledtid på licensläkemedel och att beställare behöver ha det i åtanke vid beställning. På beställningar där licensläkemedlet har en förväntad ledtid på över 20 arbetsdagar ringer apoteket och meddelar uppskattad leveranstid.

Det går att ringa till apoteket vid frågor eller om besked om uppskattad leveranstid önskas. Apoteket kontaktas via telefonnummer 010-447 71 00.

Utbyte av läkemedel på recept - frågor och svar

I läkemedelsnytt vecka 15 berättade apotekaren Christian om vilka möjligheter farmaceuten på apotek har att byta till ett annat läkemedel vid restnotering. Den här veckan ger vi en mer övergripande bild av utbytbara läkemedel. Att läkemedel är utbytbara innebär att Läkemedelsverket bedömt dem som medicinskt likvärdiga.

Läkemedelsnytt vecka 15

Kan alla läkemedel bytas ut?

Ett läkemedel som ingår i läkemedelsförmånerna kan bytas ut till ett annat, utbytbart läkemedel som också ingår i läkemedelsförmånerna. Ett läkemedel som inte ingår i läkemedelsförmånerna kan bytas till ett läkemedel som gör det. Däremot görs inget utbyte till eller mellan läkemedel som inte ingår i läkemedelsförmånen.

Vanliga medicinska hinder för utbytbarhet är läkemedel med smalt terapeutiskt intervall (till exempel antiepileptika), om produktinformationen skiljer mycket åt (till exempel vid graviditet), där det finns skillnader i hur läkemedlen hanteras (till exempel inhalationsläkemedel), samt läkemedel som huvudsakligen används för barn och har olika smak (till exempel mixturer).

Vad har läkaren för ansvar?

När förskrivaren bedömer att utbyte inte är olämpligt bör hen informera patienten om att läkemedlet på receptet kan komma att bytas mot ett medicinskt likvärdigt på apoteket och att det inte är någon anledning till oro. Tydlig information från förskrivaren när receptet skrivs ut minskar riskerna för felmedicinering till följd av bytet.

Om förskrivaren bedömer att det finns medicinska skäl till att utbyte på apotek är olämpligt, kan hen markera på receptet att utbyte inte får göras. Om anledning anges på receptet så underlättar det för apoteket.

Hur ser man om ett läkemedel är utbytbart?

Att ett läkemedel är utbytbart, och mot vilka, ses enkelt i FASS. Sök fram aktuellt läkemedel och klicka på länken Utbytbara läkemedel. Då öppnas en ny sida med alla utbytbara läkemedel och parallellimporter. Hela listan över läkemedel som Läkemedelsverket bedömt som utbytbara finns också på Läkemedelsverkets webbplats.

Utbytbara läkemedel (lakemedelsverket.se)

Vilket läkemedel byter apoteket till?

Läkemedelsverket bedömer vilka läkemedel som är medicinskt likvärdiga och därmed utbytbara med varandra. Apoteken är enligt lag skyldiga att erbjuda utbyte. Byte görs till det läkemedel som TLV (Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket) utsett, utifrån läkemedlets pris och tillgänglighet. Det utsedda läkemedlet kallas för periodens vara och varierar från månad till månad.

Farmaceuten kan motsätta sig byte om det är någon skillnad på läkemedlens utformning eller förpackning som inte blir bra för patienten. Det kan till exempel gälla en speciell sorts förpackning eller om tabletten ska delas. Patienten har också själv rätt att tacka nej till utbyte, vilket kan innebära en extra kostnad för patienten själv.

Utbytbara läkemedel | Läkemedelsverket (lakemedelsverket.se)

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Här uppmärksammas ny information från sortimentsrådet. Uppdateringar görs löpande.

Uppdaterat restmeddelande

• Ceftazidim pulver till injektionsvätska
  • Isosorbidmononitrat depottablett
  • Lasix retard depotkapsel