Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 38 2024
Sidhuvud med Region Värmlands blomstersymbol och två foton. Ett med en spruta och ett med läkemedelspiller i en ask.

Läkemedelsnytt vecka 38 2024

Information från läkemedelscentrum.

Kapslar med alfacalcidol åter tillgängligt

Nu finns ett nytt godkänt läkemedel med alfakalcidol i form av kapslar tillgängligt. Produkten heter Alfacalcidol Strides och finns i styrkan 0,5 mikrogram. Etalpha i samma styrka är fortsatt restanmält.

Vi vill uppmärksamma dig som förskrivare på att Alfacalcidol Strides inte är utbytbar mot Etalpha, eftersom den innehåller jordnötsolja. Nya recept behövs därför. Ordinationsmallarna i Cosmic uppdateras med den nya produkten. Läkemedlet ingår i läkemedelsförmånen.

Restmeddelandet för alfakalcidol med alla produkter och beredningsformer är uppdaterat och du hittar det via länken nedan.

Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel (regionvarmland.se)

Vad gör farmaceuter inom Region Värmland?

Den 25 september är det internationella farmaceutdagen och med anledning av det vill läkemedelscentrum ta tillfället i akt att uppmärksamma var i regionen du hittar våra farmaceuter. Farmaceut är ett samlingsnamn för apotekare och receptarier. Båda yrkesrollerna är legitimerade, men utbildningarna är olika långa.

Alla vi farmaceuter inom Region Värmland är anställda på läkemedelscentrum och du känner igen oss på våra vita namnskyltar som det står antingen receptarie eller apotekare på. Ofta kan du också se oss i korridorerna med svarta ryggsäckar på, eller med en klassisk vit rock över beredningskläder. Vissa av oss har våra privata kläder på oss för det mesta. Inom verksamhetsområdet finns tre olika enheter.

Läkemedelsförsörjningsenheten

Vi som jobbar på den här enheten ansvarar för att läkemedel finns tillgängliga för regionens vårdenheter, bland annat via tjänsten läkemedelsservice (LMS). LMS erbjuds på regionens tre sjukhus och innebär att vi hjälper till med framtagande av vilka läkemedel som ska finnas på vårdenheten (bassortiment), beställer, packar upp och kontrollerar hållbarhet på läkemedel i bassortimentet och omfördelar läkemedel vid behov för att undvika kassation. Vi hjälper även vissa vårdenheter med att dela läkemedelsvagnar och iordningställa hemgångsdoser.

Läkemedelsberedningsenheten

Vi som jobbar på den här enheten arbetar främst med att bereda och iordningställa läkemedel. Våra renrum finns på Centralsjukhuset Karlstad, cytostatikaberedningen på plan två och övrig steril extempore i läkemedelscentrums lokaler i källaren. Exempel på produkter som vi förser vården med är patientbundna beredningar som exempelvis infusionspåsar och pumpar, smärtkassetter, ögondroppar, ögonsprutor och perorala sprutor. Vi hjälper även till att avlasta vården genom att bland annat förse vårdenheter med förfyllda sprutor med olika antibiotika samt att iordningställa infusioner och injektioner utifrån dagligt behov på en del vårdenheter.

Farmacitjänsteenheten

Vi som jobbar på den här enheten träffar du på många olika sätt när det kommer till farmaci och läkemedelsbehandling. Till exempel träffar du de kliniska farmaceuterna vid läkemedelsgenomgångar, CGA-ronder och på vårdcentral. Det är också vi som svarar om du skickar en remiss i Cosmic. Men du kan också träffa på oss när nya ordinationsmallar eller generella direktiv ska skapas. Du kanske också träffar oss i sammanhang som handlar om statistik och läkemedelsuppföljning eller på olika samverkansmöten (LAL, MAS och öppenvårdsapotek). Vi håller också i en hel del olika utbildningar. De flesta av oss ingår i någon terapigrupp och farmaceuterna i läkemedelskommittén kommer från oss.

Exempel på vad farmaceuter gör i Region Värmland

Regionernas samverkansmodell för läkemedel

Sveriges regioner samverkar i olika läkemedelsfrågor som

• nationellt ordnat införande av nya läkemedel via NT‑rådet
  • hantering av bristsituationer för läkemedel via nationella funktionen för kritiska brister (Nationellt CT)
  • strategisk samverkan mellan de regionala läkemedelskommittéerna i deras nätverk LOK.

Informationen finns samlad på Samverkanläkemedel (samverkanlakemedel.se)

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Här uppmärksammas ny information från sortimentsrådet. Uppdateringar görs löpande.

Nytt restmeddelande

• Metoprolol depottablett
  • Resonium pulver till oral/rektal suspension

Uppdaterade restmeddelande