Start /Vård och behandling /Läkemedel /Region /Restnoteringar, utgående läkemedel och licenser

Restnoteringar, utgående läkemedel och licenser

Samlad information om ett urval av restnoterade samt utgående läkemedel, regiongemensamma licenser och produktinformation för licensläkemedel.

Restnoteringar och utgående läkemedel

Guide om hur du hittar uppdaterad information om restnoteringar och licenser (PowerPoint) Powerpoint, 1 MB.

Listan med restmeddelanden och utgående läkemedel uppdateras löpande. Du ser datum för senaste uppdateringen sist i filnamnet.

Uppdateringarna publiceras också i nyhetsflödet Läkemedelsnytt. Daglig uppdatering om restnoterade läkemedel hittar du på Läkemedelsverkets restinformation.

Filer:

Information om lagerstatus på apotek kan du se i FASS. Du kan också ringa apoteken för att få besked om aktuell lagerstatus på olika orter.

FASS information till vårdpersonal (fass.se)

Licenser

Regionövergripande licenser

En generell licens tillgodoser behovet av läkemedel för en eller flera vårdenheter. Inom Region Värmland finns det generella licenser som är godkända för hela organisationen, så kallade regionövergripande licenser.

Receptexpedition

För att apotek ska få expediera recept på licensläkemedel krävs i regel enskild licens. Genom ett särskilt tillstånd kan Läkemedelsverket i vissa fall möjliggöra för apoteken att expediera recept på licensläkemedel med stöd av en generell licens.

Läkemedelsverkets särskilda tillstånd (lakemedelsverket.se)

Produktresuméer (SPC)

När ett licensläkemedel inte är godkänt i Sverige finns ingen svensk bipacksedel i förpackningen. Du som förskriver licensläkemedlet ansvarar för att patienten får den information som behövs. Vi har samlat ett urval av SPC:er för licensläkemedel, bland annat för de läkemedel som ingår i våra generella licenser.

Filer:

Läkemedelsförsörjningsenheten