Region Värmland logga
Sidhuvud med Region Värmlands blomstersymbol och två foton. Ett med en spruta och ett med läkemedelspiller i en ask.

Läkemedelsnytt vecka 39 2024

Information från läkemedelscentrum.

Ska du skriva recept? Tänk på det här

Säkerställ patientens läkemedelsbehandling, underlätta för farmaceuterna på apoteken och minska antalet onödiga telefonsamtal till dig som förskrivare. Här kommer, i samarbete med apoteken i Värmland, några saker du bör tänka på när du skriver recept.

• Ändra dos: Skriv ett nytt recept när dosen ändras. Att patienten har recept med fel dos och styrka innebär alltid en risk för felbehandling. Dessutom påverkar doseringen hur patienten får hämta ut läkemedel inom förmånen och en förändrad dosering kan ställa till det. Glöm inte att makulera tidigare recept.
  • Förnya recept: Tänk till ett varv extra när du förnyar ett recept och se över om ordinationen fortfarande är aktuell. Du får en bra överblick i Utkorgen. Står patienten kvar på samma dos och styrka? Finns det en instruktion om upptrappning eller gamla begränsningar, till exempel "hämtas tidigast 2023-10-15", som inte längre är aktuella? Justera innan du skickar iväg receptet.
  • Tydlig dosering: Säkerställ att patienten vet hur hen ska ta läkemedlet genom att skriva en tydlig dosering på receptet. Om doseringen är enligt schema, förse patienten med ett utskrivet dosschema från Cosmic, eftersom schemat inte syns på receptet.
  • Expeditionsintervall: Ange expeditionsintervall när du vill förhindra att patienten kan hämta ut läkemedel för tätt. Informera patienten om vilket intervallet är och varför det är viktigt. Om du behöver skriva ut flera recept på samma läkemedel till samma patient, ange gärna när receptet tidigast får hämtas ut.
  • OBS: Kryssa för rutan Observera när doseringen avviker från Fass, rekommenderad åldersgräns eller godkänt användningsområde. På det sättet visar du för farmaceuten på apoteket att du är medveten om det, och du slipper ett telefonsamtal.
  • I Utkorgen: Välj inte förpackningar märkta "dosförpackning" eller väldigt stora förpackningar i Utkorgen. Apoteket kan inte expediera dessa förpackningar och patienten kan inte heller själv göra en beställning via ett nätapotek.
  • Licensläkemedel: När du förnyar ett recept på ett licensläkemedel eller ändrar något, till exempel dosering, behöver du också förnya motiveringen i KLAS. Apoteken kan, om ingen förändring i ordination gjorts, söka en ny licens på tidigare motivering.
  • Makulera recept: Kom ihåg att makulera recept när du ändrar ordinationen och skriver ett nytt recept eller när du sätter ut ett läkemedel. Det går att göra direkt i Cosmic och det är tillåtet att makulera recept på alla läkemedel som du är behörig att förskriva, oavsett vem som skrivit receptet.

Så avgör du om ett nätapotek är lagligt

Allt fler handlar läkemedel på nätet, en tjänst som de flesta apotek erbjuder. På nätet finns också sidor som olagligt utger sig för att vara apotek. Enligt en ny undersökning har en majoritet av den svenska befolkningen inte kunskap nog att avgöra om ett nätapotek är lagligt eller inte. De kan därför heller inte vara säkra på att läkemedlen de köper är godkända, kontrollerade och säkra.

En svensk symbol och två EU-symboler

Alla apotek som säljer läkemedel via internet ska ha den klickbara nationella apotekssymbolen som leder till Läkemedelsverkets webbplats väl synlig på sin hemsida. Förutom den nationella apotekssymbolen ska även en eller båda av två EU‍-‍gemensamma logotyper finnas på den webbplats där läkemedlen säljs. Syftet är att konsumenten enkelt ska kunna avgöra om handeln är laglig.

För receptbelagd medicin krävs recept

Samma regler gäller för nätapotek som för fysiska apotek. Undvik sidor som utlovar medicin utan recept. Det är en varningssignal om att något inte står rätt till.

Risker med att köpa läkemedel på nätet (1177.se)

Ett grönt kors på vit bakgrund visar att apoteket har tillstånd i Sverige. Ett grön respektive ett blått fält med vitt kors visar EU-gemensam logotyp.

Symbolerna för apotek som har tillstånd av Läkemedelsverket i Sverige respektive EU-gemensamma logotyperna för webbplatser som är godkända för att sälja läkemedel.

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Här uppmärksammas ny information från sortimentsrådet. Uppdateringar görs löpande.

Nytt restmeddelande

Isosorbidmononitrat depottablett

Uppdaterade restmeddelande

• Alfakalcidol kapsel