Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 42 2024
Sidhuvud med Region Värmlands blomstersymbol och två foton. Ett med en spruta och ett med läkemedelspiller i en ask.

Läkemedelsnytt vecka 42 2024

Information från läkemedelscentrum.

Restnoteringen för Actilyse och Metalyse har avslutas

Från och med den 30 september 2024 finns samtliga styrkor av Actilyse och Metalyse åter tillgängliga för beställning. Läkemedlen har varit restnoterade en längre tid på grund av begränsad produktionskapacitet i fabrikerna. Även om produkt nu finns att tillgå igen är det viktigt att tänka på att endast beställa rimliga mängder till vårdenheterna.

Undvik att hälla ut läkemedel i handfatet

Ibland kan det vara svårt att veta hur olika typer av behållare med läkemedelsrester ska kasseras. Det förekommer att läkemedel töms ut i handfaten på vårdenheterna istället för att kasseras som läkemedelsavfall i avsedda riskavfallsboxar. Att hälla ut läkemedel i avloppet kan leda till negativa effekter på miljön.

Tänk så här vid kassation

• Överbliven läkemedelslösning i sprutor, ampuller, infusionspåsar eller annan behållare behöver inte tömmas ut innan kassation. Hela behållaren kan kasseras i avsedd gul riskavfallsbox märkt ”Cytostatika och läkemedelsförorenat avfall”.
  • Flytande läkemedelsrester kan vid behov samlas i en förslutningsbar flaska, högst en liter. Märk flaskan ”Kasserade läkemedel”. Flaskan ska förslutas innan den kasseras som läkemedelsavfall i avsedd riskavfallsbox. Tänk på att inte fylla flaskan helt då lösningen kan jäsa och ge övertryck. Låt inte flytande avfall stå för länge, rekommenderad förvaringstid är max en vecka.

Vad ska inte kasseras som läkemedelsavfall?

• Lösningar och fysiologiska saltlösningar som enbart har tillsatser av vitaminer, salter och spårämnen ska inte kasseras som läkemedelsavfall. Dessa ska tömmas ut i avloppet.
  • Fettemulsioner, exempelvis Olimel, ska kasseras som brännbart avfall. Häll inte ut dessa typer av produkter i avloppet.
  • Tomma infusionspåsar, plastbehållare och slangar kasseras i återvinningen för plastförpackningar.
  • Observera att glasflaskor innehållande narkotikaklassade läkemedel ska tömmas helt om de läggs i glasåtervinningen.

Boka in i kalendern

Läkemedelskommitténs seminarium

Datum: 7 november

Tid: Klockan 13:00-15:00

Tema: Endokrinologi

Anmälan är öppen (Utbildningsportalen)

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Här uppmärksammas ny information från sortimentsrådet. Uppdateringar görs löpande.

Uppdaterat restmeddelande

Orudis kapsel och Orudis Retard depotkapsel

Avslutad restnotering

Actilyse inj-inf vätska och Metalyse inj-inf vätska