Region Värmland logga

Skriv gärna en trevlig bildtext. Glöm aldrig bildbeskrivingstexten.

Många aktiviteter under fokusmånaden om psykisk hälsa och suicidprevention

Du har väl inte missat att det arrangeras en fokusmånad på temat psykisk hälsa och suicidprevention i höst, 9 september–10 oktober? Redan nu är många aktiviteter inplanerade och fler läggs till löpande.

Fokusmånaden startar dagen innan suicidpreventiva dagen, och avslutas med världsdagen för psykisk hälsa. Aktiviteterna arrangeras av flera olika organisationer, för flera olika målgrupper och med innehåll från flera olika områden.

Ett av de första evenemangen är en konferens om suicidprevention den 9 september. Den veckan erbjuds också föreläsningar om länsgemensamma utvecklingsarbeten, kultur och återhämtning och öronakupunktur.

Senare under månaden föreläser Suicide Zero för både skolpersonal och föräldrar. Svenska kyrkan ordnar en dag om existentiell hälsa och den som vill kan få information om ett utvecklingsarbete som ska hitta arbetssätt för att minska stigmatisering vid psykisk ohälsa.

Mycket annat finns också inplanerat. Vill du redan nu veta mer om vad fokusmånaden erbjuder? Kolla på regionvarmland.se/fokuspsykiskhalsa.

Huvudarrangörer för fokusmånaden är Regional koordinering psykisk hälsa (RKPH) och Regionala nätverket för suicidprevention i Värmland.