Strategi

Patienten som medskapare

Principer och nivåer för patienten som medskapare

Utifrån lagar och föreskrifter behöver vi säkerställa att patienten på ett systematiskt sätt görs delaktig på varje nivå i vårdsystemet: i mötet mellan patienten och personalen (individnivå), på verksamhetsnivå och på övergripande nivå (systemnivå). Patienten ska också ges möjlighet att vara delaktig vid planering av ny hälso- och sjukvård, i utbildningen av vårdpersonal, i forskning och i utformning av strategier för hälso- och sjukvården.

Figur med texten: Nvå: Region/kommun, organisation, verksamhet, patientmöte. Form: Information, samråd, dialog, medskapande. Fas: Utforma, planera, implementera, utvärdera. 

Modellen visar att delaktighet i utformningen av hälso- och sjukvården kan äga rum på alla nivåer, i olika faser av utformningen och ta olika form. Det finns en stor bredd av metoder och aktiviteter för att involvera människor i utformningen av vården. Källa: vardanalys.se

Patienten som medskapare på systemnivå

På systemnivå sker samverkan företrädelsevis i form av dialoger via råd, såsom
Funktionsrätt Värmland, pensionärsråd, referensgrupper, brukarråd etc. Här sker utbyte av information mellan hälso- och sjukvårdsledning och representanter för olika patient och brukarföreningar, pensionärsorganisationer med flera.

Många funktionsrättsorganisationer representerar personer med olika hälsoutmaningar och funktionsnedsättningar. Dessa organisationer har en viktig roll i att representera ett patientperspektiv i arbetet med att förbättra vården på systemnivå. För att säkerställa att patienternas röster hörs och att deras behov och önskemål tas i beaktande ska patientföreningarna involveras tidigt i arbetet tillsammans med vården. Region Värmland har ett samverkansavtal med Funktionsrätt Värmland, som reglerar samverkan och kunskapsutbyte mellan Region Värmland och Funktionsrätt Värmland och dess medlemsorganisationer i frågor som berör människor med funktionsnedsättningar [fotnot 12].

Patienten som medskapare på verksamhetsnivå

På verksamhetsnivå kan samverkan ske endera genom specifika patientföreningar, vars medlemmar vårdas av verksamheten eller genom enskilda patientföreträdare. Patienter och närstående är medskapare både genom olika forum, exempelvis brukarråd, och som deltagare i förbättrings- och utvecklingsarbeten.

Exempel på samverkan på verksamhetsnivå är:

  • Patientmedverkan inom system för kunskapsstyrning.
  • Patientmedverkan i utvecklingsarbeten på vårdenheter.
  • Patientmedverkan i patient- och närståendeutbildning.
  • Patientmedverkan i olika utbildningsinsatser för vårdpersonal.
  • Patientmedverkan i föreläsningar, konferenser eller liknande.
  • Patientmedverkan i utrednings- och förbättringsarbeten efter inkomna synpunkter och/eller avvikelser.

Patienten som medskapare på individnivå

All vård ska utformas i samverkan med patienten, utifrån dennes förmåga och önskemål om delaktighet, utifrån ett personcentrerat förhållningssätt. Det innebär inte att vården frånhänder sig ansvaret för den vård som ges, men patienten ska så långt möjligt göras delaktig i beslutsfattandet kring den egna vården.

Patienten ska få information om

  • sitt hälsotillstånd,
  • de metoder som finns för undersökning, vård och behandling,
  • de hjälpmedel som finns för personer med funktionsnedsättning,
  • vid vilken tidpunkt han eller hon kan förvänta sig att få vård,
  • det förväntade vård- och behandlingsförloppet,
  • väsentliga risker för komplikationer och biverkningar,
  • eftervård, och
  • metoder för att förebygga sjukdom eller skada. (3 kap. 1 § PL)

Exempel på patienten som medskapare på individnivå är

  • patientkontrakt
  • SIP (Samordnad Individuell Planering)
  • patient- och närståendeutbildning
  • vårdplaner
  • planer för habilitering, rehabilitering och hjälpmedel
  • möjlighet för patienter att uttrycka särskilda behov, exempelvis ”förlossningsbrev”