Start / Samverkan, avtal och vårdval / Folkhälsa / Livsvillkor och levnadsvanor / Fallprevention / Informationsmaterial om fallskador och fallprevention

Informationsmaterial om fallskador och fallprevention

Här finns informationsmaterial som du kan använda när du berättar om fallskador och fallprevention.

Balansera mera

Bildspel – Balansera mera

Mat som främjart hälsan och förebygger fall
Förhindra fallolyckor med hjälp av fysisk aktivitet

Bildspel om motionens betydelse för att minska risken för fallolyckor
Powerpoint, 23 MB.
När du öppnat bildspelet kan du klicka på högtalaren i nedre högra hörnet för att få en föreläsarröst.

Balansera mera – Läkemedel

Bildspel om mediciners betydelse för att minska risken för fallolyckor Pdf, 658 kB.

Mer information – Balansera mera

På socialstyrelsen.se finns mer informationsmaterial om fallprevention. Där finns bland annat filmer och broschyrer om mat, motion och mediciner. Du hittar också tips på träningsprogram och hur du gör för att ta dig upp om du fallit.

Film – Balansera mera

Luften är fri – kampanj 2021

Kampanjen genomfördes hösten 2021. Informationsmaterialet kan fortfarande användas.

Affischer – Luften är fri

100 trappsteg – kampanj 2000

Kampanjen genomfördes hösten 2000. Affischer och filmer kan fortfarande användas

Affischer – 100 trappsteg