Utbildning i Karlstad: Samtal som räddar liv

Varje år tar cirka 40 personer i Värmland sitt liv. Hur var och en kan se och bemöta den som inte mår bra och hur vi kan stötta anhöriga – om det handlar utbildningen Samtal som räddar liv.

En man och en kvinna skrattar tillsammans

Utbildningen Samtal som räddar liv ger kunskap om hur var och en kan se och bemöta den som inte mår bra och hur vi kan stötta anhöriga. Foto: Daniel Gual

I den här utbildningen får du konkreta redskap från Sveriges ledande suicidforskare Ullakarin Nyberg och skådespelaren Reuben Sallmander – allt gestaltat genom föreläsning, samtal, sång och musik.

Onsdag 10 maj klockan 13–16.

Bibiliotekshuset i Karlstad, lokalen Arenan. Västra torggatan 26, Karlstad.

Utbildningen riktar sig till alla som i sin yrkesroll eller som volontär möter människor med risk för suicid, till exempel genom skola, vårdverksamhet eller föreningsliv. Även andra personer som vill lära sig mer om hur man kan möta och stötta någon i relation till självmord eller självmordstankar är välkomna.

Ullakarin Nyberg, suicidforskare och psykiater.
Ullakarin har lång erfarenhet av arbete kring självmord genom både suicidprevention och efterlevandestöd samt utredningar efter självmord. Har tidigare medverkat i programmet ”Livet med Ullakarin Nyberg” i Sveriges Radio P1.

Reuben Sallmander, skådespelare och regissör
Reuben har egen erfarenhet av anhöriga som tagit sitt liv samt har ett stort engagemang i frågor som rör självmord, bland annat vid självmordslinjen hos Mind.

Taina Naranjo, konsertpianist, sångerska och kompositör

Kostnad

Vi tar inte ut någon avgift för dig som deltar.

Du bjuds på dryck och macka under eftermiddagen. Mackan är vegetarisk (lakto-ovo-vegetarisk, vilket innebär att den kan innehålla till exempel ost).

Anmälan

Anmäl dig till Betaniastiftelsen senast 2 maj. Antalet platser är begränsat och det är först till kvarn som gäller.
Här anmäler du dig.

Mer information om utbildningen finns på betaniastiftelsen.nu.

Mer information kan också ges av:

Eva Persson
Diakon i Karlstad stift
eva.l.persson@svenskakyrkan.se

Karen O´quin
Regional samordnare för suicidprevention i Värmland
karenoquin@regionvarmland.se

Kontakta Region Värmland