Start / Samverkan, avtal och vårdval / Folkhälsa / Mänskliga rättigheter / Barnets rättigheter / Kortlekar om FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen)

Kortlekar om FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen)

Region Värmland har tagit fram två kortlekar om FN:s konvention om barnets rättigheter. Det finns en för barn och en för vuxna. Kortlekarna kan användas på flera olika sätt för att få dialog och reflektion om de rättigheter som barn har.

Två askar med kortlekar

Handlingsplan för FN:s konvention om barnets rättigheter

Kortleken för barn har tagits fram i samband med framtagandet av ny handlingsplan för FN:s konvention om barnets rättigheter.

Här kan du läsa om framtagandet av handlingsplanen.

Bilden visar en kortlek med tecknade barn.

Det här är en kortlek som du kan använda för att lära dig mer om barnkonventionen. Kortleken beskriver barnkonventionens artiklar.

Barnkonventionen

Barnkonventionen är en massa regler om hur du som barn ska ha det bra. Reglerna kallas artiklar och har olika nummer.

Barnkonventionen heter också FN:s konvention om barnets rättigheter och är lag i Sverige. Den gäller alla barn och enligt barnkonventionen är du barn tills du fyllt 18 år.

På unicef.se kan du läsa kortversionen av barnkonventionen.

Så kan du använda kortleken

Kortleken kan användas på olika sätt, både enskilt och i grupp. Exempel på övningar finns under rubriken ”Övningar till kortlekarna”.

Om du vill beställa kortleken använder du kontaktuppgifterna längst ner på denna sida.

Kortleken för vuxna kan användas på flera olika sätt för att få dialog och reflektion om barnets rättigheter.

Barnkonventionen

FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen) innehåller 54 artiklar som alla är lika viktiga och utgör en helhet. De fyra grundläggande principerna som alltid ska beaktas i frågor som rör barn är artiklarna 2, 3, 6 och 12.

2: Alla barn har samma rättigheter och lika värde.
3: Barnets bästa ska beaktas vid alla beslut som rör barn.
6: Alla barn har rätt till liv och utveckling.
12: Alla barn har rätt att uttrycka sin mening och få den respekterad.

På unicef.se kan du läsa hela barnkonventionen.

Så kan du använda kortleken

Kortleken kan användas enskilt eller i grupp. Exempel på övningar finns under rubriken ”Övningar till kortlekarna”.

På bilden syns flera barnhänder tillsammans med en kortlek med några uppvända kort.

Diamanten

Övningen Diamanten kan göras enskilt eller i grupp. Om ni är många som gör övningen – dela upp er i mindre grupper om cirka 4–5 personer.

1. Läs igenom alla korten med de olika artiklarna.

2. Välj ut 9 kort som du eller ni tycker är viktigast. Välj tillsammans om ni är en grupp.

Bilden visar nio kort som ligger som en diamant med ett kort högst upp, sedan två, tre, två och till sist ett kort längst ner.

3. Prata om varför artiklarna på dessa kort är viktiga och kom överens om vilket kort som är allra viktigast.

• Lägg ut de nio korten i en diamant, se bild ovan. Ni lägger korten i ordning utifrån vilka ni tycker är viktigast.
  • Kortet med den artikel som ni tycker är allra viktigast lägger ni högst upp.
  • Övriga kort lägger ni i ordning utifrån vilka ni tycker är viktigast. Kortet som ni tycker är minst viktigt lägger ni längst ner.

4. Om ni jobbar i grupper berättar ni för de andra grupperna varför ni lagt korten som ni gjort. Det är ett sätt att lyssna och lära av varandra.

5. Om ni vill kan ni ge exempel på hur en kan använda barnkonventionen och prata om vilka som behöver lära sig mer om hur de kan se till att barnkonventionen följs.

Övningen Dra ett kort

Fundera över eller prata om vem barnkonventionen gäller för och vad den handlar om.

En person drar slumpmässigt ett kort ur kortleken och läser upp det högt. Prata om artikeln och ställ till exempel dessa frågor:

• Vad handlar artikeln om?
  • Vad betyder den för dig eller personerna i gruppen?
  • Har alla barn de rättigheter som kortet handlar om?
  • Om inte alla har rättigheten – vad tror du att det beror på?
  • Vad skulle behövas för att rättigheten ska uppfyllas?

Diskussionsfrågor

Det finns flera diskussionsfrågor som är framtagna för vuxenkortleken. Vissa av dem kan också användas till barnkortleken.

Här finns diskussionsfrågorna.

Utbildningsmaterialet ”Känn dina rättigheter”

”Känn dina rättigheter” är ett utbildningsmaterial om barnkonventionen, för barn i mellanstadiet.

Du kan ladda ner utbildningsmaterialet på unicef.se.

Kortleken för barn är framtagen av Region Värmland, med inspiration från Barnombudsmannen och Rädda barnen.

Kortleken för vuxna är framtagen av Region Värmland med inspiration från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Region Sörmland.

Beställ kortlek

Vill du veta mer om barnkonventionen eller beställa en kortlek? Kontaktuppgifter finns nedan.