Processen Psykisk hälsa barn och unga

Vi kommer in för sent i processen, konstaterar att det finns problem men löser inte uppgiften i ett tidigt skede.​​

Underlaget nedan kommer ifrån intervjuer med cirka 30 personer, från olika delar i verksamheten i olika delar i länet.

Utmaningar som lyftes ​

1. Hur får vi till tidigt stöd och insatser?​
  2. Hur använder vi resurser på bästa sätt?​
  3. Stuprör mellan och inom aktörer hindrar och utmanar samarbete och utveckling.
Vad har hänt under hösten 2023?

Gruppen har utforskat frågeställningar kopplat till utmaningarna:

• vi kommer in för sent i processen,
  • konstaterar att det finns problem men löser inte uppgiften i ett tidigt skede.​​

Medarbetarperspektiv: Deltagare i gruppen frågar medarbetare efter goda exempel. Vad händer då?

Barnrättsperspektiv: Processtödet kollar upp befintliga fokusgrupper som genomförts inom delaktighet och inflytande kopplat till bland annat barnrättsarbete på olika håll i länet.

Omvärldspaning: Processtödet tar med information in angående pågående arbete kring nuläget i länet.

Insikter

• Mycket som pågår inom området, det är en bra utveckling
  • Vi ska optimera det vi har
  • Vikten av att lära av varandra men också anpassa efter allas olika förutsättningar