Till startsidan

Vårdgarantikansliet

Information om uppdrag, strategi, support och kontaktuppgifter.

Uppdrag

Vårdgarantikansliets uppdrag är att informera och lotsa patienter, medarbetare och invånare i frågor kring vårdgaranti och söka lösningar för att kunna erbjuda vård i tid.

Regions Värmlands strategi för att uppnå vård inom vårdgarantin

  • Vård inom vårdgarantii första hand genom regional kapacitet,
  • i andra hand genom egna avtal,
  • och i tredje hand via andra regioners kapacitet och avtal.

Kansliet ger dig både information och praktiskt stöd

Vårdgarantikansliet erbjuder hjälp inom följande områden:

  • Kunskapsstöd. Sakkunniga inom valfrihetsvård och vårdgarantifrågor.
    Informera patienter, medarbetare och invånare i Värmland om regler kring vårdgaranti.
  • Stödja patienter för att få vård inom vårdgarantins gränser.
    Hänvisa patienter till rätt verksamhet och vårdgivare med bättre tillgänglighet.
  • Förstärka, avlasta och komplettera vårdverksamheterna.
    Bistå verksamheterna med administrativt stöd, till exempel med att ta kontakter med andra vårdgivare eller att söka och tolka avtal. Kansliet kan också vara de som tar kontakt med en verksamhets patienter för att informera om eller erbjuda vård inom vårdgarantin.
  • Kontinuerlig avstämning.
    Kontinuerlig kontakt och avstämning med vårdgivare.

Kontakt

Kontakta Region Värmlands Vårdgarantikansli för hjälp med att söka vård för enskild patient eller grupper av patienter.

Öppettider: Måndag– fredag klockan 10.00– 12.00 och 13.00– 15.00. 

Telefon: 010-831 42 00

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?

Kontakta Region Värmland

För dig som är patient

Hitta på webbplatsen

Region Värmlands webbplats