Till startsidan
Start /Samverkan, avtal och vårdval /Vårdval /Ansöknings- och avtalprocess

Vårdvalets ansöknings- och avtalprocess

Ansökningar om avtal inom vårdval fysioterapi och vårdval vårdcentral tas emot löpande. För att en verksamhet ska kunna godkännas måste villkoren för aktuellt vårdval vara uppfyllda. De beskrivs i förfrågningsunderlaget (krav- och kvalitetsboken).

Här kan du se i grova drag vad som ingår i de olika delarna av avtals­processen. Följ länkarna för att läsa mer. Du kan också kontakta oss för att ställa frågor, se kontaktpersoner på våra sidor om de två vårdvalen.

Vårdval fysioterapiOm avtalet och uppdraget i korthet samt kontakt­information.
Vårdval vårdcentralOm avtalet och uppdraget i korthet samt kontakt­information.

Översikt över avtalsprocessen

Ansökan

Ta reda på om din verksamhet uppfyller kraven

I förfrågningsunderlaget för respektive vårdval finns de allmänna villkoren, beskrivningar av kraven för uppdragen, regler för patientens val samt information om ersättnings­modeller och uppföljning.

Förtydliganden

Det finns också en samman­fattning för att förtydliga villkor inom vårdval i Värmland. Observera att materialet inte är heltäckande och att förfrågnings­underlaget med tillhörande avtal gäller.

Kortfattat om:

Se även vår checklista:

Checklista för deltagande i vårdvalet

Skicka in ansökan

Du ansöker via en blankett. Fyll i och skicka in den tillsammans med övriga efterfrågade uppgifter som beskrivs i förfrågningsunderlaget.

Ansökan ska:

  • gälla för hela det redovisade uppdraget.
  • vara skriven på svenska.
  • vara undertecknad av behörig företrädare hos sökanden.

Märk kuvertet med: Ansökan "Vårdval vårdcentral eller vårdval fysioterapi"

Vårdval fysioterapi

En komplett ansökan ska innehålla följande ifyllda dokument. Bifoga också övriga uppgifter som efterfrågas i förfrågningsunderlaget.

Dokument:

Vårdval vårdcentral

En komplett ansökan ska innehålla följande ifyllda dokument. Bifoga också övriga uppgifter som efterfrågas i förfrågningsunderlaget.

Dokument:

För dialog med regionen

När din ansökan kommit in kontrollerar Region Värmland att grundläggande uppgifter finns med i ansökan eller om den behöver kompletteras. Bekräftelse skickas till din kontaktperson för ansökan.

Sedan informeras berörda verksamheter inom Region Värmland. Verksamheterna kontrollerar sina områden i ansökan och ser så att allt är i sin ordning, inför ett eventuellt avtal inom vårdval.

Därefter påbörjar vi en dialog där din verksamhet och berörda verksamheter inom Region Värmland har digitala eller fysiska möten för att säkerställa att alla krav är uppfyllda.

Region Värmland fattar slutligen ett formellt beslut om din verksamhet är godkänd eller ej.

Beslut

Teckna avtal

När Region Värmland har tagit beslut om godkännande undertecknar båda parter avtalet.

Avtalsmallar finns som bilagor i förfrågningsunderlaget. Det är tre delar som ska undertecknas:

  • Avtal
  • Bilaga 1 om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation
  • Bilaga 2 med personuppgiftsbiträdesavtal

Du som leverantör förbinder dig nu att följa villkoren i förfrågningsunderlaget för vårdval vårdcentral eller vårdval fysioterapi.

Verksamhetsstart

Förberedelser

Nu när din ansökan har blivit godkänd startar införandeprocessen. Det tar upp till fyra månader efter beslutet om godkännande tills att din verksamhet kan starta upp. Som en godkänd leverantörer inom vårdvalet behöver du och din verksamhet göra vissa saker inför driftstarten.

Checklista för start och drift av vårdenhet (pdf)

Driftstartsmöte

Innan din verksamhet får starta har vi ett driftstartsmöte för att säkerställa att kraven i avtalet är uppfyllda. Redogör för bland annat följande:

  • Är verksamhetschef och medicinskt ansvarig införstådda med sitt lagstadgade ansvar?
  • Uppfyller lokalerna kraven på tillgänglighet och hygien? Finns all nödvändig utrustning på plats? Framgår det att mottagningen arbetar på uppdrag av Region Värmland?
  • Har ni ett kvalitetsledningssystem enligt SOSFS 2011:9? Finns ett system för avvikelsehantering? Hur planerar ni arbetet med att systematiskt förbättra er verksamhet?
  • Hur ser tillgängligheten ut? Kan mottagningen hålla öppet enligt kraven i avtalet? Finns e-tjänster på plats?
  • Finns personal i den omfattning som krävs för att utföra uppdraget? Har personalen adekvat utbildning och kompetens?
  • Är er verksamhet anmäld till IVO:s vårdgivarregister? Ni ska på förfrågan kunna visa upp ett registerutdrag.

I samband med startdatum är Region-IT på plats på mottagningen.

Pågående verksamhet

Regelbundna uppföljningar

En viktig del inom vårdvalet är uppföljning. Fokus ligger på invånarnas behov av hälso- och sjukvård samt kvaliteten på vården. Särskilda uppföljningsmöten kommer att hållas med din mottagning.

Delta i forum

Region Värmland erbjuder olika mötes- och kunskapsforum för deltagande mottagningar.

Anmäl förändringar

Ni är skyldiga att anmäla förändringar i verksamheten. Skicka in en skriftlig ändringsanmälan i god tid till regionen.

Exempel på ändringar som ska anmälas:

  • byte av verksamhetschef.
  • ny mottagningsadress.
  • ombyggnation.
  • ändrade ägarförhållanden.

Namnändring

Det är Region Värmland som fastställer och godkänner nytt namn på vårdgivare och tillhörande enheter. Om ni önskar ändra namn på er som vårdgivare eller en enhet kommunicerar ni det skriftlig till vårdvalsenheten, i god tid innan ni önskar att namnändringen ska träda i kraft. Region Värmland kommer hantera önskemålet i dialog med er. Inga ändringar i nationella HSA-katalogen får ske innan beslut har tagits och dialogen är avslutad.

Organisationsnummer och HSA-id

Vid organisationsförändringar som medför ändring av organisationsnummer och HSA-id måste ni kommunicera det skriftligt med vårdvalsenheten, i god tid innan ändringen görs. Inga ändringar av organisationsnummer eller HSA-id får ske innan beslut har tagits och dialogen är avslutad.

Kontakta vårdvalsenheten

E-post: vardval@regionvarmland.se

Avslut

Skicka in uppsägningen skriftligt

Uppsägning av avtalet gör ni skriftligt. Uppsägningstiden är tolv (12) månader. Parterna har också möjlighet att komma överens om kortare uppsägningstid om båda accepterar förslaget.

Övriga upplysningar om upphörande av avtal finns i förfrågningsunderlaget.

Den skriftliga uppsägningen skickas till regionen.

När uppsägningen kommit in tar vårdvalsenheten kontakt med er och processen för avveckling av vårdvalet påbörjas.

Kontakta vårdvalsenheten

E-post: vardval@regionvarmland.se

Du är välkommen att kontakta vårdvalsenheten om du har frågor och funderingar.

E-post: vardval@regionvarmland.se

Postadress

Region Värmland
Vårdvalsenheten
Regionens hus
651 82 Karlstad

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?