Till startsidan

Checklista för deltagande i vårdvalet

Checklistan används av dig som vill delta i vårdvalet, innan uppstarten av er verksamhet, för att säkerställa att många av de grundläggande kraven har uppfyllts. Checklistan är inte en fullständig specifikation av samtliga krav i förfrågningsunderlagen.

Skriv ut listan och bocka av.

Listan innehåller följande områden:

  • Bemanning
  • Hygien
  • IT
  • Ledning och styrning
  • Lokaler
  • Register
  • Utrustning

Bemanning

#

Krav

Kommentar

1

Specialist i allmän­medicin


2

Specialist­utbildad distrikts­sköterska


3

Sjuksköterska med special­isering inom diabetes (minst 15 högskole­poäng)


4

Sjuksköterska med special­isering inom astma och kol (minst 15 högskole­poäng)


5

Psykolog, legitimerad psyko­terapeut eller socionom med kompetens motsvarande grund­utbildning i psykoterapi eller den tidigare steg 1-utbildningen.

 

6

Fotterapeut med påbyggnads­utbildning i diabetes­fotvård.


7

BVC- och BMM-personal

 

8

Fysioterapi:
Legitimerad fysio­terapeut på kandidat­nivå där minst 50 % av personal­styrkan skall ha klinisk erfarenhet från öppen­vårds­erfarenhet med minst 3 år och en tjänstgörings­grad på minst 50 % under de senaste 5 åren.


Hygien

#

Krav

Kommentar

9

Följer gällande hygien­föreskrifter för Region Värmland, baserad på SOSFS 2015:10.
Förtydligande finns här:
Vårdhygien (Smittskydd Värmland)


10

Rum för förvaring av medicinskt teknisk apparatur, flergångs­material, förbruknings­material, textil och tvätt finns inom enheten.


11

Sterilt och höggradigt rena material förvaras i skåp med stängd dörr.


12

Sterilförråd är inte genomgångsrum.


13

Städrum finns. Funktionen kan inrymmas i desinfektionsrummet om det anpassats för det.


Rum för patientnära vård

14

Möbler har avtorkbar yt­beklädnad och tål de inom regionen före­kom­mande ytdesinfektions­­medlen. Om klädseln istället är avtagbar tål den att tvättas i minst 60°C.


15

Det finns inga:

  • Långa gardiner eller draperier.
  • Textiler eller plastmattor på golvet.
  • Levande blommor eller växter.


16

Tangentbord kan desinfekteras.


17

Armaturer är monterad dikt an mot inner­tak alternativt är lätt­städade.


18

Ytskikt på väggar och golv tål de i rengörings- och desinfektions­medel som används inom regionen. Golvmatta ska vara uppvikt på väggen.


Behandlingsrum

19

Behandlings­rum och expedition är separata rum.


20

Arbetsstation kan finnas.


21

Utensilier ska så långt som möjligt förvaras i skåp och på hyllor, så att ytor hålls fria.


22

Tvättställ med kring­utrustning (sprit- och tvåldispenser) och utan botten­propp och brädd­avlopp. Tvättställets storlek tillåter tvättning av händer och underarmar utan spill på golvet.

 

23

Plats för handskar, skydds­förkläde och yt­desinfektions­medel.


Desinfektionsrum

24

Spol- och disk­desinfektor. Orena och rena ytor ska vara åtskilda.


25

Arbetsflödet är planerat orent–rent.


26

Dörr in ska kunna öppnas utan att använda händerna.


 

Du hittar checklistor för samtliga rumsfunktioner hos Svensk förening för vårdhygien (SFVH).

Byggenskap och Vårdhygien - Vårdhygieniska aspekter vid ny- och ombyggnation samt renovering av vårdlokaler (sfvh.se)

IT

#

Krav

Kommentar

27

HSA-anslutning


28

HSA-ansvarig


29

SITHS-ansvarig


30

Internetkoppling


31

Mobiltelefon


32

Genom­gången Cosmic­utbildning


Ledning och styrning

#

Krav

Kommentar

33

Anmäld till IVO:s vårdgivar­register.


34

Lednings­system för systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9)


35

Personalen kan och har tillgång till Region Värmlands hygien­rutiner och klädselregler.

Om vårdhygien


36

Avtal om sammanhållen journalföring.


37

Avtal om person­uppgifts­biträde.

 

38

Vårdcentral: Närområdes­plan


39

Fysioterapi: Kompetens­utvecklings­plan



Lokaler

#

Krav

Kommentar

40

Parkerings­plats och angörings­plats:

  • Det finns parkerings­plats för personer med rörelse­hinder högst 25 meter från entrén.
  • Det finns angörings­plats för personer med rörelse­hinder högst 25 meter från entrén.


41

Gångväg:

Det finns en slät, jämn och inte alltför brant gång till entrén.


42

Entré:

  • Det går att stiga in i entrén utan att passera trapp­steg eller trappa.
  • Det finns en automatisk dörr­öppnare alternativt dörr­klocka.
  • Det är fritt passage­­mått vid öppen dörr på 80 cm.


43

Ramp:

Om trappa inte går att undvikafinns det också en ramp. Lutningen är högst 1:12, det vill säga per 0,5 meter höjdskillnad är det minst 6 meter ramp.


44

Generellt inomhus:

  • Alla dörrar har ett fritt passage­mått på minst 0,8 meter.
  • Patienter kan förflytta sig inom verksam­heten utan att passera trösklar, trappsteg eller trappa.

 

45

Handikapptoalett:

  • Minst en toalett är anpassad för funktions­nedsatta.
  • Ytan är minst 2,2x2,2 meter med armstöd på båda sidor. För handikapp­toaletter nybyggda före 2001 gäller 1,7x1,7 meter.


46

Hiss:

  • Rymmer rullstol och med­hjälpare.
  • Är minst 1,1x1,4 meter. Önsk­värda mått är 1,1x1,8 meter eller 1,5x1,5 meter.
  • Dörren finns på kort­sidan, med ett fritt passage­mått på 0,8 meter.

 

47

Trappor:

Trappor är markerade på översta och nedersta trapp­steget.


48

Inomhusmiljö:

  • Lokalen är fri från tobaks­rök och parfym­doft.
  • Lokalen är fri från växter som kan skapa problem för allergiker.


49

Väntrum


50

Undersöknings- och behandlings­rum för verksam personal


51

Operations­rum för ingrepp i steril miljö:

  • Inom öppenvårds­mottagning kan kirurgiska ingrepp som inte kräver anestesio­logisk service utföras. Särskilda behandlings­rum för ”rena” respektive ”orena” ingrepp krävs inte av vård­hygieniska skäl. Sedvanliga rengörings- och desinfektions­rutiner är tillräckligt mellan patienter.
  • Vid mer kvalificerade ingrepp som kräver anestesi­service är rummet dimension­erat för det och med ventilation anpassad till denna verksamhet enligt SIS-TS 39:2015.


52

Laboratorium


53

Anpassad miljö utom- och inomhus för syn­skadade.


Register

#

Krav

Kommentar

54

LVR (luftvägsregistret)


55

MittVaccin


56

NDR


57

Svedem


58

Fysioterapi: Svenska artrosregistret


Utrustning

#

Krav

Kommentar

Andningsorganen

59

Pulsoximeter


60

Syrgas


61

Inhalator


62

Spirometri

 

Hjärta- kärl

63

Hjärtsstartare

 

64

EKG


65

24-timmarsblodtryck


66

Doppler


Urinorganen

67

Bladderscan


68

Gynekologiska undersökningar


Ögon-öron

69

Oftalmoskop ögonmikroskop
(endast rekommendation)


70

Syntavla för barn och vuxen


71

Otoskop


72

Öronmikroskop


73

Audiometer


74

Sedvanlig utrustning för undersökning och behandling av ögon samt öron- näsa och hals (främmande kropp, vaxpropp, näsblödning)


Övrigt

75

Instrument för
kirurgiska ingrepp


76

Recto-proctoskop


77

Sug


78

Alkometer


79

Sterilisering av instrument enligt
gällande regelverk. Alternativt kan tjänsten köpas in.


80

Våg för barn


81

Våg för vuxna


82

Vårdval fysioterapi:
Utrustning som krävs för att utifrån patienternas behov genomföra uppdraget.


Fullständiga krav finns i förfrågningsunderlaget

Kraven i sin helhet hittar du här:

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?