Start /Res med oss /Trafikinformation /Ny depå för busstrafiken i Värmland
En gul regionbuss linje 901 mot Lövnäs kör i trafik i Karlstad

Ny depå för busstrafiken i Värmland

För att möta framtidens behov av busstrafik i Värmland planerar Region Värmland att bygga en ny bussdepå i Karlstad, närmare bestämt i Eriksberg. Det pågår just nu en utredning för att undersöka möjligheterna att bygga på denna plats.

I dagsläget har Region Värmland två depåer i Karlstad för Värmlandstrafiks bussar. En på Örsholmen som hanterar stadstrafikens bussar och en på Våxnäs som rymmer de flesta bussar inom regiontrafiken. Men för att möta framtidens behov och optimera trafiken, särskilt efter 2027 då stadstrafiken och regiontrafiken ska upphandlas som en helhet, finns det stora fördelar med att samla alla bussar och all personal på en gemensam plats.

Saknas kapacitet för framtiden

De befintliga depåerna har dock inte kapacitet att hantera denna samordning på lång sikt. Därför är en ny, större depå nödvändig. Att behålla de två separata depåerna utreddes, men valdes bort tidigt. En uppdelning skulle innebära att Region Värmland går miste om de effektiviseringsmöjligheter en gemensam depå ger. Dessutom skulle Våxnäsdepån behöva omfattande och kostsamma uppgraderingar för att klara framtidens krav – en investering som bedöms vara mer fördelaktig att istället lägga på en ny, modern anläggning.

Region Värmland och Karlstads kommun samarbetar nu för att hitta den bästa platsen för den nya depån.

Vad är en bussdepå?

En bussdepå är en central plats där bussarna står när de inte är i trafik. Här finns verkstäder, tvättanläggningar och stationer för laddning och bränslepåfyllning. Det är också här som förare, verkstadspersonal och annan operativ personal har sina arbetsplatser.

Smart placering

Det är mycket som ska vägas in i valet av plats för en ny depå. Platsen behöver tillräckligt med yta för både fordon och personal, tillgång till el och vatten, och ligga strategiskt för att undvika onödiga körsträckor. Dessutom måste kostnaderna hållas inom rimliga gränser, så platser som kräver stora markarbeten går bort.

Eriksberg – bästa alternativet

Efter att ha tittat på flera möjliga platser har Region Värmland och Karlstads kommun kommit fram till att Eriksberg är det bästa valet. Ett tidigare alternativ var Välsviken, men det föll bort på grund av höga kostnader för markarbeten.

Nästa steg

Regionstyrelsen har gett Regionfastigheter i uppdrag att påbörja ett programarbete för att utreda Eriksberg som plats för den nya bussdepån. Om allt går enligt plan kan den nya depån vara klar runt 2028-2029.