Välkommen med din ansökan
För att ansöka till de flesta av skolans kurser behöver du skapa ett konto i systemet Schoolsoft, genom att klicka på ansökningslänken nedan. Det är mycket enkelt. Här kan du också läsa om kostnader och CSN.
Tänk på att de kurser som startar på höstterminen hittas under läsåret, till exempel 2024/ 2025, höstterminen 2024. Får du ingen bekräftelse på din ansökan eller har problem med att registrera dig i Schoolsoft, kontakta skolan direkt.
Telefon: 010-8331200
E-post: klaralvdalen@regionvarmland.se
Vi kommer att behandla dina personuppgifter enligt vår dataskyddspolicy.
Till din ansökan ska du bifoga:
- personbevis (beställs via Skatteverkets webbplats)
- personligt brev
- kopior av betyg
- eventuella arbetsgivarintyg
- relevanta intyg
- referenser
Har du problem att bifoga detta digitalt så går det bra att skicka komplettering med vanlig post.
Ansök via pappersblankett
Har du inte möjligheten att ansöka digitalt så går det att beställa en pappersblankett. Det gör du genom att kontakta oss på:
Telefon: 010-8331200 eller
E-post: klaralvdalen@regionvarmland.se
Skriv ut ansökningsblanketten och skicka till:
Klarälvdalens folkhögskola, Kyrkvägen 13, 680 51 Stöllet
Samma postadress gäller oavsett vilken ort du väljer att studera på.
Efter ansökan
När du har ansökt via webbformuläret får du ett autosvar om att din ansökan är mottagen. Du som skickar med post får vänta några dagar.
Alla som sökt en plats intervjuas av kursansvarig, det sker över telefon eller vid ett möte.
I maj-juni (för höststart) och december (för vårstart) fattar antagningsgruppen beslut om vilka som antas och du får ett brev med posten. Du måste då tacka ja eller nej om du blir erbjuden en plats. Beslutet är grundat på antagningskriterierna som du kan läsa mer om under varje kurs sida.