Start / Klarälvdalen / 2020 / 03 / Arkiv / [2020-03-19] Coronaviruset – Frågor och svar om skolans anpassningar

Coronaviruset – Frågor och svar om skolans anpassningar

[Uppdaterad 9 juni 2021] Här har vi samlat frågor och svar gällande de anpassningar som görs på grund av coronaviruset. Innehållet uppdateras kontinuerligt utifrån de åtgärder som tas för att minska smittorisken.

Region Värmlands folkhögskolor följer Folkhälsomyndigheten och RegionVärmlands rekommendationer för att minska smittspridningen av Covid-19.

Jag ska börja studera på skolan, hur påverkas mina studier?

Från och med höstterminens start sker all undervisning på plats. Vi följer Folkhälsomyndighetens råd och kommer att uppdatera här om ändring sker. Har du frågor är du självklart välkommen att kontakta skolan.

Jag kommer inte in på Its learning, hur löser jag det?

Plattformen kan ibland bli överbelastad, testa igen om en liten stund. Om det fortfarande krånglar kan du kontakta Ewa Jacobsson på telefonnummer 010-83 31 207 eller Caroline Mattsson på telefonnummer 010-83 31 754.

Vart vänder jag mig om jag misstänker att jag fått coronavirus?

Det är viktigt att du håller dig isolerad och kontaktar din kursansvarig om du känner dig sjuk. Om du misstänker att du blivit smittad av Corona så bör du ringa 1177 för rådgivning, hålla dig isolerad, kontakta kursansvarig och invänta provsvar. Bor du på internat i Stöllet så kommer du och ditt rum att hamna i karantän tills vi vet hur läget är. Smittskydd för rådgivning kontaktas.

Om jag blir sjuk, behöver jag lämna sjukintyg?

Om du är sjuk och inte kan delta i undervisning gör du en sjukanmälan till skolan som vanligt.

Får jag behålla CSN?

Om du har studiestöd via CSN behöver du även sjukanmäla dig till Försäkringskassan för att behålla dina studiemedel.

CSN löper på som vanligt även vid distansstudier.

Hur blir det för mig som bor på internatet?

Matsalen är öppen för alla som känner sig friska. Det är VIKIGT att alla följer de regler som finns som att hålla avstånd, tvätta och sprita händerna. Det finns personal på skolan som du kan kontakta om du behöver hjälp med dina studier eller vid andra frågor.

Om du bor på internatet och du inte kan eller får gå till matsalen så hjälper personal på skolan till och levererar mat till dig. Kontakta din lärare eller expeditionen.

KONTAKTPERSONER
Vid frågor som gäller era pågående kurser kontaktas kursansvariga eller kursspecifik lärare.

När det gäller kommande kurser kontaktas:
Rektor Ingela Blomberg tel: 010-83 312 17
Biträdande rektor Lisa Carlsson tel: 010-83 312 10