Folkhögskolor i Värmland / Nyhetsarkiv / Boksläpp för Expedition Nordvärmland

Omslaget av boken som innehåller många vacka bilder och texter som skildrar norra Värmland.

Boksläpp för Expedition Nordvärmland

26 oktober. Välkommen på boksläpp och träffa deltagarna som gått vår dokumentationskurs när de presenterar en ny vacker och spännande bok med foton, reportage och skildringar av Nordvärmland.

Boksläpp av Expedition Nordvärmland

Plats: Klarälvdalens folkhögskola, Stöllet.

Datum: 26 oktober

Tid: Klockan 18:00

Deltagarna berättar om boken och det serveras tilltugg.

Alla är välkomna och ingen föranmälan krävs.

Kursdeltagare på kursen Dokumentation Nordvärmland, på Klarälvdalens folkhögskola, har under tre terminer arbetat med ett unikt projekt som nu resulterat i en ny, vacker och spännande bok; Expedition Nordvärmland.

Boken är på 300 sidor och innehåller olika reportage och skildringar av Nordvärmland, från Ekshärad, Torsby och norrut, i både text och bild. Människor, natur och fauna, landskap, kulturhistoria, eldsjälar, sagor, myter och sägner, finnskogens mystik, dansande irrbloss, digerdöd och mycket mer har skildrats.

Deltagarna har med klarsynt fingertoppskänsla och eftertanke, humor och berättarglädje skildrat Nordvärmland, i både det inre och yttre landskapet - i det som en gång varit – och i dess riktning framåt, i en särdeles ovärderlig dokumentation.

Två personer sitter på en liten scen med en skärm bakom sig på bokmässan.

Yvonne Dahlström och Sofia Sköld, två av deltagarna som varit med och författat boken, berättade om hur det var att skildra Nordvärmland i Värmlandsmontern på årets bokmässa i Göteborg.

Det är totalt sju deltagare som har varit med och författat boken. De har jobbat mestadels individuellt men även samarbetat med text och bild. Dokumentationskursen (som är inne på sin andra omgång) har haft boksläppet som mål och avslutas, i samband med presentationen av reslutatet, efter denna gång tre innehållsrika terminer.

Om du vill köpa boken finns den att köpa på Klarälvdalens folkhögskola, Utmarksmuseet (Ransby) och i utvalda lokala butiker runt om i norra Värmland.