Folkhögskolor i Värmland / Nyhetsarkiv / Samverkan kring lärcentrum har skapat ny kulturskola i Årjäng
Två färgglada banderoller på en vägg, på en står det kultur och på andra skolan

Bildtext

Samverkan kring lärcentrum har skapat ny kulturskola i Årjäng

Genom ett nytt samarbete mellan Årjängs kommun och Region Värmland formas ett lärcentrum där olika utbildningssamordnare kan bidra till en positiv samhällsutveckling för individers etablering i arbetslivet. Ett samarbete som även skapar fler kulturupplevelser i form av en kulturskola. Idag invigdes både lärcentrum och kulturskola.

Vi inviger lärcentrum

Årjängs kommuns och Kyrkeruds folkhögskola drivs båda av samma vision att erbjuda ett livslång lärande för alla medborgare samt skapa förutsättningar för ett brett kultur- och fritidsutbud. En av viljeriktningarna med samarbetet är att erbjuda utbildning till de som står långt från arbetsmarknaden i samverkan med näringsliv och arbetsförmedling.

Jan Andreasson, rektor på Kyrkeruds folkhögskola tillsammans med May Bjerklund, skolchef Årjängs kommun.

- Det är glädjande att vi kan inviga lärcenter i Årjäng och att vi från Region Värmland kan bidra till att fler får möjlighet att utbilda sig. Kyrkeruds Folkhögskola fyller en viktig roll i detta samarbete, säger Elisabeth Kihlström, regionråd och ordförande i kultur- och bildningsnämnden.

Vi inviger kulturskolan

Den andra viljeriktningen är riktad mot grundskolan i form av en kulturskola. Vi vill att barn utvecklas kulturellt genom en utökning av vårt kulturutbud. Med hjälp av folkhögskolans lärare kan våra elever läsa konst och bild utöver musikskolan som redan finns idag.

Lärare och elev drejar
Lärare och elev på kulturskolan drejar tillsammans

En av eleverna på kulturskolan fick prova på att dreja

- Nu ökar vi utbudet och startar kulturskola i Årjängs kommun. Det känns väldigt spännande att vi i samverkan med en av Sveriges bästa folkhögskolor inom konst kan erbjuda ”bild och form” till våra elever och att fler får möjligheten att uppleva den lycka och lust som kulturen kan erbjuda, säger Tony Nilsson ordförande i Barn- och utbildningsnämnden.