Folkhögskolor i Värmland / Nyhetsarkiv / Nu pågår krisberedskapsveckan
Bild på öppnade konserver med olika ingredienser

Nu pågår krisberedskapsveckan

Under vecka 39 pågår krisberedskapsveckan med massa olika aktiviteter på Region Värmlands fem folkhögskolor.

Mat och vatten vid en kris

Under vecka 39 pågår krisberedskapsveckan. Det är en årlig informationskampanj som ska öka människors motståndskraft inför samhällskriser och ytterst krig. I år är temat mat.

Regeringen har beslutat att tillsätta en utredning om en ny livsmedels- beredskap, för att livsmedels- försörjningen ska tryggas inför en eventuell kris, under minst tre månader.

Vi arbetar på vår beredskap

En kris kan se ut på olika sätt, det kan som exempel röra sig om längre elavbrott eller översvämningar. Vi övar så att vi är förberedda även om transporter av livsmedel skulle utebli.

Aktiviteter på de olika skolorna

Regionens fem folkhögskolor har olika krisberedskapsaktiviteter under veckan. Här är ett axplock.

Ingesunds folkhögskola

• Måndag 26 september
    Klockan 09.00 och klockan 10.20
    Föreläsning om ”Hemberedskap livsmedel” med säkerhetssamordnare Amanda Bäckström från Arvika Kommun.
  • Måndag den 26 september
    Klockan 09.00-12.30
    Civilförsvarsförbundet har demonstration av beredskapsutrustning.
  • Torsdag 29 september
    ”Krismat” serveras i restaurangen.

Klarälvdalens folkhögskola

• Tisdag 27 september har vi aktiviteter tillsammans med Lottakåren. Vi kommer att vara i Torsby den dagen och det är för hela skolan.
  • Aktiviteter som studiebesök och tema om personlig beredskap kommer ske under hela veckan.

Molkoms folkhögskola

• Onsdag 28 sep är hela skolan på Flygfält 16, Brattfors.
    Skolan serverar "fältmat" på Brattfors denna dag
  • Allmän kurs fyller hela veckan med olika föreläsningar och studiebesök.

Kristinehamns folkhögskola

• "Krismat" serveras som lunch en dag i restaurangen.
  • En friluftsdag för hela skolan kommer ha krisberedskap som tema och deltagarna ska få testa till exempel att laga mat på Trangia-kök och andra aktiviteter.
  • Kursdeltagarna får spela brädspel för ”preppers”.

Kyrkeruds folkhögskola

• Konstkurserna kommer att arbeta praktiskt i alla klasser med temat "tillit" under beredskapsveckan. Klasserna kommer att arbeta med klassiska konstnärliga metoder som inte är beroende av uppkoppling, digitala hjälpmedel, eller elektricitet.
  • Skolans kök kommer att arbeta utifrån en krissituation med skolans lager av torrvaror, konserver och vatten från Västra Silen.
  • Under onsdagen kommer kursdeltagarna att delas in i matlag där de får prova på att göra upp eld med hjälp av tändstål och sedan tillaga sin lunch.

Tips!

Följ gärna skolornas sociala medier för en inblick i de olika aktiviteter som sker.

Hur förberedd är du?

Vill du veta mer om krisberedskapsveckan och hur du själv kan vara förberedd kan du läsa mer på Myndigheten för samhällskydd och beredskaps webbplats (msb.se)