Krav på IT-miljön hos verksamheter inom vårdvalet
För att få delta i vårdvalet ställs krav på er verksamhets IT-system och IT-tjänster. Kraven beskrivs i sin helhet i förfrågningsunderlaget, men här finns också en förenklad översikt.
Förberedelser
Anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO
Vårdgivare är skyldiga att anmäla ny hälso- och sjukvårdsverksamhet till IVO. Myndigheten ansvarar för vårdgivarregistret som är ett register över verksamheter som utför hälso- och sjukvård enligt patientsäkerhetslagen (§2010:659), PSL.
Registrering hos IVO är en förutsättning för att kunna göra en HSA-anslutning. För mer information och anmälan se IVO:s webbplats.
Dator och teknik
Du kan välja att ha IT-stöd från Region-IT, från annan leverantör eller sköta din IT-miljö på egen hand. Oavsett vem som levererar IT-stödet måste du som vårdgivare ha:
- Internetuppkoppling med rekommenderad bandbredd minst ca 10mb/sek. Det är helt fritt för dig att välja 4G, ADSL eller fiber beroende på vad som finns tillgängligt i din lokal.
- Mobiltelefon för att kunna ta emot engångslösenord via SMS. Varje användare av Cosmic måste ha en egen inloggning och därför ha ett eget mobiltelefonnummer för att kunna ta emot SMS.
Om du inte väljer IT-stöd från Region-IT utan på egen hand ordnar dator och skrivare finns ytterligare dessa krav:
- Antivirusprogram, lokalt installerat med kontinuerlig uppdatering.
- Webbläsare Internet Explorer 8 eller nyare version.
- Skärm minst 22 tum.
- A4-skrivare.
Det är du som vårdgivare och informationsägare som är ansvarig för att information om patienter inte kommer på villovägar. Det är därför mycket viktigt att den dator som används för journalföring inte används till annat eller av andra familjemedlemmar. Detta för att minimera risken för att datorvirus eller andra spionprogram ger någon annan möjlighet att se den information du läser eller dokumenterar. Aktsamhet krävs också om man delar skärm, till exempel i samband med datorsupport, så att obehöriga inte får åtkomst till information.
Datorpaket från Region-IT
Region-IT erbjuder ett datorpaket med en bärbar PC, dockningsstation, tangentbord och skärm samt skrivare. Denna utrustning är endast avsedd för användning tillsammans med Cosmic och övriga tjänster levererade från Regionen. Som vårdgivare kan du inte installera ytterligare program på datorn. För att beställa datorpaket eller vid frågor om paketet kontakta vårdvalsenheten.
HSA-anslutning
För att kunna använda e-tjänster och system, bland annat vårdinformationssystemet Cosmic, krävs att din verksamhet ansluts till en elektronisk informationskatalog, en så kallad HSA-katalog. Att ansluta sig till HSA-katalogen är enkelt men förknippat med en viss kostnad, beroende på vilka e-tjänster du vill använda. Exempel på en e-tjänst är "Av- och omboka tid" på 1177.se. Region Värmland hänvisar till två ombud som är nationellt upphandlade:
- Svensk e-identitet
- IT Omsorg i Stockholm AB
Alla ombuden ger dig den hjälp du behöver för att anslutas till HSA-katalogen och bli synlig på 1177.se. Ytterligare information om ombuden finns hos INERA tredjepartsanslutning.
IT-Support och utbildning
Region-IT ser till att tjänster och system finns åtkomliga via regionens portal.
Regionen erbjuder utbildning för de tjänster som levereras. Anmälan till cosmicutbildning bör göras i god innan start av verksamhet.
Konfiguration och uppstart
1177.se för patienter
1177.se är den mest heltäckande och aktuella källan till information om hälso- och sjukvård och har kontaktuppgifter till vården i Värmland och i Sverige. På webbplatsen har du som vårdgivare möjlighet att berätta om ditt vårdutbud, visa kontaktuppgifter, snabbt berätta om förändringar, med mera. Kopplat till webbplatsen finns även e-tjänster, som till exempel "Avboka tid". Läs mer under rubriken "E-tjänster" här på sidan.
För medborgarna är 1177.se och 1177 på telefon många gånger den första ingången till vården. Vid den senaste kännedomsmätningen låg resultatet på 90 procent.
En av webbplatsens tjänster är ”Hitta vård”. Där presenteras varje verksamhet med vad de kan erbjuda, deras kontaktuppgifter och vilka e-tjänster de har. För att ge medborgarna en så heltäckande bild som möjligt av vården i Värmland ska du som vårdgivare göra din verksamhet synlig på 1177.se.
Ombuden, se avsnittet om HSA-anslutning under "Förberedelser", ger dig den hjälp du behöver för att anslutas till HSA-katalogen och bli synlig på 1177.se.
Cosmic vårdinformationssystem
Följ regionens rutiner för Cosmic kopplat till vårdvalet. De data som behövs i ersättningssyfte och för uppföljning av verksamheten hämtas automatiskt från systemet.
Regionen erbjuder utbildning och support för Cosmic. Anmälan till utbildning bör göras i god tid innan du startar din verksamhet, se mer under rutiner
E-tjänster
Det finns ett antal e-tjänster som du som vårdgivare ska använda.
E-tjänsterna på 1177.se erbjuder invånaren att kommunicera på ett säkert sätt med sin vårdmottagning via webben. Här kan invånaren till exempel boka tid, eller fråga om råd. Via länken nedan hittar du information och kontaktuppgifter till e-tjänsterna.
FRISK frikortssystem
Regionens frikortssystem, FRISK, hanterar digitala högkostnadskort med frikortsposter, det vill säga besök som är högkostnadsgrundande.
Även hjälpmedel som är frikortsgrundande ska registreras i FRISK.
Konfigurering
För att kunna färdigställa Cosmic och erbjuda inloggning i Regionens portal behöver vi bland annat ditt HSA-id. Läs mer om HSA-anslutning under "Förberedelser" här på sidan.
Nationell patientöversikt (NPÖ)
NPÖ gör det möjligt för behörig dig som vårdpersonal att med patientens samtycke ta del av journalinformation som registrerats hos andra regioner, kommuner eller privata vårdgivare. För att kunna använda NPÖ krävs SITHS-kort (mer information finns under rubriken "SITHS identifieringstjänst").
Nationell patientöversikt, NPÖ (inera.se)
Portal för åtkomst till system och tjänster
All åtkomst till system och tjänster går via Region Värmlands portal. Där loggar du in med ditt personliga användarnamn och lösenord. I samband med inloggningen får du ett SMS med en engångskod för att slutföra inloggningsproceduren. Väl inne i portalen ser du ikoner för systemen.
SITHS identifieringstjänst
SITHS är en tjänstelegitimation för både fysisk och elektronisk identifiering som används inom regionen. Med SITHS får du en säker inloggning till våra system. Alla vårdgivare ska utse en ansvarig för SITHS-kort.
Om identifieringstjänsten SITHS, och beställning av tjänst samt kort (inera.se)
Utdata
Utdata och uppföljning för vårdval finns bland annat i:
- Rapportportalen
- Medrave
Dessa når du via inloggning i regionens portal och intranätet.
Vida dokumenthanteringssytem
Vida är Region Värmlands dokumenthanteringssystem, du når det via inloggning i regionens portal och intranätet. Här finns exempelvis riktlinjer och vårdrutiner liksom dokument kring informationssäkerhet, cosmic och kodning.
För vårdval fysioterapi finns i Vida en grafisk bild, med länkar till utvalda Vida-dokument kopplat till vårdval fysioterapi. Dokumentet heter "GRB-25433 Vårdval fysioterapi".
Kompletta beskrivningar finns i förfrågningsunderlaget
Här finns de kompletta beskrivningarna av kraven:
Kontaktinformation
Du är välkommen att kontakta vårdvalsenheten om du har frågor och funderingar.
E-post: vardval@regionvarmland.se