Rutiner vid beställning och remiss av barnhjälpmedel

Rutiner vid beställning och remiss av barnhjälpmedel.

Myoelektriska proteser

För proteser inklusive anpassning har Region Värmland avtal med Region Örebro. Örebro tillhandahåller myoelektriska proteser.

Gällande specialremiss för barn som ska skickas till dysmelienheten Örebro har den klinik som behandlar och är ansvarig för patienten ansvar att utfärda remissen.

Observera att dysmelienheten och armprotesenheten i Örebro inte har förskrivningsrätt av ortopedtekniska hjälpmedel till ortopedtekniska avdelningen i Örebro eller TeamOlmed i Karlstad.

Betalningsförbindelse för ortopedtekniska hjälpmedel.

Ansvarig läkare att godkänna betalningsförbindelsen är Jannis Ioannidis, Region Värmland.

Utrprovning av hjälpmedel

Vid förskrivning av ny armprotes eller utbyte av ortopedtekniska hjälpmedel skall alltid ny remiss utfärdas. Remissen sändes till ortopedteknik i Örebro.

Remissen skall innehålla patientnamn, patientdata, diagnos samt ordination av armprotes. Ortopedtekniska avdelningen i Örebro ska, efter utfört arbete, återsända remissvar till remittent vilka åtgärder som är utförda samt kostnad.

Reparation

Vid reparationer och justeringar där ortopedtekniska avdelningen i Örebro kontaktas direkt av patienten ska betalningsförbindelse skickas för godkännande till läkare Jannis Ioannidis, Region Värmland.

Rutiner vid beställning och remiss av barnhjälpmedel

Blankett skickas till Region Örebros ortopedteknik/dysmelieenheten Armproteser för barn (pdf) Pdf, 18 kB.