Fri sjukresa med kollektivtrafik
Du reser kostnadsfritt till vissa vårdbesök om du reser med våra bussar och tåg i den allmänna kollektivtrafiken. Egenavgiften är då med andra ord noll kronor.
Res gratis till vårdbesöket med vårdbiljett i Värmlandstrafiks app
Värmlandstrafik och Region Värmland har utvecklat en ny e-tjänst som gör det ännu enklare att ta bussen eller tåget till vårdbesöket. Med en vårdbiljett direkt i Värmlandstrafiks app reser du enkelt med vår kollektivtrafik till regionens sjukhus, tandvårdsmottagningar, vårdcentraler och mottagningar.
Du ansöker om vårdbiljetten senast klockan 17 dagen innan ditt vårdbesök via vår bokningssida, där du identifierar dig med 1177:s bank-id. Tack vare detta slipper du begära ersättning för buss- eller tågbiljetter i efterhand.
Vårdbiljetten beviljas direkt i samband med din ansökan och följs av ett sms med en länk som du använder för att ladda ned biljetten till Värmlandstrafiks app. Sms:et skickas till dig omkring klockan 17.15 dagen innan ditt vårdbesök. Biljetten är sedan giltig för resor i hela länet för dig, en eventuell medresenär, och barn under 7 år, både till och från vårdbesöket.
Tjänsten passar dig som klarar av sjukresan på egen hand.
Ladda ner Värmlandstrafiks app
Värmlandstrafiks app heter Värmlandstrafik och finns i App Store och Google Play. Sök efter Värmlandstrafik eller följ länkarna nedan:
Andra sätt att resa gratis med kollektivtrafik
Res med Värmlandstrafiks bussar och tåg, spara kvittot och ansök om ersättning
I första hand görs din ansökan om ersättning elektroniskt via webbplatsen 1177.se. Logga in på 1177.se och välj sedan ”Övriga tjänster”. Där kan du fylla i och skicka in din ansökan direkt. Du kan även skicka ifylld och utskriven ansökningsblankett, tillsammans med dina utlägg, till sjukreseenheten.
På 1177.se finns mer information om hur du ansöker om ersättning.
Boka din sjukresa via Värmlandstrafiks beställningscentral
Om du har behov av extra trygghet under din resa med regiontrafiken kan du ringa till vår beställningscentral för att boka din kollektivtrafikresa på 0771- 32 32 00, knappval 1.
Vad kostar en sjukresa med andra färdsätt än kollektivtrafik?
Egenavgiften för resor med den allmänna kollektivtrafiken (buss och tåg) sänktes den 1 januari 2023 till 0 kronor. Reser du med våra servicelinjer är egenavgiften 50 kronor. Anslutningsresor (vid medicinskt behov) till linjetrafik (buss/tåg/servicelinjer) är kostnadsfria. För servicetrafiken är egenavgiften 150 kronor.
På 1177.se listas den kostnad som du själv står för vid en sjukresa, den så kallade egenavgiften.
Vårdbiljetten – Vanliga frågor och svar om tjänsten
Gäller biljetten för både dit och hemresa?
Ja, biljetten gäller under hela dygnet som du har ditt vårdbesök och du kan även göra byten mellan bussar och tåg på den. Du kan med andra ord resa tur och retur samt byta mellan olika bussar och tåg.
Var gäller vårdbiljetten?
Biljetten gäller för resor i hela länet med Värmlandstrafik.
Här gäller vårdbiljetten
- Värmlandstrafiks bussar och tåg i stadstrafik, tätortstrafik och regiontrafik
- Anropsstyrd trafik
- X-linjen Säffle
- SJ:s och Tågabs tåg på linje 71 (Kristinehamn-)Karlstad-Åmål
Här gäller inte vårdbiljetten
- Värmlandstrafiks servicelinjer
- Värmlandstrafiks förbokade sjukresor (taxi, specialfordon)
- Färdtjänstresor
- SJs och Tågabs tåg på sträckan Arvika-Karlstad-Kristinehamn(-Degerfors)
Måste jag ansöka om en vårdbiljett eller räcker det att visa upp min kallelse när jag går ombord?
Att visa upp en kallelse till ett vårdbesök räcker inte som biljett, utan du måste ansöka om en vårdbiljett till appen eller köpa en biljett och ansöka om ersättning i efterhand. Detta beror dels på att det inte är möjligt för föraren att avgöra om du har rätt att resa gratis på din kallelse, dels på att vi vill skydda dina personuppgifter som finns i kallelsen.
Räcker det att jag visar upp mitt sms för föraren?
Nej, ditt sms är inte en giltig biljett utan du måste klicka på länken i sms:et och ladda upp biljetten i appen.
Kan Värmlandstrafik se min kallelse?
Nej Värmlandstrafik kan inte se innehållet i din kallelse. Våra system söker mot de flesta vårdkontakter inom Region Värmland, men vi har inte tillgång till data om ditt vårdbesök mer än att vårt system får en bekräftelse om att det finns ett vårdbesök inbokat den dagen du söker (som är beviljat ersättning vid sjukresa). Värmlandstrafik är en del av Region Värmland och inloggningen till tjänsten sker via 1177.se.
Kommer jag bli kontaktad om min resa är försenad eller inställd?
Nej, med tjänsten Vårdbiljett reser du som vanligt i Värmlandstrafiks kollektivtrafik och söker själv upp en passande tur- och returresa samt håller koll på trafikinformation såsom förseningar och inställda avgångar.
Värmlandstrafik kan inte se vilka avgångar du tänkt resa med eller information om ditt vårdbesök och har därför inte heller möjlighet att kontakta dig om det är någon störning på en viss avgång med våra bussar eller tåg.
Håll koll på din avgång i Värmlandstrafiks reseplanerare i appen eller varmlandstrafik.se. Du hittar även aktuell trafikinformation under Trafikläget just nu.
Vårdbiljetten – Vanliga frågor om hur du ansöker
När kan jag ansöka om en vårdbiljett?
Du kan ansöka om vårdbiljetten så snart du fått din kallelse. Senaste tid för ansökan är 17.00 dagen före ditt vårdbesök.
Kan jag skaffa en vårdbiljett åt mitt barn eller annan person jag är ombud för?
Nej, biljetten är knuten till det bank-ID som du loggar in med. Ska du boka åt någon annan ber vi dig ringa oss på 0771-32 32 00, knappval 1. Du kan också köpa en vanlig biljett hos Värmlandstrafik och ansöka om ersättning i efterhand.
Varför beviljades inte min ansökan?
Detta beror sannolikt på att systemet inte hittade en kallelse till ett vårdbesök där sjukresan ersätts.
Här ser du vilka vårdbesök som du inte kan resa fritt till med kollektivtrafik. (1177.se)
Även om du inte fick en beviljad vårdbiljett kan du ändå ha rätt till en fri sjukresa med kollektivtrafik. Alla system är nämligen ännu inte anslutna till vårdbiljetten. Detta gäller exempelvis vårdbesök kopplat till röntgen, såsom mammografi samt tandreglering och vårdbesök på Praktikertjänsts mottagningar.
Då behöver du köpa en vanlig biljett hos Värmlandstrafik och sedan i efterhand ansöka om ersättning.
Spara då kvittot eller gör en skärmavbild av appbiljetten och skicka in den till Region Värmland för att bli ersatt för din resa.
Läs mer om hur du ansöker om ersättning i efterhand här (1177.se)
Varför ersätts inte min resa till vårdbesöket?
Vilka resor till vården som räknas som sjukresa och ersätts av Region Värmland bestäms av lagen och av beslut som sjukvårdshuvudmannen, i detta fall Region Värmland, tagit.
Här kan du se de vårdbesök som du inte får ersättning för din resa till (1177.se)
Jag behöver hjälp i en fråga som rör ersättning för min sjukresa
Vid frågor angående ersättning i samband med sjukresor kontaktar du sjukreseenheten på Region Värmland.
Telefon: 010-831 95 30
Öppettider
Helgfria vardagar klockan 09.00–12.00.
Jag skrev fel mobilnummer när jag ansökte
Detta fixar du lätt! Gör om din ansökan med ditt korrekta nummer och skicka in den på nytt. Du får ett sms till det nummer som du senast ansökte med. Vårdbiljetten hämtas alltid utifrån det du angav i din senaste ansökan.
Mitt vårdbesök har blivit flyttat, måste jag avboka min biljett?
Nej, det behöver du inte. Men du behöver ansöka om en ny biljett till det nya datumet.
Vårdbiljetten – Vanliga frågor om sms och biljett
Jag behöver hjälp att ladda ner appen
Värmlandstrafiks app heter Värmlandstrafik och finns i App Store och Google Play. Sök efter Värmlandstrafik eller följ länkarna nedan:
Ladda ner appen Värmlandstrafik via App Store här!
Ladda ner appen Värmlandstrafik via Google Play här!
Du kan också besöka vårt kundcenter på busstationen i Karlstad eller ringa oss på 0771-32 32 00, knappval 2, för att få personlig hjälp.
Hur visar jag min biljett ombord?
På våra bussar
Du skannar biljetten med QR-koden i läsaren framme hos föraren.
På våra tåg
Du visar biljetten för ombordpersonalen som skannar din biljett.
Jag kan inte hitta biljetten i appen
Du hittar dina biljetter i Värmlandstrafiks app under Biljetter i meny eller genom att klicka på den runda biljettikonen.
Om din vårdbiljett i appen av någon anledning försvunnit behöver du köpa en vanlig biljett hos Värmlandstrafik och sedan i efterhand ansöka om ersättning.
Spara då kvittot eller gör en skärmavbild av appbiljetten och skicka in den till Region Värmland för att bli ersatt för din resa.
Läs mer om hur du ansöker om ersättning i efterhand här (1177.se)
Jag har inte fått ett sms med min vårdbiljett
För att giltighetstiden ska stämma för din resa får du ett sms med en länk till din vårdbiljett först kvällen innan själva vårdbesöket, ungefär klockan 17.15.
Om du fått din ansökan beviljad men ändå inte fått ett sms kan det vara så att du avbokat ditt vårdbesök eller ombokat det till annat datum. Om så är fallet hittar inte våra system ditt bokade vårdbesök och det är därför det inte kommit ett sms.
Har du inte fått något sms klockan 19 innan ditt bokade vårdbesök kan det också vara ett tekniskt fel av något slag. Då behöver du köpa en ordinarie biljett av Värmlandstrafik.
Spara då kvittot eller gör en skärmavbild av appbiljetten och skicka in den till Region Värmland för att bli ersatt för din resa.
Läs mer om hur du ansöker om ersättning i efterhand här (1177.se)
Jag har råkat radera mitt sms
Om ditt sms av någon anledning försvunnit behöver du köpa en vanlig biljett hos Värmlandstrafik och sedan i efterhand ansöka om ersättning.
Spara då kvittot eller gör en skärmavbild av appbiljetten och skicka in den till Region Värmland för att bli ersatt för din resa.
Läs mer om hur du ansöker om ersättning i efterhand här (1177.se)
Appen fungerar inte
Om Värmlandstrafiks app av någon anledning inte fungerar behöver du köpa en vanlig biljett hos Värmlandstrafik och sedan i efterhand ansöka om ersättning.
Spara då kvittot eller gör en skärmavbild av appbiljetten och skicka in den till Region Värmland för att bli ersatt för din resa.
Läs mer om hur du ansöker om ersättning i efterhand här (1177.se)