Folkhögskolor i Värmland / Nyhetsarkiv / Välkommen på föreläsning med Sara Svärdsén
Person med filmkamera filmar äldre person i en säng och med en sköterska intill. Det är mörkt utomhus.

Välkommen på föreläsning med Sara Svärdsén

Filmare och filmfotograf Sara Svärdsén berättar om sin skapandeprocess, både ur ett tekniskt och teoretiskt perspektiv. Föreläsningen utgår från det residens hon just nu deltar i hos Årjängs bibliotek, där hon tillsammans med omsorgens dagliga verksamhet lyfter deras egna berättelser.

Förkärlek för karaktärsdrivna och personliga berättelser

Sara Svärdsén är filmare och jobbar främst som filmfotograf. Hon har jobbat med allt från små lågbudgetkortfilmer till långfilmsinspelningar, med fokus på spelfilm.

Som filmfotograf föredrar hon att arbeta med karaktärsdrivna berättelser som fokuserar på intima och personliga narrativ. I hennes skapande ligger fokus ofta på ämnen som relationer, psykisk ohälsa eller utanförskap.

Sara anser att möjligheten att få berätta din egen historia och att få se en film om en person som upplever något som du känner igen dig i, kan vara både läkande och utvecklande. Därför är det extra viktigt att allas röster får finnas med på film.

Skapar film tillsammans med omsorgens dagliga verksamhet

Under våren deltar Sara i ett residens som hålls av Årjängs bibliotek tillsammans med Region Värmland. Projektet går ut på att skapa en film med bibliotekets trogna besökare från omsorgens dagliga verksamhet, där hon utgår utifrån vad som är viktigt för dem att berätta om och deras intressen.

Ta del av Saras skapandeprocess

Under föreläsningen får ni en inblick i filmarbetet och ta del av processen. Just nu jobbar Sara med klippningen så det är ett work in progress.

Hon kommer dessutom prata om hur hon arbetar med kamera och ljus utifrån ett lite mer allmänt perspektiv. Sara föredrar att jobba med naturligt ljus och bygger därför ofta upp scenen utifrån det naturliga ljuset. Det kommer främst från hennes vilja att ge skådespelarna och sig själv så mycket frihet som möjligt under inspelningen.

För Sara är en nära relation med regissören och skådespelarna väldigt viktigt. Skådespelarna kallar ofta Sara för den tredje skådespelaren, då de knappt märker hennes närvaro trots hennes närgångna kameraarbete. Hennes huvudsakliga strategi är att försöka hålla det enkelt, naturligt och att lita på sin intuition. Att fokusera på det som är mest viktigt för berättelsen är hennes sätt att skapa intima bilder.

Tid och plats

Datum: Måndag 15 april, klockan 17:00
Plats: Hawaiisalen, ingång hus 2B, Kyrkeruds folkhögskola, Årjäng

Föreläsningen är kostnadsfri och öppen för allmänheten. Ingen föranmälan krävs.